Tubes for Dummies
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Frank is ook nog zoekende. Het probleem is dat niemand schijnt te weten wat de fabrikanten gebruiken om het katoen velglint mooi strak op de tube te lijmen. Ik ga binnenkort eens een poging wagen met lijm van Bison.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ook een vraag over stootlint/velglint.
Bij het verwijderen van een tube is het lint gescheurd. Echt helemaal door, zeg maar dwars op de looprichting.
Wat vinden jullie, kan deze tube gewoon nog gebruikt worden? Of vervangen? Heb de tube opnieuw geplakt en merk er niets van.
Bij het verwijderen van een tube is het lint gescheurd. Echt helemaal door, zeg maar dwars op de looprichting.
Wat vinden jullie, kan deze tube gewoon nog gebruikt worden? Of vervangen? Heb de tube opnieuw geplakt en merk er niets van.
Als je het stootlint weer netjes terug kan plakken zou ik het zeker doen. Een nieuwe tube heeft ook geen doorlopend stootlint maar heeft ook een "lasnaad". Nu nog enkel lijm vinden om je stootlint mee terug te lijmen , waarbij ik het zou proberen met bison tix of zoiets dergelijks.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
http://www.worldclasscycles.com/3m_indu ... hesive.htm" onclick="window.open(this.href);return false;way2go schreef:De vraag is al meerdere keren voorbij gekomen, maar ik heb nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Wat is de beste manier om de lijmresten van een gebruikte carbon tubevelg te verwijderen? Ik heb gehoord dat sommige mensen hiervoor een soort mesje gebruiken en daarmee de lijmresten van de velg afschrapen. Of werkt een ontvetter ook gewoon prima?
HG sticker verwijderaar gaat ook goed.
Laatst gewijzigd door jiwitri op 12 mar 2013 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.
Gebruik altijd de lijm uit deze set:rene schreef:Als je het stootlint weer netjes terug kan plakken zou ik het zeker doen. Een nieuwe tube heeft ook geen doorlopend stootlint maar heeft ook een "lasnaad". Nu nog enkel lijm vinden om je stootlint mee terug te lijmen , waarbij ik het zou proberen met bison tix of zoiets dergelijks.
http://www.worldclasscycles.com/velox_t ... ir_kit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.gearbuyer.com/products/velox ... h_kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.
Ik heb dit topic inmiddels al 3 maal doorgelezen en ook de verschillende instructie filmpjes van vittoria en conti bekeken.
Dank aan de tubesfreaks die hun info in dit topic met dummies zoals ik hebben gedeeld!
De velg is inmiddels voor de tweede maal van lijm voorzien, de tube voor de eerste maal.
Morgen laatste laag lijm op zowel velg als tube. Ik denk dat ik de zeepsoptruc gebruik bij het opleggen.
Wanneer ik de tube op de velg leg, steunt de velg aan de onderkant op de grond. Maar op deze manier kan er toch vuil en stof aan de lijm plakken of heb ik het mis?
Wanneer alles vastzit, kan ik de overtollige lijm op de zijkant van de tube met wat wasbenzine verwijderen of is dit funest voor de tube?
Dank aan de tubesfreaks die hun info in dit topic met dummies zoals ik hebben gedeeld!
De velg is inmiddels voor de tweede maal van lijm voorzien, de tube voor de eerste maal.
Morgen laatste laag lijm op zowel velg als tube. Ik denk dat ik de zeepsoptruc gebruik bij het opleggen.
Wanneer ik de tube op de velg leg, steunt de velg aan de onderkant op de grond. Maar op deze manier kan er toch vuil en stof aan de lijm plakken of heb ik het mis?
Wanneer alles vastzit, kan ik de overtollige lijm op de zijkant van de tube met wat wasbenzine verwijderen of is dit funest voor de tube?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Je moet inderdaad een stuk karton of een plankje op de grond leggen als je de tube gaat plakken op de velg. Zo steunt de velg niet in de vuile grond/stof.
Als je met wasbenzine de overtollige lijmresten weghaalt, dan moet je proberen zoveel mogelijk de band NIET te raken. Het rubber kan wit uitslaan door de wasbenzine. Dit trekt meestal wel weer weg, maar toch.
Ik denk dat je kunt volstaan met een laag lijm op de velg en dan meteen gaan plakken, hoewel het geen kwaad kan natuurlijk om velglint van de tube nog een keer in te smeren met lijm. Succes!
Als je met wasbenzine de overtollige lijmresten weghaalt, dan moet je proberen zoveel mogelijk de band NIET te raken. Het rubber kan wit uitslaan door de wasbenzine. Dit trekt meestal wel weer weg, maar toch.
Ik denk dat je kunt volstaan met een laag lijm op de velg en dan meteen gaan plakken, hoewel het geen kwaad kan natuurlijk om velglint van de tube nog een keer in te smeren met lijm. Succes!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Dank boswielrenner voor de info.
Succes zal ik nodig hebben. Het schoonmaken en lijmen ging goed maar dat is volgens mij ook het minst moeilijke van de hele tubeskwestie.
Het opleggen en rechtleggen lijkt me een wat moeilijker aspect maar we zullen zien. Oefening baart kunst!
Succes zal ik nodig hebben. Het schoonmaken en lijmen ging goed maar dat is volgens mij ook het minst moeilijke van de hele tubeskwestie.
Het opleggen en rechtleggen lijkt me een wat moeilijker aspect maar we zullen zien. Oefening baart kunst!
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04
Met dank aan dit topic heb ik tot op heden 3 maal een tube gelijmd en dankzij de tips die hier voorbij gekomen zijn liggen ze er allemaal perfect op.
In mijn ervaring is het opleggen toch het lastigste om te doen, zeker als je je band ook schoon wil houden.
Er kwam de laatste keer wel veel lijm tevoorschijn aan de zijkant, misschien een laagje teveel aangebracht?
In mijn ervaring is het opleggen toch het lastigste om te doen, zeker als je je band ook schoon wil houden.
Er kwam de laatste keer wel veel lijm tevoorschijn aan de zijkant, misschien een laagje teveel aangebracht?
Edit: Vandaag opnieuw mijn tubes gelijmd met Vittoria Mastik one.... De Conti lijm gaf toch wat hechtings problemen , en ik kreeg het niet goed. Waarschijnlijk omdat het biaslint van de tubes reeds een laagje Vittoria Mastik hadden gehad. Ik koop mijn goed belegen tubes altijd zgan van de ex profploegen ( Vittoria Evo CX voor een geweldige prijs ). Het was wel een crime om de tubes weer terug schoon te krijgen met een mesje, en daarna natuurlijk weer de velgen geheel kaal maken. Nu de volgende methode gedaan:rene schreef:Vandaag mijn wielen vrij gemaakt van de oude lijm met een mengsel van Aceton en White Spirit , werkte redelijk tot goed ..... maar wat een klus was het om de sommige dikke stukken te verwijderen. Maar ze zijn weer als nieuw , dus er gaat straks een vers laagje Conti lijm op. Ik heb nog een aantal mooie belegen Vittoria EVO CX tubes liggen die erop gaan. Die zijn gisteren al voorzien van een dun laagje lijm nadat de oudere lijmrestjes ( dotjes ) verwijderd waren. Ik ga wel de water/sop methode eens testen voor het plakken van de tubes , kijken of het echt goed zal werken.
Onderstaande wielen zijn het die ik ga gebruiken voor leuke ritten : 1450 gram dus best een lichte set , met O zulke mooie naven die echt super draaien.
* laagje op de velg - 24 uur drogen en daarna een iets dikker laagje.
* laagje Mastik op de tube - 48 uur laten drogen.
* nogmaals een dunne laag op de velg ( 3e laagje dus ) en 5 minuten laten rusten.
Daarma tube plakken en uitlijnen , slechts met een pufje druk in de tube ... en taaattttaaaa top. Nu 24 uur laten drogen en rijden maar.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zoals hier al eerder gemeld, tube insmeren met zeepsop, dan kan je hem nog goed recht leggen. Nachtje laten staan zeepsop is opgedroogd en tube ligt goed.wablievoo schreef:Dank boswielrenner voor de info.
Succes zal ik nodig hebben. Het schoonmaken en lijmen ging goed maar dat is volgens mij ook het minst moeilijke van de hele tubeskwestie.
Het opleggen en rechtleggen lijkt me een wat moeilijker aspect maar we zullen zien. Oefening baart kunst!
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.
Dank voor de tip jiwitri! Ik had dit ook al gelezen en heb de truc ook gebruikt.
De tube ligt er goed op, geen bobbels of andere oneffenheden, muurvast behalve bij de ventiel. Daar plakt de tube wel maar niet zo overtuigend.
Is dit een probleem? Wanneer ik hem tot 8bar of meer pomp dan sluit hij mooi aan op de velg.
Vanochtend een rondje gefietst. Ondanks het natte wegdek toch maar op mijn tubes aangezien ik erg nieuwsgierig was naar het resultaat.
Ik heb tijdens het rijden een tik in het achterwiel. Waarschijnlijk van de tube. Is dat vanwege die slecht geplakte plek bij de ventiel of een luchtbel .
Kan dit kwaad?
De tube ligt er goed op, geen bobbels of andere oneffenheden, muurvast behalve bij de ventiel. Daar plakt de tube wel maar niet zo overtuigend.
Is dit een probleem? Wanneer ik hem tot 8bar of meer pomp dan sluit hij mooi aan op de velg.
Vanochtend een rondje gefietst. Ondanks het natte wegdek toch maar op mijn tubes aangezien ik erg nieuwsgierig was naar het resultaat.
Ik heb tijdens het rijden een tik in het achterwiel. Waarschijnlijk van de tube. Is dat vanwege die slecht geplakte plek bij de ventiel of een luchtbel .
Kan dit kwaad?