Pinarello
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Wat zijn de veranderingen aan het frame tov dit jaar?
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
Quoten: Origineel geplaatst door ilfalco2004 op 23 Juli 2006
Wat zijn de veranderingen aan het frame tov dit jaar?
Zo op het oog weinig. Geometrie lijkt identiek, en ook het oversized bottom bracket is weer aanwezig. Als ik de geruchten echter goed begrepen heb, dan zijn de 'oude' Magnesium' buizen op, en is voor de 2007 Dogma FPX een volledig nieuw type buis gebruikt. Een nieuwe Magnesium legering, en een dunwandigere buis moet voor een lager gewicht, en een grotere stijfheid zorgen.Het meest in het oogspringend zijn de gemodificeerde voor en achtervork, die nu naast de bekend golf vorm ook nog een soort langs ribbels gekregen hebben. Mijn FM is vorige week bij de Granfondo Pinarello aanwezig geweest, en de heren van de fabriek beweren dat deze ribbels de stijfheid van de vork moeten bevorderen, zonder het comfort te verminderen.
Wat zijn de veranderingen aan het frame tov dit jaar?
Zo op het oog weinig. Geometrie lijkt identiek, en ook het oversized bottom bracket is weer aanwezig. Als ik de geruchten echter goed begrepen heb, dan zijn de 'oude' Magnesium' buizen op, en is voor de 2007 Dogma FPX een volledig nieuw type buis gebruikt. Een nieuwe Magnesium legering, en een dunwandigere buis moet voor een lager gewicht, en een grotere stijfheid zorgen.Het meest in het oogspringend zijn de gemodificeerde voor en achtervork, die nu naast de bekend golf vorm ook nog een soort langs ribbels gekregen hebben. Mijn FM is vorige week bij de Granfondo Pinarello aanwezig geweest, en de heren van de fabriek beweren dat deze ribbels de stijfheid van de vork moeten bevorderen, zonder het comfort te verminderen.
Harde wind is meestal tegen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb je wel eens een Dogma in je handen gehad? Dan weet je meteen wat er een stuk beter aan kan, andere frames zijn meer dan een halve kg lichter.
Vind je het niet wat opvallend dat enkel Pina allemaal rare kronkels en vormen in hun voorvorken maken? Geen van de grote fabrikanten (Easton, Time, THM enz) doet net zo iets. Als ze hadden gezegd dat die golfjes aan de zijkant voor betere aerodynamica zouden zorgen had ik het al een stuk aannemelijker gevonden.
Vind je het niet wat opvallend dat enkel Pina allemaal rare kronkels en vormen in hun voorvorken maken? Geen van de grote fabrikanten (Easton, Time, THM enz) doet net zo iets. Als ze hadden gezegd dat die golfjes aan de zijkant voor betere aerodynamica zouden zorgen had ik het al een stuk aannemelijker gevonden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 29 jun 2006 22:21
is toch hun eigen kenmerk dan
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Juli 2006
Heb je wel eens een Dogma in je handen gehad? Dan weet je meteen wat er een stuk beter aan kan, andere frames zijn meer dan een halve kg lichter.
Ze blinken niet echt uit in hun gewicht maar er zijn veel frames in deze gewichtsklasse.
Vind je het niet wat opvallend dat enkel Pina allemaal rare kronkels en vormen in hun voorvorken maken? Geen van de grote fabrikanten (Easton, Time, THM enz) doet net zo iets.
Net zo raar als:
de opengewerkte liggende achtervork van Colnago,
het golvende frame van De Rosa,
het opengewerkte verbindingstuk zitbuis/liggende buis/achtertrein bij BMC,
De elastomeer inserts bij Specialized,
enz. enz.
Heb je wel eens een Dogma in je handen gehad? Dan weet je meteen wat er een stuk beter aan kan, andere frames zijn meer dan een halve kg lichter.
Ze blinken niet echt uit in hun gewicht maar er zijn veel frames in deze gewichtsklasse.
Vind je het niet wat opvallend dat enkel Pina allemaal rare kronkels en vormen in hun voorvorken maken? Geen van de grote fabrikanten (Easton, Time, THM enz) doet net zo iets.
Net zo raar als:
de opengewerkte liggende achtervork van Colnago,
het golvende frame van De Rosa,
het opengewerkte verbindingstuk zitbuis/liggende buis/achtertrein bij BMC,
De elastomeer inserts bij Specialized,
enz. enz.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een frame wordt echt niet comfortabel door zo'n kronkel. De verticale stijfheid van de 2 driehoeken is extreem groot. Het enige beetje comfort dat een frame kan geven is als het trillingen absorbeerd, maar dat krijg je echt niet voor elkaar met ribbeltjes en kronkels maar moet je in het materiaal zelf voor elkaar krijgen. Wil je een frame wat meer comfort kan geven dan moet je bijv zijn bij www.carbonsports.com
Op het forum hier is ook een toerfietser die z'n Dogma binnen een paar maanden gescheurd had... Ook Pina's scheuren gewoon. De extreem lichte carbon frames (Canyon F10, Scott CR1, Red Bull carbon enz) zijn zeker niet minder dan een bijv een Prince Carbon.
Iedere fabrikant wil z'n spulletjes nu wel lichter hebben, als het lichter is verkoopt het gewoon nog een stukje beter.
Over die DeRosa en bijv die (debiele) achtervork van de Colnago die dit jaar op de markt kwam heb ik toch ook zo m'n kantekeningen bij geplaatst. Een staande achtervork die de andere kant om gebogen is zou theoretisch gezien nog wat kunnen meegeven, maar de moeite is het echt nog niet in vergelijking met het comfort uit banden, zadelpen, zadel, voorvork en stuur.
Op het forum hier is ook een toerfietser die z'n Dogma binnen een paar maanden gescheurd had... Ook Pina's scheuren gewoon. De extreem lichte carbon frames (Canyon F10, Scott CR1, Red Bull carbon enz) zijn zeker niet minder dan een bijv een Prince Carbon.
Iedere fabrikant wil z'n spulletjes nu wel lichter hebben, als het lichter is verkoopt het gewoon nog een stukje beter.
Over die DeRosa en bijv die (debiele) achtervork van de Colnago die dit jaar op de markt kwam heb ik toch ook zo m'n kantekeningen bij geplaatst. Een staande achtervork die de andere kant om gebogen is zou theoretisch gezien nog wat kunnen meegeven, maar de moeite is het echt nog niet in vergelijking met het comfort uit banden, zadelpen, zadel, voorvork en stuur.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Juli 2006
Een frame wordt echt niet comfortabel door zo'n kronkel. De verticale stijfheid van de 2 driehoeken is extreem groot. Het enige beetje comfort dat een frame kan geven is als het trillingen absorbeerd, maar dat krijg je echt niet voor elkaar met ribbeltjes en kronkels maar moet je in het materiaal zelf voor elkaar krijgen.
Op het forum hier is ook een toerfietser die z'n Dogma binnen een paar maanden gescheurd had... Ook Pina's scheuren gewoon. De extreem lichte carbon frames (Canyon F10, Scott CR1, Red Bull carbon enz) zijn zeker niet minder dan een bijv een Prince Carbon.
M.b.t. het eerste:
Mijn bericht was bedoeld met verwijzing naar het eerdere bericht dat stelde dat het iets eigens is van Pinarello. Ik betwijfel zelf de dempende en stabiliserende werking (in de afdaling) van de nda vorken zoals dat door Pinarello voorgesteld wordt (ter informatie ik rijd zelf een Dogma).
De vormgeving is anders dan anders en ik denk dat het verschil in een proefopstelling wellicht aan te tonen is maar dat dat in de praktijk te verwaarlozen is. Ieder merk bedenkt wat om zijn fiets bijzonder te maken (zie lijstje).
M.b.t. het tweede:
Alles kan kapot t.g.v. produktiefouten, ondeugdelijk materiaal, slecht onderhoud of oneigenlijk gebruik. Bedenk het maar. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een carbon Pina kwalitatief beter is dan de door jou genoemde merken. Liefst niet wéér de discussie of een fiets zijn geld waard is op basis van meetbare kwaliteiten zoals gewicht, stijfheid enz. of onmeetbare 'kwaliteiten' zoals reputatie of naamplaatje.
Een frame wordt echt niet comfortabel door zo'n kronkel. De verticale stijfheid van de 2 driehoeken is extreem groot. Het enige beetje comfort dat een frame kan geven is als het trillingen absorbeerd, maar dat krijg je echt niet voor elkaar met ribbeltjes en kronkels maar moet je in het materiaal zelf voor elkaar krijgen.
Op het forum hier is ook een toerfietser die z'n Dogma binnen een paar maanden gescheurd had... Ook Pina's scheuren gewoon. De extreem lichte carbon frames (Canyon F10, Scott CR1, Red Bull carbon enz) zijn zeker niet minder dan een bijv een Prince Carbon.
M.b.t. het eerste:
Mijn bericht was bedoeld met verwijzing naar het eerdere bericht dat stelde dat het iets eigens is van Pinarello. Ik betwijfel zelf de dempende en stabiliserende werking (in de afdaling) van de nda vorken zoals dat door Pinarello voorgesteld wordt (ter informatie ik rijd zelf een Dogma).
De vormgeving is anders dan anders en ik denk dat het verschil in een proefopstelling wellicht aan te tonen is maar dat dat in de praktijk te verwaarlozen is. Ieder merk bedenkt wat om zijn fiets bijzonder te maken (zie lijstje).
M.b.t. het tweede:
Alles kan kapot t.g.v. produktiefouten, ondeugdelijk materiaal, slecht onderhoud of oneigenlijk gebruik. Bedenk het maar. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een carbon Pina kwalitatief beter is dan de door jou genoemde merken. Liefst niet wéér de discussie of een fiets zijn geld waard is op basis van meetbare kwaliteiten zoals gewicht, stijfheid enz. of onmeetbare 'kwaliteiten' zoals reputatie of naamplaatje.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door mkramers op 24 Juli 2006
ze willen een goed sterk frame maken met uitstraling en wat niet breekt na een jaar ofoz.
Mijn reactie was vooral bedoeld tegen het marketing geblaat van Pina. Ik vind Pina de laatste jaren schitterende kleuren hebben, van mij hoeven die (doelloze) frutsels niet zo.
ze willen een goed sterk frame maken met uitstraling en wat niet breekt na een jaar ofoz.
Mijn reactie was vooral bedoeld tegen het marketing geblaat van Pina. Ik vind Pina de laatste jaren schitterende kleuren hebben, van mij hoeven die (doelloze) frutsels niet zo.
De kortste weg tussen twee punten, is zoals bekend een rechte lijn. Toch kiezen de meeste fabrikanten van fietsen niet voor een vork die perfect recht is. Nagenoeg allemaal maken ze een 'bocht'. Deze bocht heeft geen nut voor de geometrie, of het stuurgedrag. Volgens mij heeft ze alleen maar nut om de vork héél licht verend te maken. Blijkbaar vinden dus de meeste fabrikanten van fietsen dat het gewenst is om de vork enigzins verend te maken. Pinarello heeft daar alleen een iets ander vorm voor gekozen.Of die vorm beter is of niet is een andere discussie. Maar dat een 'kronkel'','bocht', 'golf' of hoe je het maar wilt noemen, het comfort kan verhogen is blijkbaar vrij algemeen geaccepteerd.
Harde wind is meestal tegen.