Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Merckx

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 dec 2007 18:35

jeanke schreef: Ik zit momenteel zeer goed op men zadel en t.o.v. men trappers.
Als ik een maat groter zou nemen wil dit dan ook zeggen dat ik een belachelijk korte stuurpen van 70 misschien 80 zou moeten nemen.
En wat de spacers betreft, gaat er zoals boven reeds vermeld, voor eveneens boven vermelde reden al 2cm onderuit.
En de zadelpen staat voor een slooping kader vergeleken met anderen niet hoger.
Conclusie, kader ok.


Je zit absurd ver achter je bracket, hoeveel fietsen zie jij waar het zadel zover naar achteren geschoven is? Het zadel kan hier niet tegen en zal een keer breken (door de langere hefboom). Bij een maat groter frame wordt bij jouw model de bovenbuis 2 cm langer en de balhoofdbuis 1,5 cm. Die 2 cm had je zo op kunnen vangen door 't zadel naar voren te zetten. Deze fiets gaat gewoon nooit passen, het hoogte verschil tussen zadel en stuur is te groot om de hoeveelheid spacers. Hoeveel steekt die zadelpen nog in het frame, een Record pen is wel 350 mm lang.
Het is overigens een volledig natuurlijke reactie om aankopen te verdedigen, doet iedereen. Maar een ander frame was echt beter geweest.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 26 dec 2007 18:44

Ben blij dat je zelf tevreden bent jeanke. Dat is misschien wel het belangrijkste. Zelf zou ik echter niet blij zijn als ik zo op de fiets werd gezet. Sluit me daarmee aan bij Amclassic en Casran dat het direkt te zien is dat de verhoudingen niet kloppen. Door te meten kom je blijkbaar niet alles te weten qua framemaat!
No pain no gain, no guts no glory!

jeanke
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:09

jeanke 26 dec 2007 19:03

Amclassic-fan schreef:
jeanke schreef: Ik zit momenteel zeer goed op men zadel en t.o.v. men trappers.
Als ik een maat groter zou nemen wil dit dan ook zeggen dat ik een belachelijk korte stuurpen van 70 misschien 80 zou moeten nemen.
En wat de spacers betreft, gaat er zoals boven reeds vermeld, voor eveneens boven vermelde reden al 2cm onderuit.
En de zadelpen staat voor een slooping kader vergeleken met anderen niet hoger.
Conclusie, kader ok.


Je zit absurd ver achter je bracket, hoeveel fietsen zie jij waar het zadel zover naar achteren geschoven is? Het zadel kan hier niet tegen en zal een keer breken (door de langere hefboom). Bij een maat groter frame wordt bij jouw model de bovenbuis 2 cm langer en de balhoofdbuis 1,5 cm. Die 2 cm had je zo op kunnen vangen door 't zadel naar voren te zetten. Deze fiets gaat gewoon nooit passen, het hoogte verschil tussen zadel en stuur is te groot om de hoeveelheid spacers. Hoeveel steekt die zadelpen nog in het frame, een Record pen is wel 350 mm lang.
Het is overigens een volledig natuurlijke reactie om aankopen te verdedigen, doet iedereen. Maar een ander frame was echt beter geweest.


Blijkbaar bedriegd de foto toch wel wat hoor. De zadelpen steekt 19cm uit... de helft zit er dus nog in het kader.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik enkel opgemeten ben voor men kader en niet voor de gehele afstelling. Ik heb bijgeregld naargelang ik me goed voelde.
Er valt waarschijnlijk wel meer uit te halen...

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 27 dec 2007 13:49

Ik begrijp niet hoe men iemand enkel voor een kader kan opmeten; iedere ernstige meetmethode geeft indicaties voor de totaal-afstelling. Ik leg hierbij de klemtoon op 'indicaties', waarop men zich in eerste instantie kan baseren. De fijnafstelling moet ieder voor zichzelf doen door uitproberen en bijregelen in de praktijk.
Welke metingen heeft men bij jou precies gedaan? Is er eigenlijk een meter aan te pas gekomen of hebben die drie zgn. 'kenners' je advies verleend via waarnemingen 'met het blote oog'? Dit laatste gebeurt nl. nog bij vele FM's, naar ik met eigen ogen heb kunnen constateren zelfs bij een internationaal gekend FM!

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 04 feb 2008 15:13

ik had een vraagje

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Merckx racing gekocht.
Het kader blijkt een maatje te klein te zijn. (ondervonden tijdens langere tochten)
Ik zou graag het frame bij een fm verkopen, en mits een opleg een 2008 racing frame willen kopen met de kleurstelling van 2007.
Wat kan ik voor dit frame nog krijgen?
Er is ongeveer 2500km mee gefietst en er zijn geen beschadigingen.

Ik zou dus alleen het frame wisselen, en alles laten overzetten.

Greetz

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 04 feb 2008 18:32

That's a nice winter bike !

Mooie kat trouwens...

smekke
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2006 18:01

smekke 06 feb 2008 21:22

Mijn Merckx

Afbeelding
Afbeelding

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 06 feb 2008 22:24

Smekke schreef:Mijn Merckx

Afbeelding


Knappe fiets man,is ook mijn goesting.

vinokourov
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00

vinokourov 20 feb 2008 18:34

een schopje van het topic met mijn merckx fiets ...

Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 20 feb 2008 18:51

Erg mooie fiets, de zadelpen is niet iets overdone vind ik persoonlijk, kleurt ook op de foto niet erg bij het geheel.
Voor de rest een erg mooie fiets!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie