Ik heb met 2 fietsmaten (en een vriendin van 1 van de heren) een geweldige week gehad in Bourg d'oissans ! Zondag aangekomen op camping de Colporteur, alwaar het nog lekker rustig was. Tenten opgezet en de 1e pasta van de week naar binnen gewerkt op het terras.. De maandag Col d'ornon opgefietst in 50 min. en daarna nog even een tijd willen neerzetten op alp d'huez. Dit viel echter volkomen verkeerd door het warme weer (33 graden ofzo) en heb zelfs af moeten stappen tijdens de klim.. Als dit maar geen voorbode was voor zaterdag !! Verder lekker relaxen bij het gemeente zwembad en pasta koken met een wijntje erbij.. Dinsdag de klim naar La Berarde (27,5 KM) in 1.45 uur gedaan, hetgeen een enorme opsteker was voor het moraal na die ramp op ald d'huez. Wat een geweldig mooie klim is het naar Berarde.. geweldige natuur. De rest van de dag gevuld, zoals de vorige.. Dinsdag maar weer de eerste 3 bochten van de alp opgereden om in La garde de D211 op te pikken, zodat we via de flanken van het berg massief konden klimmen richting Sarenne.. Mooi tochtje met prachtige uitzichten over de vallei van Bourg.. Terug afdalen richting het stuwmeer en via de doorgaande weg weer terug naar de camping. In de afdaling weer even geconfronteerd met 1 van de tunnels, waarbij ik met mijn zonnebril voor de ogen bijna een paniek aanval kreeg met een vaartje van 60 per uur
. Terug op de camping de bidons gevuld en begonnen met de klim naar villard Notre Dame. Een weg, waarvan het 1e deel recht omhoog de berg op loopt. Je komt dan door een paar tunnels, waarvan de 1e zo donker is dat je diegene die voor je fietst niet meer kunt zien.. Erg apart !! Bovenaan aangekomen, maar besloten om deze afdaling te laten schieten aangezien er op veel plaatsen net nieuwe asfalt plakkaten lagen, waarvan de steentje aan je banden bleven plakken.. Dus besloten om via een onverharde weg door te fietsen naar villard Reynard. Heel mooi uitzicht op alp d'huez, waarbij je op dezelfde hoogte staat, maar dan aan de andere kant van de vallei. Na al dit harde werken een mooie beloning in de vorm van de afdaling vanuit villard Reynard die uitkomt in Ornon. Donderdag en vrijdag beetje relaxen op de camping die helemaal vol begon te stromen met wieler-gekken uit alle delen van Europa. In voorbereiding op de zaterdag een beetje zwemmen en pasta koken en uiteraard de hele fiets nog even onderhanden nemen..
Na een redelijke nacht ging om half 6 de wekker voor de grote dag. Al vanaf oktober/ november toegeleefd naar deze dag en ik was er klaar voor. Lekker pasta ontbijtje genuttigd, fiets voor de laatste keer gecheckt en om 7 uur rillend aan de start. Veel spanning op de gezichten van de duizenden coureurs .. om 5 over half 8 over de mat.. en gaan met die banaan !! Na 2.10 u op de Glandon. Na 6.46 uur op de Galibier en na 9.08 uur op de alp d' huez. Inclusief afdaling Glandon 9.46 uur over gedaan dus ruim binnen de zilveren limiet van 10.35 uur, waarmee de doelstelling ruimschoots was gehaald !! En dat op de dag van je 34e verjaardag.. heerlijk !! Fietsmaatje 1 was 12 seconden sneller
Fietsmaatje 2 10.25u dus ook zilver .. dus voor alle 3 een geslaagde dag ! En belangrijk ook... heelhuids weer terug. Ik heb er een paar zien liggen in de afdaling van de glandon en voor de tunnel bij la Grave... bah bah.
Nu op naar de volgende uitdaging .. ! De Claude Criquielion,.
Nog wat statistieken:
- 1.78 m
- 83 kg
- 2500 km training in de benen incl. diverse toertochten van 150 km+
- fiets nu 3 seizoenen
- 1x eerder in het hooggebergte gefietst (waaronder stelvio, gavia, mortiro, foscagne en alle beklimmingen die ook in de marmotte zitten)
- verzet 34x28