Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 mar 2015 20:49

Garmin en bug free? Garmin en goede software? Whaaaa
De verschillen zullen niet groot wezen, scherm is een dikte plus en snelheids meter die op je as kan monteren mag mij ook bekoren.

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 11 mar 2015 17:36

Vandaag de Edge 1000 weer gebruikt en na 3,5 uur fietsen had ik nog 70% batterijcapaciteit over, dat viel me niet tegen.

S/W versie 2.8
Background lighting gaat na 30 sec uit ( kan nu in de zon eigenlijk wel helemaal uit)
Wifi staat automatisch uit tijdens de rit
Bluetooth uit
Hartslagsensor, snelheidssensor en cadanssensor
Bijna de hele rit alleen het scherm met 5 datavelden in beeld gehad, met af en toe scrollen door de andere datavelden
Temperatuur was gemiddeld bijna 10 graden.

Ik gebruik de computer bijna 2 maanden en het verbruik van vandaag viel dus positief op.
Zou te maken kunnen hebben met of de nieuwe firmware of de hogere temperatuur van vandaag, waarbij ik denk dat het door de temperatuur komt.

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 15 mar 2015 22:54

firmware 2.8 heeft alleen issues met android opgelost.

Je verbruikt ongeveer 10% per uur gemiddeld met de garmin edge 1000.

Mocht je langer dan 10 uur op de fiets zitten, waarbij ik mij dan afvraag wat je precies aan het doen bent maar dit terzijde, zal je met bepaalde instellingen iets(ongeveer 10%) kunnen oprekken.

-GPS instellingen, glonass gebruikt meer stroom, zet dat in Nederland uit want het is niet nodig.
-bluetooth en wifi instellingen(moet automatisch uitgaan tegenwoordig bij rijden) uitzetten
-licht van display minimaal en niet automatisch
-navigatie uit

remco204
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 sep 2011 18:16
Locatie: Eindhoven

remco204 18 mar 2015 07:18

Ik gisteren met mijn Garmin in de Ardennen gaan fietsen, maar na 6.5 uur was hij echt helemaal leeg!!
Navigatie heb ik dan natuurlijk wel aanstaan, want anders kom ik nooit meer thuis ;)
Alleen wat kan ik allemaal uitzetten om de batterij duur enorm te verbeteren?
Hij zou volgens Garmin 15 uur mee moeten gaan!
ooglenz schreef:Mocht je langer dan 10 uur op de fiets zitten, waarbij ik mij dan afvraag wat je precies aan het doen bent maar dit terzijde, zal je met bepaalde instellingen iets(ongeveer 10%) kunnen oprekken.
Ik rij volgende maand Luik Bastenaken Luik 280 km, maar die ga ik echt niet onder de 10 uur rijden.

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 19 mar 2015 14:11

Dat heb ik 1 post daarboven gezet........als die volgeladen was dan kan hij niet na 6,5 uur leeg zijn. Dan is er of iets met de batterij of je hebt zitten spelen op het scherm. (live tracking aan misschien?)

280km ga je niet redden met de edge 1000 ongeacht je instellingen.

Wat garmin zegt en de praktijk zit een wereld van verschil net als dat dit met het verbruik van een auto is. Alleen in de meest ideale omstandigheden zal die zo lang meegaan.

Persoonlijk heeft die van mij het nog niet langer volgehouden dan 10 uur. Misschien dat andere wel langer hebben gered.

Met niet navigeren bedoelde ik de kaart niet in beeld zetten en route correctie uitzetten, dit scheelt hercalculeren en dat scheelt weer batterij.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 mar 2015 21:41

Vandaag even een testritje gemaakt met mn nieuwe schoenen ( helemaal blij met mn Fikiz R5), niet echt on topic maar ook meteen de Garmin op proef gesteld.
2 uur 6 min gerenden met alles aan, dus scherm heel de rit aan en op 100%, na afloop 40% over.
Heen weg adres ingesteld op de edge ( in een gebied die ik op mn duimpje ken ). Het werkt prima, hij zoekt wel de kortste ( fietspaden ) weg waardoor je dwars door de steden / dorpen komt te rijden.
Bij de terug weg ingevoerd om naar huis te navigeren , onderweg bewust mijn eigen route aangehouden. Bij elke splitsing probeert hij zijn eigen route weer op te pakken, wat behoorlijk snel gaat.
Al met al dik tevreden.

remco204
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 sep 2011 18:16
Locatie: Eindhoven

remco204 23 mar 2015 08:03

ooglenz schreef:Dat heb ik 1 post daarboven gezet........als die volgeladen was dan kan hij niet na 6,5 uur leeg zijn. Dan is er of iets met de batterij of je hebt zitten spelen op het scherm. (live tracking aan misschien?)

280km ga je niet redden met de edge 1000 ongeacht je instellingen.
Toen hij na 6.5 uur leeg was stond live tracking of herberekken niet aan. Wel verbonden met de telefoon en schermresolutie niet op minimaal.
Afgelopen vrijdag alles op mininaal gezet zelf GPS aangepast en toen had ik na een kleine 4 uur nog 58% over. Dus ook nog steeds niet indrukwekkend...

Gisteren heb ik ook een mail gestuurd naar Garmin met de vraag hoe hun denken dat de Edge 1000 het 15 uur gaat volhouden.

In de tussentijd heb ik maar snel een mobiele powerbank besteld om hem tussendoor op te kunnen laden, want vanaf aankomend weekend beginnen de toertochten.

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 25 mar 2015 15:39

Ben benieuwd naar de reaktie van Garmin aangezien dit toch wel iets is waar veel van ons tegenaan lopen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mar 2015 17:26

remco204 schreef:...
Gisteren heb ik ook een mail gestuurd naar Garmin met de vraag hoe hun denken dat de Edge 1000 het 15 uur gaat volhouden.
...
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Er zal wel iets instaan dat het ook belangrijk is hoe de GPS ontvangst is, daar heeft Garmin geen invloed op :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

remco204
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 sep 2011 18:16
Locatie: Eindhoven

remco204 26 mar 2015 07:55

Lcsmet schreef:Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Er zal wel iets instaan dat het ook belangrijk is hoe de GPS ontvangst is, daar heeft Garmin geen invloed op :mrgreen:
Nee ik heb Garmin meer mail gestuurd, maar je krijg altijd de standaard mails terug waar je echt niks aan heb.
Hieronder de mail die ik terug kreeg:

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin Europe.
Het spijt ons te horen dat u problemen ondervindt met uw Garmin toestel en ik help u hier graag mee verder.
Volgt u de onderstaande stappen om tot een oplossing van het probleem te komen.
Als eerste raad ik u aan om de software op uw toestel te updaten. Hiervoor kunt u gebruik maken van Garmin Express.
Klikt u alstublieft op de onderstaande link om de installatie van het programma te beginnen:
http://www.garmin.com/express
Nadat de software update voltooid is, raad ik u aan een Master Reset uit te voeren op uw Edge 1000. Ik wil u er wel graag op attenderen dat met het uitvoeren van deze reset alle gebruikersinformatie van het apparaat verwijderd wordt.

1.Schakel uw toestel uit
2.Schakel het toestel in en wacht tot het Garmin logo verschijnt
3.Wacht 1 seconde en houd dan de linker bovenhoek van het scherm vast
4.Houdt vast tot u het bericht ‘Gebruikersgegevens verwijderen?’ ziet
5.Selecteer het vinkje
Na de reset dient het apparaat weer een goede verbinding met de satellieten tot stand te brengen. Leg het apparaat hiervoor op een plek waar er direct zicht op de hemel is (het liefst buiten, maar in een vensterbank werkt meestal ook). Laat het apparaat hier ongeveer een half uur liggen. Zet het apparaat tot slot nog even uit en weer aan voor u het weer gaat gebruiken.
Klikt u op de onderstaande link voor een stap voor stap handleiding die u hulp biedt bij het installeren en gebruiken van Garmin Express:
Windows: http://static.garmincdn.com/shared/uk/c ... xpress.pdf
Mac: http://static.garmincdn.com/shared/uk/c ... ss_Mac.pdf
Help ons om de service die we u bieden te verbeteren door deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek.
Klik hiervoor op de volgende link - https://www.surveymonkey.com/s/DutchCus ... portSurvey
Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst.
Als alternatief kunt u ook naar aanvullende informatie zoeken op onze website: http://www.garmin.com/nl/support/
Met vriendelijke groeten,
Loek
Garmin Europe

remco204
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 sep 2011 18:16
Locatie: Eindhoven

remco204 26 mar 2015 08:05

Hier heb ik natuurlijk op geantwoord dat ik de mail had uitgevoerd, maar dit niet de oplossing was.
Toen kreeg ik een mail dat ik hem maar op moest sturen om het apparaat ( wat misschien 3 maanden oud is ) na te laten kijken.
Daar heb ik op geantwoord dat het apparaat voor de rest goed werkt en ik niet geloof dat met het terug sturen het probleem opgelost zou zijn.
Daarbij ga ik hem komende maand hard genoeg nodig hebben dus ga ik hem echt niet voor niks opsturen.
Dus ik vroeg nogmaals hoe en met welke instellingen moet ik de Edge 1000 gebruiken om het maximale uit de accu te krijgen en daarop volgde onderstaande mail:

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin Europe.
Graag help ik u verder.
Buiten de schermverlichting zijn er geen instellingen op het apparaat zelf waarmee de batterij duur significant verlengt kan worden. Als u problemen ondervind met de batterij duur van het apparaat kunnen deze software matig verholpen worden met behulp van de Master Reset. Als dit uw probleem niet oplost lijkt het erop dat het probleem in de hardware van het apparaat zit. In dat geval kunnen wij het inboeken voor vervanging.
Onze excuses voor het ontstane misverstand.
Help ons om de service die we u bieden te verbeteren door deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek.
Klik hiervoor op de volgende link - https://www.surveymonkey.com/s/DutchCus ... portSurvey
Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst.
Als alternatief kunt u ook naar aanvullende informatie zoeken op onze website: http://www.garmin.com/nl/support/
Met vriendelijke groeten,
Loek
Garmin Europe

Wat moet je met zo'n mail?
Ik moet wel zeggen Garmin heeft echt een waardeloze klantenservice.
Ik kan al meer besparing opnoemen dan Garmin zelf......

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 26 mar 2015 08:18

Als klantenservice leveren ze de service je je nodig hebt. Het zijn echter geen productspecialisten of wandelende handboeken.

Je verwachting is op dat vlak te hoog van Garmin. Maar daarom bestaan er ook allemaal forums met ervaren gebruikers, die leveren je de kennis (of jezelf met delen ervaring).

Echter het verschil tussen wat op de website staat en wat je zelf met de accuzuur ervaart duid toch enigszins op een li-ion accu niet mogelijk niet helemaal lekker is, toestel functioneert, maar haalt minder dan de helft van de gespecificeerde gebruiksduur. Ik zou de Edge toch opsturen, kost je niet eens verzendkosten.
Marco :)

Plaats reactie