Mooie naam ook!
Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Die bruine bike ken ik, van meneer Janssen! Mooi plekje ook, daar in Zuid-Limburg, tussen het Eyserbos en Gulpen.
@bospaadje: verschil gravelbike en cyclecrosser verschilt van merk tot merk. Ik heb een Stevens crosser (uit 2011) die volgens het blad Fiets tegenwoordig in de categorie gravelbike valt (qua banddikte, verzet, gewicht). Wat mij betreft zijn het allebei fietsen waar je zowel offroad als op de weg uit de voeten kunt. De naam is slechts bedacht door marketingjongens van fietsmerken.
@bospaadje: verschil gravelbike en cyclecrosser verschilt van merk tot merk. Ik heb een Stevens crosser (uit 2011) die volgens het blad Fiets tegenwoordig in de categorie gravelbike valt (qua banddikte, verzet, gewicht). Wat mij betreft zijn het allebei fietsen waar je zowel offroad als op de weg uit de voeten kunt. De naam is slechts bedacht door marketingjongens van fietsmerken.
Michiel
Dus mijn eerste redenatie klopt wel. Gravelbike, crosser, blabla, is vooral een goede reden om de N+1 regel te handhavenfietsvriend schreef:Die bruine bike ken ik, van meneer Janssen! Mooi plekje ook, daar in Zuid-Limburg, tussen het Eyserbos en Gulpen.
@bospaadje: verschil gravelbike en cyclecrosser verschilt van merk tot merk. Ik heb een Stevens crosser (uit 2011) die volgens het blad Fiets tegenwoordig in de categorie gravelbike valt (qua banddikte, verzet, gewicht). Wat mij betreft zijn het allebei fietsen waar je zowel offroad als op de weg uit de voeten kunt. De naam is slechts bedacht door marketingjongens van fietsmerken.
Dat klopt inderdaad grotendeels. Wel is het zo dat een cyclocrosser voor competities aan de UCI regels behoort te voldoen. Dat zullen er een hele resem zijn maar de belangrijkste is dat er een max bandbreedte is (ik dacht 33mm). Verschillende gravelracers hebben bredere bandjes, alsook nokjes voor spatborden etc. Misschien is het grootste verschil nog wel de intentie van de rijder: competitie (cyclocross) vs vrijheid/avontuur (gravel)
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Dit is allemaal niet helemaal waar. Er zijn wel degelijk verschillen tussen een crosser en een gravelbike. Het hierboven gestelde klopt deels. Een crosser is met name gemaakt voor wedstrijdgebruik, dit betekent echter niet dat er slechts 33mm banden in passen, dat is aan de eigenaar om te monteren. Veel recreatieve crossers gebruiken gewoon 35mm.
Doordat een crosser mede gemaakt is voor wedstrijden zijn de hoeken iets anders. Steilere balhoofdbuis voor sneller manoeuvreren.
De gravelbike daarentegen heeft een iets hogere balhoofdbuis en kortere bovenbuis voor een comfortabelere zit. Ook zijn de ruimtes tussen band en frame iets groter zodat je eventueel spatborden kan monteren.
Door dit alles is een crosser minder geschikt als all-round fiets dan een gravelbike. Al zou ik geen cross wedstrijden willen rijden op een gravelbike.
Doordat een crosser mede gemaakt is voor wedstrijden zijn de hoeken iets anders. Steilere balhoofdbuis voor sneller manoeuvreren.
De gravelbike daarentegen heeft een iets hogere balhoofdbuis en kortere bovenbuis voor een comfortabelere zit. Ook zijn de ruimtes tussen band en frame iets groter zodat je eventueel spatborden kan monteren.
Door dit alles is een crosser minder geschikt als all-round fiets dan een gravelbike. Al zou ik geen cross wedstrijden willen rijden op een gravelbike.
Veel te algemeen gesteld. "De Gravelbike" bestaat niet. Gravelracer y kan steilere hoeken hebben dan cyclocrosser X. Het zelfde geldt voor balhoofdbuizen, de wielbasis en de bb hoogte.
Crossers zijn vaak kort gebouwd dus kun je er evengoed een fiets met een comfortabele afstelling van maken alleen moet je dan soms een maatje groter hebben.
Veel Amerikaanse crossers zijn juist weer wat langer en hebben een normale hoogte bb.
Veel gravelracers zijn juist weer wat langer gebouwd en bedoeld om te gebruiken met een kortere stuurpen om ondanks de wat luiere stuurhoek het toch nog wat directer te laten sturen. Anderen zijn gewoon comfortracers met ruimte voor wat bredere banden.
Zo zijn er talloze variaties. Je moet je niet blind staren op het stickertje dat de marketingafdeling erop plakt. zoek gewoon de fiets die het beste bij jou past. Het mooie is juist dat er nu zoveel te krijgen is dat er voor iedereen wel wat bij zit met de juiste geometrie en waar de banden in passen die je wilt gebruiken.
Crossers zijn vaak kort gebouwd dus kun je er evengoed een fiets met een comfortabele afstelling van maken alleen moet je dan soms een maatje groter hebben.
Veel Amerikaanse crossers zijn juist weer wat langer en hebben een normale hoogte bb.
Veel gravelracers zijn juist weer wat langer gebouwd en bedoeld om te gebruiken met een kortere stuurpen om ondanks de wat luiere stuurhoek het toch nog wat directer te laten sturen. Anderen zijn gewoon comfortracers met ruimte voor wat bredere banden.
Zo zijn er talloze variaties. Je moet je niet blind staren op het stickertje dat de marketingafdeling erop plakt. zoek gewoon de fiets die het beste bij jou past. Het mooie is juist dat er nu zoveel te krijgen is dat er voor iedereen wel wat bij zit met de juiste geometrie en waar de banden in passen die je wilt gebruiken.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
+1!
Michiel
+1
En dat de gravelracer bedacht is door de marketingafdelingen van de fietsindustrie zoals velen hier altijd roepen klopt ook niet. De gravelracer is In de Verenigde Staten ontstaan uit noodzaak door een gebrek aan fietspaden en omdat de gemiddelde automobilist nog asocialer is dan hier in Nederland.
Aangezien ze wel honderden kilometers aan verkeersluwe/verlaten gravel- en zandwegen hebben zijn fietsers daar naar uitgeweken. De eerste gravelracers waren aangepaste mountainbikes, crossers, comfortracers, tourfietsen en noem alles maar op waar je met wat aanpassingen een beetje comfortabel maar snel mee over onverharde wegen kunt racen. Uiteindelijk is daar een hele scene uit ontstaan en is de en is de fietsindustrie daar handig op ingesprongen (geef ze eens ongelijk).
Voor de geïnteresseerden; Riding Gravel een goede site met heel veel informatie over de Amerikaanse gravel scene.
En dat de gravelracer bedacht is door de marketingafdelingen van de fietsindustrie zoals velen hier altijd roepen klopt ook niet. De gravelracer is In de Verenigde Staten ontstaan uit noodzaak door een gebrek aan fietspaden en omdat de gemiddelde automobilist nog asocialer is dan hier in Nederland.
Aangezien ze wel honderden kilometers aan verkeersluwe/verlaten gravel- en zandwegen hebben zijn fietsers daar naar uitgeweken. De eerste gravelracers waren aangepaste mountainbikes, crossers, comfortracers, tourfietsen en noem alles maar op waar je met wat aanpassingen een beetje comfortabel maar snel mee over onverharde wegen kunt racen. Uiteindelijk is daar een hele scene uit ontstaan en is de en is de fietsindustrie daar handig op ingesprongen (geef ze eens ongelijk).
Voor de geïnteresseerden; Riding Gravel een goede site met heel veel informatie over de Amerikaanse gravel scene.
Niet lullen maar fietsen!