Dank je wel Vincent, maar ik krijg 32T niet lekker werkend. Het lijkt er inderdaad op dat 30T het grootste is, al het ik als grootste 28T....Nou ja dan maar iets harder doortrappen op de Bosberg volgende week.vincent75 schreef:Bij 30T achter wordt het al kritisch maar met de juiste finetuning is dit goed lopend te krijgen.
Als het je lukt met de B-schroef stil te krijgen dan zit je nog met het volgende probleem. Loopt de combinatie ook nog lekker op groot-groot en klein-klein
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Wat voor groep heb je? Ik zou graag op mijn SRAM Force met korte kooi wat groters willen proberen dan de 27, volgens SRAM kan het niet zonder aanschaf van de WFLi derailleur.renec schreef:Even een vraag, gisteren heb ik met geprobeerd een 32T achter te monteren, in combinatie met 34 voor.
Nu schakelde de achterder. (korte kooi) wel makkelijk naar het 32T kransje, maar het bovenste derailleurwieltje zat het helemaal tegen het kransje aan met de ketting er tussen uiteraard.
het maakte daarna een ratelend (rrrrrrrrrrrrr.....) geluid.
Is dit nu wat je leest, dat een korte kooi aan z'n maxmimum zit ?? Of is het nog acceptabel.??
edit : nu heb ik gelezen van je met het B-schroefje het bovenste wieltje wat weg kan drukken van het grootste tandwiel. Stel het lukt om ruimte krijgen tussen het bovenste derailleurwieltje en tandwiel en het schakelt goed, werkt het dan ?? of zie ik iets over het hoofd..?
ik heb inderdaad mijn Force korte kooi vervangen door een WiFli met nu maximaal achter van 32 en compact voor.
Mijn ketting lengte kon ik aanhouden van mijn initieele dubbel met een 12-25. dus dat was perfect.
Vorig weekend de route klimmen banneux klimmen er mee gereden, Prima te doen, ook de klim bij Pepinster op een lekkere cadans naar boven. totaal 2000 hm over 137 km. Goede voorbereiding voor de http://www.klimmentegenms.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bedwingen van de Mont Ventoux
Robert
Mijn ketting lengte kon ik aanhouden van mijn initieele dubbel met een 12-25. dus dat was perfect.
Vorig weekend de route klimmen banneux klimmen er mee gereden, Prima te doen, ook de klim bij Pepinster op een lekkere cadans naar boven. totaal 2000 hm over 137 km. Goede voorbereiding voor de http://www.klimmentegenms.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bedwingen van de Mont Ventoux
Robert
Ik vraag me af of er volgend jaar nog een ultegra triple zal beschikbaar zijn?
Welke compact geeft het mooiste bereik met een dichte overgang in aantal kronen van de cassette dat het dichtst het mooie bereik van de triple 52/39/30 - 12/27 benaderd? Ik heb het al even aangehaald in het "ultegra 11-speed"-topic; ik denk dat een 52/36 - 11/32 ongeveer even klein en even groot kan, maar wat met de overgangen? Ik vrees ook dat je dan veel zit te schakelen tussen de voorbladen en dat de kettinglijn wel soms heel schuin loopt... of toch net niet. Hangt af van welke kamwieltjes er in de cassette zitten en de trapfrequentie. Als je duurtraining doet en tussen de 25 en 30km/u wil rijden aan 95 omwentelingen dan zit je mogelijk net nog op de 36 vooraan.
Of is Campa dan terug de oplossing...?
Ben heel gelukkig met mijn triple: hier is dit gewoon "mijn dubbel" en als ik in de Dolomieten zit klim ik er zonder gesleutel met souplesse.
Welke compact geeft het mooiste bereik met een dichte overgang in aantal kronen van de cassette dat het dichtst het mooie bereik van de triple 52/39/30 - 12/27 benaderd? Ik heb het al even aangehaald in het "ultegra 11-speed"-topic; ik denk dat een 52/36 - 11/32 ongeveer even klein en even groot kan, maar wat met de overgangen? Ik vrees ook dat je dan veel zit te schakelen tussen de voorbladen en dat de kettinglijn wel soms heel schuin loopt... of toch net niet. Hangt af van welke kamwieltjes er in de cassette zitten en de trapfrequentie. Als je duurtraining doet en tussen de 25 en 30km/u wil rijden aan 95 omwentelingen dan zit je mogelijk net nog op de 36 vooraan.
Of is Campa dan terug de oplossing...?
Ben heel gelukkig met mijn triple: hier is dit gewoon "mijn dubbel" en als ik in de Dolomieten zit klim ik er zonder gesleutel met souplesse.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je een cassette neemt met een 11 achter dan kan je sowieso terug naar een 50 buitenblad of eventueel zelfs 48 (al zal dat wel niet geleverd worden door Shimano).
Het dichtst bij kom je denk ik met een 36-50 compact crank en een 12-32 cassette. Verloop van de cassette is dan 12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32. Met 95 omwentelingen op 36-14 (en dat is echt geen probleem qua kettinglijn met DI2) rij je goed 30 km/h. Je kleinste verzet is 5% lichter dan met je dubbel. Alleen het zwaarste verzet is ook 4% lichter geworden, maar dat is nog altijd groot genoeg voor 98% van de fietsers.
Het dichtst bij kom je denk ik met een 36-50 compact crank en een 12-32 cassette. Verloop van de cassette is dan 12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32. Met 95 omwentelingen op 36-14 (en dat is echt geen probleem qua kettinglijn met DI2) rij je goed 30 km/h. Je kleinste verzet is 5% lichter dan met je dubbel. Alleen het zwaarste verzet is ook 4% lichter geworden, maar dat is nog altijd groot genoeg voor 98% van de fietsers.
kan dat zomaar? in de 10-speed of de nieuwe 11-speed?amclassic-fan schreef:Als je een cassette neemt met een 11 achter dan kan je sowieso terug naar een 50 buitenblad of eventueel zelfs 48 (al zal dat wel niet geleverd worden door Shimano).
Het dichtst bij kom je denk ik met een 36-50 compact crank en een 12-32 cassette. Verloop van de cassette is dan 12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32. Met 95 omwentelingen op 36-14 (en dat is echt geen probleem qua kettinglijn met DI2) rij je goed 30 km/h. Je kleinste verzet is 5% lichter dan met je dubbel. Alleen het zwaarste verzet is ook 4% lichter geworden, maar dat is nog altijd groot genoeg voor 98% van de fietsers.
hoi Allen ,
Spietpiet heeft een mooie link geplaatst........maar ben nu nog meer gaan twijfelen over de te kopen cassette.
ik wil in de zomer de ventoux beklimmen. met mijn maximaal haalbare trainingsarbeid ga ik niet soepel omhoog met een trippe laan de voorzijde van ultegra 6700 en een 12-25 achter. ik wil achter of een 11-27 of een 12-28. Persoonlijk denk ik dat ik de 11 van de set 11-27 niet ga gebruiken dus mijn keuze zou denk ik op de 11-28 vallen.
echter het liefst zou ik hiermee ook in nederland gaan rijden. mijn vraag is:
- welke cassette zou ik het best kunnen kopen
-kan ik hiermee ook in nederland fietsen (ik zag veel rode en gele gebieden in jou link met schema)
-is zo'n cassette eenvoudig zelf te wisselen of moet je elke keer naar de fietsenmaker ?
alvast bedankt voor jullie ervaring en reakties
gr rene
Spietpiet heeft een mooie link geplaatst........maar ben nu nog meer gaan twijfelen over de te kopen cassette.
ik wil in de zomer de ventoux beklimmen. met mijn maximaal haalbare trainingsarbeid ga ik niet soepel omhoog met een trippe laan de voorzijde van ultegra 6700 en een 12-25 achter. ik wil achter of een 11-27 of een 12-28. Persoonlijk denk ik dat ik de 11 van de set 11-27 niet ga gebruiken dus mijn keuze zou denk ik op de 11-28 vallen.
echter het liefst zou ik hiermee ook in nederland gaan rijden. mijn vraag is:
- welke cassette zou ik het best kunnen kopen
-kan ik hiermee ook in nederland fietsen (ik zag veel rode en gele gebieden in jou link met schema)
-is zo'n cassette eenvoudig zelf te wisselen of moet je elke keer naar de fietsenmaker ?
alvast bedankt voor jullie ervaring en reakties
gr rene
34 voor en 30 achter is met een std derailleur goed af te stellen. Misschien dat er nog een 33t voorblad is met 110 steekcircel.ramniv schreef:Heb even een vraagje, wat is bij een compact de lichtst mogelijk goede combinatie tandwielen. Hoop dat ik de vraag een beetje duidelijk stel. Ben een beetje een newbie. Fiets die ik wil heeft ultegra.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Zolang er een compact crankstel (110 BCD) op je fiets zit past het. Ik zou overigens geen extra geld uitgeven voor een 33 i.p.v. 34 binnenblad, dat scheelt nauwelijks ietsramniv schreef:Ok, kan ik ergens opzoeken of dit op mijn nieuwe fiets mogelijk is? Dank voor uw reactie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Cassettes wisselen is vrij simpel, een klusje van een paar minuten. Ik zou die 12-25 (of eventueel een 12-23) cassette in Nederland blijven gebruiken en dan een 12-27 of 11-28 erop zetten als je in de heuvels/bergen gaat fietsen.soerrie schreef:hoi Allen ,
Spietpiet heeft een mooie link geplaatst........maar ben nu nog meer gaan twijfelen over de te kopen cassette.
ik wil in de zomer de ventoux beklimmen. met mijn maximaal haalbare trainingsarbeid ga ik niet soepel omhoog met een trippe laan de voorzijde van ultegra 6700 en een 12-25 achter. ik wil achter of een 11-27 of een 12-28. Persoonlijk denk ik dat ik de 11 van de set 11-27 niet ga gebruiken dus mijn keuze zou denk ik op de 11-28 vallen.
echter het liefst zou ik hiermee ook in nederland gaan rijden. mijn vraag is:
- welke cassette zou ik het best kunnen kopen
-kan ik hiermee ook in nederland fietsen (ik zag veel rode en gele gebieden in jou link met schema)
-is zo'n cassette eenvoudig zelf te wisselen of moet je elke keer naar de fietsenmaker ?
alvast bedankt voor jullie ervaring en reakties
gr rene