Pagina 46 van 298

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 11 jul 2016 07:40
door havana
Eventjes bij Lager-techniek.nl (of een andere lagerboer) nieuwe bestellen. Ik neem zelf dan meteen dubbel afgedichte.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 11 jul 2016 08:47
door Hanz Bé
Dank voor het adres! Hoop dat ik het benodigde type makkelijk kan identificeren ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 11 jul 2016 09:13
door havana
Anders even @chrissiewizzie een PB sturen, die weet het zonder meer.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 13 jul 2016 08:04
door Hanz Bé
Zal ik zeker even doen!

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 13 jul 2016 09:20
door Vieux chnoque
Ik heb een campa hoge flens achternaaf gekregen (zonder gemonteerde velg) met nog gemonteerd een roestige schroefpignon.
Ik heb van hout blokjes gemaakt zodat ik de naaf in de( grote) bankschroef kan klemmen. Ondanks dagen in de kruipolie is er geen beweging in te krijgen. Niet met sleutel en ook niet met drijver en hamer.
Ik krijg ook de afdekking die het freewheel mechanisme bij elkaar houdt niet los.
Nog tips?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 13 jul 2016 09:46
door Erik
Heb je een foto?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 13 jul 2016 10:10
door Keezx
Ik zou toch proberen het freewheel te demonteren, daarna kan je met een grote tang (moordenaar) veel meer kracht zetten op de resten die nog op de naaf zitten.
Dekplaat heeft mogelijk linkse draad....

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 16 jul 2016 15:02
door Hanz Bé
Hanz Bé schreef:......... Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,
Vanochtend de body gedemonteerd. Buitenste lager kwam er vervolgens met wat moeite en in delen uit... Maar dat is dus gelukt. Binnenste lager loopt ook niet helemaal glad. Maar is, zover ik weet veel lastiger te vervangen. Zou het een probleem zijn dit te laten zitten (wanneer loopt een lager "te rauw"?) of heeft iemand de gouden tip hoe ik die klemveer boven het binnenste lager kan verwijderen?

Ik heb wel ff geklooid met een klein schroevedraaiertje, maar had weinig succes. Ben bang dat lager te beschadigen, en het er dan niet uit te kunnen krijgen......

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 16 jul 2016 15:23
door Orlok
Idd voorzichtig met een klein schroevendraaiertje verwijderen.! Het lager beschadig je niet zo gauw, wel de klemveer of afdichting. ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 16 jul 2016 19:47
door Sweety2008
Gisteren mijn stuur van de bianchi wat lager gezet. Vandaag gefietst en het bevalt prima. :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 16 jul 2016 22:42
door dwangarbeider
Hanz Bé schreef:
Hanz Bé schreef:......... Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,
Vanochtend de body gedemonteerd. Buitenste lager kwam er vervolgens met wat moeite en in delen uit... Maar dat is dus gelukt. Binnenste lager loopt ook niet helemaal glad. Maar is, zover ik weet veel lastiger te vervangen. Zou het een probleem zijn dit te laten zitten (wanneer loopt een lager "te rauw"?) of heeft iemand de gouden tip hoe ik die klemveer boven het binnenste lager kan verwijderen?

Ik heb wel ff geklooid met een klein schroevedraaiertje, maar had weinig succes. Ben bang dat lager te beschadigen, en het er dan niet uit te kunnen krijgen......
De klemveer is in feite een circlips, google maar eens op "circlipstangetje", hiermee wordt het al een stuk makkelijker.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 17 jul 2016 11:45
door senior
Was het maar een circlip, die was er inderdaad met zo'n tangetje wel uit te krijgen. Helaas zal het erop neer komen dat je met een paar (het liefst van die hele kleine) schroevendraaiers moeten prutsen, één om de veerring tegen te houden, de ander om hem uit de groef te wippen. Daarna is het simpele: oude lager eruit en nieuwe lager erin.