Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 okt 2016 23:56

Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!

Is punt 3 hiermee ook mogelijk opgelost, of heb ik dan een stijver frame/snelspanner nodig?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2016 09:12

1&2 los je zo op; remkracht heb je meer dan genoeg met hydro en de blokjes zijn zelfstellend. 1x de caliper goed uitlijnen en dan hoef je er qua afstellen tijd niet naar te kijken.

Aanlopen kan zijn omdat de huidige blokken niet mooi terugveren naar startpositie of het LIJKT aanlopen, maar hoor je gewoon beetje zand/zooi/water mix schuren tussen blokken en schijven. Bij de atb algemeen voorkomend verschijnsel, ook bij de als waanzinnig goed bekend staande XT remmen (die relatief ver van de schijf staan).
Less is bore

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 nov 2016 09:57

Vicenza schreef:Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!

Is punt 3 hiermee ook mogelijk opgelost, of heb ik dan een stijver frame/snelspanner nodig?
Ik dacht dat mechanische disc juist makkelijk af te stellen was.
Heb je het al kunnen oplossen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2265
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 nov 2016 16:49

Vicenza schreef: Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!
Ik heb zo'n set op mijn Gravel racer. Geen aanloop geluiden tijdens aanzetten oid, rijd dan wel met steekassen.
Remmen heerlijk, in de bergen nog nooit zo zeker afgedaald.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 01 nov 2016 17:03

Vicenza schreef:Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

.....
Ik heb een Cube SL Road met Avid BB7 schijfremmen. Dit jaar 2600 km mee gereden, waarvan 1300 km met 15 kg bagage. Geen problemen gehad met de remkracht, ook niet in de Alpen (met regen) en de Apennijnen. Afstellen gisteren voor het eerst gedaan dit jaar, de blokjes stonden niet optimaal meer maar dat gaf nooit problemen, remkracht genoeg al moet de hendel wat verder aangetrokken worden. De enige reden om voor hydraulisch te gaan is wat mij betreft het gekrijs van de blokjes als ze vochtig zijn. Maar dan moet ik naar 11 speed, en dat is er eentje te veel wat mij betreft.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

bikerke
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 nov 2016 21:47

Hydraulische schijfremmen piepen ook wanneer ze nat zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2016 22:00

Yep, staat los van kabel/hydro.
Less is bore

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 01 nov 2016 22:17

Mijn ervaring met schijvenremmen (op de ATB) is dat als je de fiets na een rit in de regen of direct na het afspuiten nat weg zet in de garage/schuur, dat de remmen de eerst volgende rit enorm piepen.
Neem je echter de moeite om voor het stallen de remmen bv met een compressor goed droog te blazen, dan is er bij de volgende fietstocht niets aan de hand.
Heb je geen compressor, dan haal je voorzichtig de blokjes bovenuit de klauw, maakt ze met een schone doek goed droog, evenals de schijf. En schuift de blokjes weer netjes terug. Hoort gewoon bij de verzorging van je fiets, net zoals je na een rit de ketting even doet.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 01 nov 2016 23:25

Dank jullie wel! Die zullen het dan gaan worden. Ik snap dat het geluiden niet helemaal weg zal halen, maar het niet vertrouwen van de remmen is toch altijd een beetje vervelend. Als ik dat meer kan terugkrijgen, is me dat veel waard. Zoals het nu is rijd ik namelijk ook in de regen liever met mijn andere fiets met velgremmen, dan met deze mechanische schijven. Ik heb ze al heel vaak opnieuw afgesteld, meerdere filmpjes bekeken hoe het beter te doen etc. Dus ik ben vrij overtuigd dat het aan de setup ligt, niet zozeer aan mij.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2016 11:49

deefmill schreef:Beste Forummers,

Weet iemand de laatste stand van zaken omtrent schijfremmen bij de Marmotte van 2017 ?

De inschrijving start volgende week, en aangezien ik een fiets met schijfremmen heb, wil ik eventuele teleurstelling (en inschrijfgeld..) voorkomen.

Worden alle fietsen eigenlijk gecontroleerd bij de Marmotte? Iemand hier ervaring mee?

Groet,
David
Was dit jaar al geen probleem om met schijfremmen te rijden (zelf Les 3B gedaan met schijven en ik was zeker niet de enige)
Fransen zijn erg laks op dat gebied (en de UCI heeft al aangegeven dat massastart events schijfremmen mogen/moeten toelaten)

Kortom, geen zorgen over maken.
Afbeelding

deefmill
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:04

deefmill 02 nov 2016 12:11

ik ga mij aanmelden voor de Marmotte ... ben benieuwd
bedankt voor de reactie zover.

UCI doet ook weer 'onderzoek' naar toelating schijfremmen, zal niet voor 2017 seizoen geregeld zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 nov 2016 08:32

Hoe verhouden mechanische disc zich na een regen rit? Mijn CX met mini v-brakes lopen altijd aan na een regen/modder rit (woonwerkverkeer ritjes) Ik moet deze bijna dagelijks af stellen, geld alleen voor de achterrem ivm spanning van de kabel.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie