Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
Getriggerd door bovenstaande opmerking ben ik toch nog aan het denken. Ik vind weinig over de Gossamer maar volgens Derks-wielersport is de as 24mm en dus even dik als de hollowtech.
Omdat ik qua technische kennis nog wat achter loop graag advies op het volgende zodat ik kan kijken of het haalbaar is wat ik wil.
1 kan iemand die as diameter bevestigen of ontkrachten
2 kan ik dan mijn Bracket houden en een ander crankstel erin zetten
3 zou een 10 speed of 11 speed crankstel ook kunnen? Want ik krijg geen 9 speed gevonden. De fiets is nu volledig afgemonteerd met 105 en dus wil niet ineens ergens Tiagra hebben staan (ook al is het maar op 1 cranck )
4 wie vind een passend goedkoop crankstel. Ik kom niet goedkoper uit dan 90 euro voor een 5800 crankstel die dus 11 speed is.
Omdat ik qua technische kennis nog wat achter loop graag advies op het volgende zodat ik kan kijken of het haalbaar is wat ik wil.
1 kan iemand die as diameter bevestigen of ontkrachten
2 kan ik dan mijn Bracket houden en een ander crankstel erin zetten
3 zou een 10 speed of 11 speed crankstel ook kunnen? Want ik krijg geen 9 speed gevonden. De fiets is nu volledig afgemonteerd met 105 en dus wil niet ineens ergens Tiagra hebben staan (ook al is het maar op 1 cranck )
4 wie vind een passend goedkoop crankstel. Ik kom niet goedkoper uit dan 90 euro voor een 5800 crankstel die dus 11 speed is.
Ik laat me niet uit over het vermogensmeter verhaal, maar wel over de concrete vragen.
1-Klopt, de assen zijn beide NOMINAAL 24 mm, er zijn alleen soms wat verschillen in aslengte en toleranties van de lagers waardoor niet ieder crankstel met 24 mm as 100% compatibel is met andere, soortgelijke
2- Misschien wel.....proberen dus...(bracket is gewoon met kleine b.) in het ergste geval moet je een nieuw , goedkoop Shimano BB aanschaffen
3- 9/10/11 speed crankstellen zijn grotendeels uitwisselbaar, er kan alleen met een 9 speed ketting mogelijk een beperking optreden , klein/klein geeft iets (1 kransje eerder) eerder aanlopen met bijgeluiden.
9 speed kan je overigens ook gewoon met een 10 speed ketting bedrijven...
4-Als je Tiagra beneden je stand vindt....doet een 11 speed 105 crankset het dus ook
1-Klopt, de assen zijn beide NOMINAAL 24 mm, er zijn alleen soms wat verschillen in aslengte en toleranties van de lagers waardoor niet ieder crankstel met 24 mm as 100% compatibel is met andere, soortgelijke
2- Misschien wel.....proberen dus...(bracket is gewoon met kleine b.) in het ergste geval moet je een nieuw , goedkoop Shimano BB aanschaffen
3- 9/10/11 speed crankstellen zijn grotendeels uitwisselbaar, er kan alleen met een 9 speed ketting mogelijk een beperking optreden , klein/klein geeft iets (1 kransje eerder) eerder aanlopen met bijgeluiden.
9 speed kan je overigens ook gewoon met een 10 speed ketting bedrijven...
4-Als je Tiagra beneden je stand vindt....doet een 11 speed 105 crankset het dus ook
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik heb nog wel een 11s 105-5800 crankstel liggen met 50/34 bladen. Is <2.000km mee gereden en vervolgens vervangen door een Quarq. Stuur maar een pb met een leuk bod als je interesse hebt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Uit eigen ervaring, de FSA Gossammer met 24 mm as past perfect met een Shimano bracket. Dat zit namelijk onder mijn Ridley Boreas van ook ongeveer 15 jaar oud.
Extra de Gossammer is al 10 speed.
Extra de Gossammer is al 10 speed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11
Ik heb sinds een aantal weken een Quarq Dfour91, en vind het een fijne aanvulling.
Met name bij de vlakke ritjes van ca 150 km, ben ik nieuwsgierig hoe jullie de vermogensmeter als hulp hierin gebruiken.
Met name bij de vlakke ritjes van ca 150 km, ben ik nieuwsgierig hoe jullie de vermogensmeter als hulp hierin gebruiken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik gebruik mijn PM (nu nog) vooral om te pacen wanneer ik in een groep rij. Ik weet welke vermogens ik (i.c.m. hartslag) ongeveer voor een bepaalde tijd vol kan houden.
Anders voor blokken trainingen, maar ik ga natuurlijk niet 150km blokjes rijden
Anders voor blokken trainingen, maar ik ga natuurlijk niet 150km blokjes rijden
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 14 okt 2019 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Helaas schoonmaken heeft niet geholpen.DDX schreef: ↑01 okt 2019 09:53 Ik heb op mijn gravelbike met quarq sinds kort last dan ik iedere rit 55/45 links/rechts trap. (gemiddeld over
hele rit)
Terwijl ik met beide fietsen die 4iiii heb meer rond de 50/50 zit. (soms iets meer links, dan weer iets meer rechts)
Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zal de crank er iig binnenkort eens vanaf halen/schoonmaken.
Vandaag weer 55/45.
Zo steady mogelijk binnen een bepaalde range blijven. Je zal merken dat je dan op veel meer momenten blijft doortrappen (want freewheelen is niet lekker voor je score ) en dat het verschil wind mee / wind tegen veel groter is dan je voorheen dacht.rene-canyon schreef: ↑13 okt 2019 14:50 Ik heb sinds een aantal weken een Quarq Dfour91, en vind het een fijne aanvulling.
Met name bij de vlakke ritjes van ca 150 km, ben ik nieuwsgierig hoe jullie de vermogensmeter als hulp hierin gebruiken.
Je kan het ook omdraaien: rijden zoals je altijd deed en terugkijken hoe je vermogen en hartslag zich ontwikkelden.
Het helpt ook om te zorgen dat je niet teveel in Herstel rijdt. Sommige mensen vinden dat je dan niet aan het trainen bent. Zelf denk ik dat op de fiets zitten en blijven eten en drinken ook een ding is en dat fietsen niet altijd trainen hoeft te zijn .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25