Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 14 okt 2012 13:14

In het verleden beschreef ik al hoe LA de wielersport, in kombinatie met zijn talent, gebruikt als een vehicle om zijn American Dream te realiseren. Hij heeft daarbij het ondernemersrisico nooit ontlopen, gelet op de miljoenen investeringen die hij deed om zich te onderscheiden van de rest van het peloton. Echter, om zijn kansen op succes danwel de ROI te maximaliseren, besloot hij voor een maffiose aanpak, waarbij infiltratie in bestuurs- en controle organen, omkoping, eliminatie en bedrijging gang und gebe was. Zijn op die manier verkregen roem wist hij met name door sponsorinkomsten en dotaties binnen foundation strukturen te vergulden. Als godfather wist hij tevens een rij aan (professionele) handlangers om zich heen te verzamelen, die zijn plannen voor zijn eigen succes uitvoerden en derhalve mee mochten profiteren van de geldelijke gewinnen. Dit alles valt in onze maatschappij onder de noemer crimineel gedrag. Een niet te onderschatten factor van zijn succes was ook het aankopen van potentiele TdF winnaars voor zijn ploeg. Het valt niet onder stoelen of banken te steken dat LA ook voor het boven genoemde, laten we het commerciele discipline noemen, een talent heeft.

Danny Nelissen liet ons onlangs tussen de regels weten, dat het gebruik van PED’s de norm was in het peloton, maar dat het e.e.a. toch van de renner zelf uit moest gaan. M.a.w. Rabo stimuleerde het gebruik van PED’s niet, maar mocht een renner het gebruik ervan zelf wensen dan werd hij niet aan zijn lot overgelaten, maar kreeg hij de juiste begeleiding. Hiermee kan het verschil in zienswijze tussen Theo de Rooij en TD uitgelegd worden m.b.t. de doping binnen de Rabo-ploeg. Bij andere wielerploegen zal het dan niet veel anders zijn geweest.

Tenslotte Mart Smeets. Voor de man is het triest dat hij in de laatste uren van zijn loopbaan, ter land, ter zee en in de lucht, te kakken wordt gezet aangaande zijn adoratie voor LA. Het kritiekloos meeliften op het succes van anderen werpt ter elfder ure een niet meer weg te poetsen lading smet op zijn carriere. Gesteld moet worden dat dit meeliften de basis van de sportjournalistiek vormt. Ook deze branche zou eens tot een waarheidsvinding moeten komen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 okt 2012 13:15

codex schreef:Zou het ook goed zijn, om regelgeving (desnoods door de ploegen onderling)af te spreken, waarbij:

-renners/begeleiding/artsen die betrapt zijn op doping(-medewerking) voorgoed buitenspel komen te staan
-ploegen kleiner later worden ,zodat er geen sprake kan zijn van overmacht in grotere rondes(max 5/6 renners).(zie naar WK's)
-etappes veel korter ,zodat er minder inspanning en meer herstel is tijdens rondes(& meer rustdagen in rondes)
-de ploegen alleen nog door neutrale artsen(medische begeleiding) mogen worden bijgestaan en dat die in dienst komen van de Wielerbond/UCI.
-dopinggebruikers levenslang uitsluiten.(ook door het gentlemens agreement).
-renners laten ophouden(zg ritselen) met het verkopen van koersen(zie laatste OS)
-ploegen open laten strijden tegen elke ploeg en geen combines meer toestaan.
-ploegen laten meedoen aan critiriums tegen reiskostenvergoeding en om goodwill te kweken en niet van voren bepalen wie er wint(maar gewoon eerlijk er voor te fietsen en niet een toneelstuk op voeren, waarbij veel ontwetende toeschouwers en kinderen gewoon voor de gek worden gehouden)
-elke renner verplichten om clinics aan jeugd te geven bij hun in de buurt(de jeugd heeft rolmodellen nodig)
-zelfreinigend gaan werken (en niet steeds naar andere sporten wijzen).
-zonder oortjes gaan rijden voor minder koerscontrole
-wielerkleding(desnoods casuel shirts) met sponsornaam voor kinderen die wielrennen(het idee van Heerenveen, Ajax shirts die kinderen veel dragen) op de markt brengen.
-op tv alleen het laatste deel (finales) uitzenden en waar de renners dan zich 100 procent geven en niet voor de massasprint kiezen maar voor de aanval.Door de kleinere ploegen zal de controle van de sprintersploegen veel kleiner worden.Gevolg daarvan: meer open finales.
-de tv commentoren laten bestaan uit mensen die absoluut niets hebben te maken met de (oud)beroepsrennerij ,maar gekozen worden om hun kwaliteit als commentator en op eerlijke onafhankelijke wijze commentaar geven.
-de ploegen die zich niet willen convermeren aan de regels( die de ploegen afspreken) uitsluiten.(weigeren tegen te fietsen)De sponsoren van deze ploegen missen tv-aandacht en zullen onherroepelijk opstappen en zo worden de weiger-ploegen gedwongen om meetedoen aan de eerlijke regels.

Heb jij wel eens een spannende film gezien waar alleen eerlijke personages in zitten?
Zie dit gewoon als een deel van de show en geniet er van, dat doe ik in ieder geval wel.
Campagnolo Ultra Dork

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2012 13:18

@codex. 90% van je punten zijn zo van tafel te vegen, wegens onuitvoerbaar en/of onwenselijk. Bijv kortere etappes leidt er toe dat er harder gereden wordt, na een week koers is alsnog praktisch iedereen gaar gekookt. Mensen voor de rest van hun leven hun werk afpakken is wel wat rigoreus. Ik bedoel als je wat steelt bij je werkgever wordt je ontslagen, maar kan je vervolgens bij een anderer werkgever weer aan de slag.

Meeste TV-commentatoren hebben nu al geen idee waar ze 't over hebben. Als je daar de beroepsrenners weg haalt, blijft er helemaal niets van over. Ik zie eigenlijk ook geen enkele reden waarom een (oud)profrenner geen commentaar zou mogen geven. Waarom alleen het laatste stuk uitzenden? Ook het 1e uur is vaak leuk om te zien en daarnaast gebeurd er ook nog wel eens wat in 't midden stuk (Contador in de Vuelta die de macht greep). Renners hebben weinig keuze of ze voor een aanval of een massasprint gaan. Je gaat met een kopgroepje echt niet met Cavendish naar de streep rijden. En als je Rider Hesjedal heet dan laat je 't ook wel uit je hoofd om te proberen een massasprint te winnen, want daar is hij volslagen kansloos.

Je hele opsomming heeft weinig bruikbare punten. Enige waar ik in mee wil gaan is het reduceren van de ploegen naar 6 renners. Al zal daar de koers zeker niet veilig van worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

phil
Forum-lid

phil 14 okt 2012 13:29

Goed stuk van een talentvolle jeugdrenner die zonder doping er niet meer aan te pas kwam (en daarmee direct duidelijk maakt dat alle verhalen van de nu haastige ontkennende renners volkomen ongeloofwaardig zijn):

http://www.hln.be/hln/nl/1297/Doping-In ... erug.dhtml

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 14 okt 2012 13:38

codex schreef:-renners/begeleiding/artsen die betrapt zijn op doping(-medewerking) voorgoed buitenspel komen te staan
Ik denk dat er een belangrijk verschil is tussen mensen die enthousiast meegedaan hebben en de mensen die oprecht spijt hebben. Neem bijvoorbeeld een Jonathan Vaughters vs een George Hincapie. De eerste is al heel lang bezig om het wielrennen schoner te maken, de tweede was een belangrijke man achter de Omerta en heeft nu ook weer zo minimaal mogelijk toegegeven, puur uit eigenbelang.
-etappes veel korter ,zodat er minder inspanning en meer herstel is tijdens rondes(& meer rustdagen in rondes)
Dit is al zo, etappes worden korter en korter.
-dopinggebruikers levenslang uitsluiten.(ook door het gentlemens agreement).
De grootste doorbraken op dopinggebied komen door bekentenissen en niet door tests. Er moet dus wel de mogelijkheid bestaan tot strafvermindering. Je moet juist de renners laten getuigen tegen degenen die ze doping geven. Dan pak je het systeem aan ipv de enkele renner die gepakt wordt (slechts een klein deel van de dopinggebruikers).
-de tv commentoren laten bestaan uit mensen die absoluut niets hebben te maken met de (oud)beroepsrennerij ,maar gekozen worden om hun kwaliteit als commentator en op eerlijke onafhankelijke wijze commentaar geven.
Dat is vrijheid van de pers. Hoe wil je daar wat aan doen?

codex
Forum-lid

codex 14 okt 2012 13:52

Jullie antwoorden geven al aan dat je als buitenstaander(zoals ik) compleet geen inzicht hebt hoe de sport van binnenuit wordt beleeft/uitgevoerd.

Kan alleen maar daarop antwoorden ,dat de verandering van de wielrensport, juist dan ook van binnenuit moet gebeuren.

Zie mij maar als een (emotioneel betrokken) supporter, die flink tegeergaat als zijn club lamlendig voetbalt, maar de volgende keer gewoon weer op de tribune zit om zijn ploeg te steunen.

simen
Forum-lid

simen 14 okt 2012 22:02

codex schreef:Jullie antwoorden geven al aan dat je als buitenstaander(zoals ik) compleet geen inzicht hebt hoe de sport van binnenuit wordt beleeft/uitgevoerd.

Kan alleen maar daarop antwoorden ,dat de verandering van de wielrensport, juist dan ook van binnenuit moet gebeuren.

Zie mij maar als een (emotioneel betrokken) supporter, die flink tegeergaat als zijn club lamlendig voetbalt, maar de volgende keer gewoon weer op de tribune zit om zijn ploeg te steunen.
Die kans op verandering van binnenuit is er al geweest na de Festina affaire.
En is kansloos gebleken omdat zovelen een verleden hebben en nog steeds in een soort cocon leven afgeschermd van de werkelijkheid.
Deze mensen zetten echt hun eigen status en positie niet op het spel om er iets aan te veranderen.
Ik spreek hier niet over renners voor de duidelijkheid.
Daarvoor moet er een grotere collectieve verontwaardiging zijn die krachten van buiten het wielrennen mobiliseert.
En die krachten zijn er maar ze zien er momenteel absoluut geen noodzaak toe.
Zij is ook tegen

mademan
Forum-lid

mademan 14 okt 2012 23:41

-Cynische mode aan-
Net bevestigd door de hoge heren van Studio Voetbal: Doping is niet effectief in het voetbal. Want die sport doe je met een team. Volgens Hoogleraar Waterreus waren er weleens spelers die met een vaag toilettasje het toilet indoken en met grote pupillen weer het toilet uitkwamen. Maar doping heeft geen effect.
-Cynische mode

Nu de Armstrong beerput open is gegaan, ben ik toch benieuwd naar de hele Fuentes-beerput. Of zal dit de hele topsport in diskrediet brengen? Wat denken jullie?
2019 Apex Sharp
2021 Apex Flare

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 14 okt 2012 23:52

Straks blijkt het nog zo te zijn dat het er in de sport net zo oneerlijk aan toe gaat als in de rest van het leven.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 okt 2012 01:17

bottecchia schreef:Straks blijkt het nog zo te zijn dat het er in de sport net zo oneerlijk aan toe gaat als in de rest van het leven.
Inderdaad maar je moet toch altijd proberen om de rotte wortels eruit te trekken en in dit geval zijn dat dus de foute ploegleiders, foute team artsen en UCI. Als er ooit een kans om dit te doen dan is het nu. Doe je het nu niet dan gaat de zaak ECHT naar de klote. De wortels liggen bloot. Schop erin en afhakken.

Paul Kimmage en Greg LeMond zeiden al hetzelfde. De toespraak van LeMond anno 2009 is niet de meest straffe maar toch ga ik erin mee. Leuke laatste vraag en antwoord. LeMond wilde de UCI loskoppelen van b.v TdF.

Ik lees zonet dat WADA de UCI afvalt. Terecht in mijn optiek. De UCI (Verbruggen) gaat hier zeker niet vrijuit. Zij hebben de doping poort open gehouden.

Quote Dick Pound: 'De Internationale Wielerunie UCI sloot de ogen voor de dopingpraktijken van Lance Armstrong en enkele van zijn ploegmaats. Dat laat Dick Pound, de voormalige voorzitter van het Wereldantidopingagentschap WADA noteren.

'Het is niet geloofwaardig te stellen dat ze niet wisten wat er gebeurde. Ik heb me jarenlang beklaagd over het UCI', zegt Pound, vier dagen na de publicatie van een rapport van het Amerikaanse antidopingagentschap USADA dat vernietigend was voor Armstrong.
'Hele sport loopt gevaar'

De Canadees, ook voormalig vice-voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, wijst met de vinger naar de opsporingsmethodes van het UCI, en betreurt dat er jarenlang niets werd gedaan in de aanloop naar wedstrijden. 'De wedstrijd vertrok om één of twee uur, en geen enkele test werd voor de start uitgevoerd om te kijken of ze gedopeerd waren. Bovendien genoten ze na de finish ook nog eens een uur zonder toezicht. Maar het ging pas echt mis bij het UCI. Als ze daar blijven ontkennen, laten ze de hele sport gevaar lopen', benadrukt Pound.

'Hij heeft de strijd om de publieke opinie al verloren'

Volgens de Canadees moet Armstrong, die altijd ontkende zich gedopeerd te hebben, zich nu buigen naar de bewijzen. 'Ik denk niet dat Armstrong kan zeggen: die 26 mensen zijn allemaal leugenaars en bedriegers. Zijn tijd is gekomen. Maar wat een verrassing is, is dat hij desondanks blijft volhouden. Hij heeft de strijd in de publieke opinie nochtans al verloren. Ik hoop dat hij toegeeft en zegt: 'Ik was de beste van de bedriegers'.

Oja, Lance wil eventueel aan de leugendetector . Gimme a break. Te laf om voor het USADA Tribunaal te verschijnen maar wel aan een paar draadjes willen gaan liggen waarvan we weten dat het niets zegt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

whocares
Forum-lid

whocares 15 okt 2012 06:23

It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2012 08:29

zorroi schreef:
Oja, Lance wil eventueel aan de leugendetector . Gimme a break. Te laf om voor het USADA Tribunaal te verschijnen maar wel aan een paar draadjes willen gaan liggen waarvan we weten dat het niets zegt.
Sterker nog, ik denk dat hij zulke psychotische trekjes heeft dat hij dat ding volledig kan beheersen.
Less is bore

Plaats reactie