Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

JoostG
Forum-lid

JoostG 15 feb 2017 21:23

Mijn eerste frame heb ik laten komen in 3k (R-022). Die heb ik opgebouwd met rode accenten en gebruik ik nu als woon-werker. Dik een jaar geleden is daar de R-016 bij gekomen. Die heb ik door Velobuild laten spuiten in hoog glans blanke lak, hoog glan wit en sparkling gold. Voor $ 60,00 een strakke paint job.
Nu laat ik een frame spuiten dat niet meer op de site staat. Vanwege een order van een grote partij is afgesproken dat frame niet meer met prijs op de website te zetten. Het gaat om hun gravelbike frame.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 16 feb 2017 08:30

Volgens mij gaan we het steeds meer gaan zien, open mould frames. Zitten veel gewoon echt prima en mooie frames tussen (en waarschijnlijk ook wel bagger)

Waarom zou je een frame betalen die misschien wel 3x zo duur is, alleen omdat er een stickertje van een bekend merk op staat ?

De echte "die-hards" zullen het wel weer niks vinden.... boeiend ! (not)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 16 feb 2017 08:37

Gevoel en emotie...
Ik heb een tijdje op een chinees gereden, afgemonteerd met Ultegra, edco's 50mm etc.
Uiteindelijk was het een heerlijk stijve racefiets, maar het bleef toch een chinees, die met het toenmalig budget, bang for buck was. Een aantal jaren verder wil ik wel eens een echte racefiets, ipv een kartonnen chinees.

En wellicht dat ik komende winter een chinese CX ga opbouwen om die hopelijk over een x aantal geslaagde jaren weer te vervangen voor een "echte"...

Maar ieder zijn ding toch?

JoostG
Forum-lid

JoostG 16 feb 2017 09:09

Precies, ieder zijn ding. Ik wil graag snel iets nieuws en open mould Chinese frames is dat nog enigszins betaalbaar.
Verder is mijn ervaring dat ze niet onderdoen voor menig merkframe.

insta #gravelgremmen

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 16 feb 2017 10:18

Ik zag laatst dit filmpje: https://youtu.be/EZbg5hCRyvs

Al is dit waarschijnlijk wel eens aan bod gekomen hier (/flame suit on). Het is wel interessant om te zien, en tsja, hoe zich dat in de realiteit verhoudt mbt materiaalmoeheid blijft gissen. Maar voor mij als techneut vond ik het een flinke eye opener. Je kunt je dan afvragen hoe een Chinees no-brand frame in elkaar steekt, al zal het niet zo maar uit elkaar vallen.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 16 feb 2017 10:50

Leuk filmpje.
Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 16 feb 2017 10:51

JoostG schreef:Precies, ieder zijn ding. Ik wil graag snel iets nieuws en open mould Chinese frames is dat nog enigszins betaalbaar.
Verder is mijn ervaring dat ze niet onderdoen voor menig merkframe.

Al moet ik dan ook eerlijk toegeven dat ik mijn oude chinees 4jr geleden in elkaar heb gezet met 3k matte afwerking en verder niet echt iets speciaals. Als ik het ooit weer zou doen, zou ik er geen 13000 in het dozijn chinees meer van maken. Het project van bijvoorbeeld Havana vind ik prachtig (op het vernaggelen van zijn velgen na).
Zoiets lijkt me nog wel eens gaaf om te doen.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 16 feb 2017 11:36

Joskovic schreef:Ik zag laatst dit filmpje: https://youtu.be/EZbg5hCRyvs

Al is dit waarschijnlijk wel eens aan bod gekomen hier (/flame suit on). Het is wel interessant om te zien, en tsja, hoe zich dat in de realiteit verhoudt mbt materiaalmoeheid blijft gissen. Maar voor mij als techneut vond ik het een flinke eye opener. Je kunt je dan afvragen hoe een Chinees no-brand frame in elkaar steekt, al zal het niet zo maar uit elkaar vallen.
Jammer dat er geen doorgezaagd framepje van een chinees in beeld komt...

(of zie ik wat over het hoofd?)

Dat Pinarello frame viel dan weer beetje tegen eigenlijk, vond ik.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 16 feb 2017 12:39

Iemand ervaring met Workswell site : www.workswellbikes.com ?

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 16 feb 2017 12:47

dropje73 schreef:
Jammer dat er geen doorgezaagd framepje van een chinees in beeld komt...

(of zie ik wat over het hoofd?)

Dat Pinarello frame viel dan weer beetje tegen eigenlijk, vond ik.
Nee, je ziet niets over het hoofd. Ik wilde het filmpje alleen even als referentie aanhalen dat er ook bij de A-merken al wel degelijk verschillen zitten in de constructie, terwijl het aan de buitenkant totaal onzichtbaar is. Zoals ik al zei zal een Chinees ook niet zo maar uit elkaar vallen, maar qua bouwkwaliteit zal het niet kunnen tippen aan een A-merk.

Maar goed, het lastige van technisch onderlegd zijn, is dan ook weer dat je je overmatig druk gaat maken, terwijl het in de praktijk wellicht weinig consequenties heeft. :lol:

JoostG
Forum-lid

JoostG 16 feb 2017 13:55

Joskovic schreef:Zoals ik al zei zal een Chinees ook niet zo maar uit elkaar vallen, maar qua bouwkwaliteit zal het niet kunnen tippen aan een A-merk:
Dat is een aanname. Op het moment dat je praat over een 'Chinees' dan kan je helemaal niets meer zeggen over de kwaliteit. Je praat dan over honderden bedrijven met verschillende belangen.

Ga je kijken naar de bekende Chinese fabrikanten (workswell, Dengfu, miracle, Hongfu) dan verschilt het waarschijnlijk weinig tot niets met de kwaliteit en betrouwbaarheid ten opzicht van de merken. Ze produceren in sommige gevallen al voor de merken, hebben meer kennis en kunde van carbon (wie is er dagelijks met dat materiaal aan de slag?), en doen zelf aan R&D. Bekijk je de website dan zie je dat ze hun weg ook weten te vinden naar de test instanties en zelf testopstellingen hebben.

Je begint niet zo maar een fietsfabriekje. Het zijn moderne professionele bedrijven die investeren in de toekomst en werken aan hun goede reputatie. Precies zoals Giant en Merida destijds in Taiwan zijn begonnen.

insta #gravelgremmen

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 16 feb 2017 14:07

https://www.youtube.com/watch?v=jL_iOFAXdi4

Zo zullen er vast nog wel meer filmpjes zijn.

Plaats reactie