Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Mijn china-frampje welke bestickerd is door PLanet X, staat in Eindhoven.
Maar wat is dit nu weer voor melding? "Zending tijdelijk -on hold-.DHL onderneemt actie"
Zal me wel weer een dag vertraging op leveren.... Of nog een extra rekeningetje aan de deur, bij de bezorger....
Maar wat is dit nu weer voor melding? "Zending tijdelijk -on hold-.DHL onderneemt actie"
Zal me wel weer een dag vertraging op leveren.... Of nog een extra rekeningetje aan de deur, bij de bezorger....
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
dropje73 schreef:Mijn china-frampje welke bestickerd is door PLanet X, staat in Eindhoven.
Maar wat is dit nu weer voor melding? "Zending tijdelijk -on hold-.DHL onderneemt actie"
Zal me wel weer een dag vertraging op leveren.... Of nog een extra rekeningetje aan de deur, bij de bezorger....
Als je ongerust bent, kun je DHL even een belletje geven
Woon je trouwens in de buurt van Eindhoven?
(fyi; mijn PX karretje heeft met DHL Leeds-Gatwick-Brussel-A'dam-Zwolle gedaan, zelf opgepikt in distri centrum in Zwolle)
Rekening lijkt mij sterk: uk is nog steeds onderdeel van de EUdropje73 schreef:Mijn china-frampje welke bestickerd is door PLanet X, staat in Eindhoven.
Maar wat is dit nu weer voor melding? "Zending tijdelijk -on hold-.DHL onderneemt actie"
Zal me wel weer een dag vertraging op leveren.... Of nog een extra rekeningetje aan de deur, bij de bezorger....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Nee, ik woon in Z-W Nederland.RKN schreef:dropje73 schreef:Mijn china-frampje welke bestickerd is door PLanet X, staat in Eindhoven.
Maar wat is dit nu weer voor melding? "Zending tijdelijk -on hold-.DHL onderneemt actie"
Zal me wel weer een dag vertraging op leveren.... Of nog een extra rekeningetje aan de deur, bij de bezorger....
Als je ongerust bent, kun je DHL even een belletje geven
Woon je trouwens in de buurt van Eindhoven?
(fyi; mijn PX karretje heeft met DHL Leeds-Gatwick-Brussel-A'dam-Zwolle gedaan, zelf opgepikt in distri centrum in Zwolle)
Mijne ging (China) Leeds-Gatwick-Brussel-Eindhoven - ??
Status nog steeds onverandert, afleverdatum ook nog steeds op vandaag... u-huh
Zal wel morgen worden. Op zich niet erg, alleen jongste is morgen jarig, beetje lullig als blijkt dat dat grote pak niet voor haar is
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik laat nooit meer iets leveren door DHL. Ik heb iets besteld in China (heeft niets met fietsen te maken) voor 23 Euro. en 19 Euro verzendkosten door DHL Ik moest volgen hun 43,50 Invoerrechten betalen anders kreeg ik mijn zending niet. Toen ik vroeg hoe ze bij dit bedrag kwamen kreeg ik eerst als antwoord: "Dat zijn nu eenmaal de invoerrechten voor dit soort producten" Omdat ik zakelijk ook laat produceren in China heb ik hun de EU Goederencode nog eens doorgegeven en ook de tarieven. Waarbij het totaal bedrag van invoerrechten 4.90 Euro zou moeten zijn. Zij sturen mij als tegenbewijs de bijbehorende berekening. Hier kan ik zien dat ze op basis van een kostprijs van 97 Euro en geschatte verzendkosten van 70 Euro de invoerrechten zijn berekend. Terwijl ze de originele factuur van 23 euro er gewoon bij hebben zitten als bewijs en zelf het pakket hadden verzonden voor 19 Euro.
Ik kreeg te horen dat ik moest betalen en dan mijn pakke kreeg, daarna kon ik bij de belastingdienst proberen mijn geld terug te krijgen.
Ik heb geantwoord: stop het maar in je ..... En het product opnieuw bestel en via EMS laten versturen waarbij ik geen invoerrechten hoefde te betalen omdat de verzender 21 Euro op de rekening had gezet. (onder de 23 hoef je niets te betalen)
Ik kreeg te horen dat ik moest betalen en dan mijn pakke kreeg, daarna kon ik bij de belastingdienst proberen mijn geld terug te krijgen.
Ik heb geantwoord: stop het maar in je ..... En het product opnieuw bestel en via EMS laten versturen waarbij ik geen invoerrechten hoefde te betalen omdat de verzender 21 Euro op de rekening had gezet. (onder de 23 hoef je niets te betalen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Interessant filmpje, Uitleg van iemand die er blijkbaar echt verstand van heeft, hij heeft bij Boeing gewerkt. Hij laat onder andere duidelijk zien dat de meeste fabrikanten veel beter zijn gaan produceren in tussen 2008 en de laatste paar jaar. Ook valt me op dat Scott met zijn CR1 zijn tijd op een andere manier ver voorruit was dan wat ik vroeger dacht.Joskovic schreef:Ik zag laatst dit filmpje: https://youtu.be/EZbg5hCRyvs
Al is dit waarschijnlijk wel eens aan bod gekomen hier (/flame suit on). Het is wel interessant om te zien, en tsja, hoe zich dat in de realiteit verhoudt mbt materiaalmoeheid blijft gissen. Maar voor mij als techneut vond ik het een flinke eye opener. Je kunt je dan afvragen hoe een Chinees no-brand frame in elkaar steekt, al zal het niet zo maar uit elkaar vallen.
Er staat nog een ander filmpje ( https://www.youtube.com/watch?v=-qsLYlVWkbQ ) van dezelfde man op youtube en daar heb ik toch een paar dingen bijgeleerd die ik niet wist:
1) Aluminium onderdelen in verbinding met carbon lijdt tot structurele problemen. Dus: geen alu zadelpen in een Carbon Frame, geen Alu stuurpen in combinatie met carbon frame of stuur. Carbon velgen met Alumium remvlakken zullen ook verweren, Een aluminium remklem op een carbon stuur kan tot stuurbreuk leiden. En aluminium dropouts zijn daardoor ook slechter dan Carbon lugs. Dit wordt erger naarmate men in een vochtigere omgeving rijdt.
3) Geen Spacers boven de stuurpen en geen starnut gebruiken in een carbon vork. Een fatsoenlijke vorkplug (compressor expander) is onderdeel van de constructie bij de stuurpen en zorgt voor tegendruk op plaats waar je de stuurpen vastdraait. Zo een starnut geeft geen tegendruk en als je spacers boven de stuurpen hebt dan zit die vorkplugniet op de plaats waar de truupen klemt. Dit was de voornaamste oorzaak dat carbonnen vorken breken.
Carbon met een marmer motief (zoals op mijn FSA SLK carbon stuur) is eigenlijk carbon met struktuurfouten. Dat marmermotief zit erin omdat de vezels en de hars niet goed met elkaar gelamineerd zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Oh ja was ik vergeten: Dat was idd een van de belangrijkste redenen om naar press-fit achtige oplossingen te gaan. Je kon wel een schroef bracket erin lijmen maar daar kwam wel heel wat meer bij kijken dan zomaar erin lijmen. Ik meende dat ze er dan glasvezel tussen moesten lijmen als ik het goed heb begrepen. (wat ik lijmen noemt noemt hij "bonding").body schreef:En wat als het bracket BSA is, alu schroefdraad?
Volgens mij is geanodiseerd aluminium ook veel minder een probleem. Het ging zich voornamelijk om de corrosie van blank aluminium wat versterkt wordt door het contact met carbon en die corrosie zorgt daarna weer voor delaminatie van het carbon.
Dat bedoelde ik dus met het nadeel van technisch onderlegd zijn. Hij spreekt vanuit zijn ervaring als 'vliegtuig engineer', dus dan kan ik me voorstellen dat alu/carbon combinaties niet wenselijk zijn. Maar in hoeverre dat in de realiteit bij fietsen een probleem is, dat valt nogal eens mee denk ik. Een carbon frame met alu accessoires is natuurlijk aan de orde van de dag, en zolang je de juiste montagepasta gebruikt is er niets aan de hand. Ik kan me voorstellen dat over een langere periode van zeg 20+ jaar er wel problemen kunnen optreden als de 2 delen aan elkaar gelijmd zijn, zoals bij de vroegere System Six, of inderdaad bij dropouts of voorvorkbuizen.TL@ schreef:Interessant filmpje. Hij spreekt wel erg voor zijn eigen winkel natuurlijk en al wat hij zegt mag gerust wat gerelativeerd worden maar toch erg leerrijk.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar dat is nog geen argument om geen alu zadelpen in je frame te stoppen. Of je remhendels aan een carbon stuur te schroeven? Wat je ziet is een gevolg van een proces, de corrosie van het aluminium, waar het carbon niet tegen kan. Hier is niet de beste oplossing verkozen, dat is duidelijk. daar had een andere kabelstop in gemogen (Waarom niet van rubber of kunstof?). Of het had niet moeten gaan corroderen (andere afwerking aluminium bus? vet?.
Maar aluminium zadelpen, met juiste montage spullie ertussen, kan nog altijd prima in je carbon frame. Zeker als je om de zoveel maanden eens even de boel eruit haalt en schoonmaakt.
Idem voor stuurpennen en items aan je carbon stuur. Daar is risico op corrosie sowieso al een stuk lager. Je hebt meer kans dat je de boel te hard aandraait dan dat het door zo'n proces kapot gaat.
Maar aluminium zadelpen, met juiste montage spullie ertussen, kan nog altijd prima in je carbon frame. Zeker als je om de zoveel maanden eens even de boel eruit haalt en schoonmaakt.
Idem voor stuurpennen en items aan je carbon stuur. Daar is risico op corrosie sowieso al een stuk lager. Je hebt meer kans dat je de boel te hard aandraait dan dat het door zo'n proces kapot gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013