Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dc
Forum-lid

dc 15 okt 2012 18:13

Ik snap al deze boze reacties niet.

Dit was allemaal al bekend, alleen de echte fanaten ontkenden(of stelden dat Lance net als elke andere prof was). Reageren mensen nu zo verontwaardigd omdat ze in het sprookje geloofden?

dc
Forum-lid

dc 15 okt 2012 18:17

Overigens, ik herinner me de verontwaardiging ver het vermeende kopen van LBL door Vinokourov*. Blijkbaar heeft Lance iets dergelijks op nog groter schaal gedaan in America, met iets grotere bedragen.

*Vermeend omdat het bedrag te laag is om een LBL te kopen, uiteraard wel genoeg om iemand in te huren een paar uur op kop mee te laten rijden.

simen
Forum-lid

simen 15 okt 2012 20:56

Het is te hopen dat de molen van de verontwaardiging nu eens goed op gang blijft.
Daarmee bedoel ik de publieke verontwaardiging gesteund door allen die een betere sport willen dan we nu hebben.
Ik verwacht dan ook een duidelijke stellingname van de fiets gerelateerde bladen en journalisten en iedereen die het wielrennen een warm hart toedraagt.
Geen bange keuze voor de veilige neutraliteit in de hoop iedereen te vriend te houden in ruil voor primeurtjes.
Nee hier staat het bestaansrecht van een sport,onze sport, op het spel
Ik voorzie dat bij doorgaan op de huidige manier de goodwill van de gemeentes ,provincies en andere overheden als sneeuw voor de zon zal verdwijnen.
Waarmee de basis onder de wedstrijden,die op openbare wegen worden verreden,volledig wegvalt .
De wielrennerij als volkssport sterft dan en het volk het heeft het nakijken.
Als ik Rabo ,Vacansoleil,Argos ,3M of welke sponsor dan ook was zou ik nu mijn kans grijpen en de kant van het publiek kiezen en daarmee op de langere termijn de winst pakken.
Zij is ook tegen

Dagmar
Forum-lid

Dagmar 15 okt 2012 22:04

whocares schreef:Een stukje van Peter Winnen :

http://wielrennen.startpagina.nl/prikbo ... g-15999001
herkenbaar dat hij 1988 noemt, ik weet nog dat ik zware discussies had met mijn vader. Je mocht niet aan de wielersport komen, het is gelogen, je maakt de sport kapot etc Maar uiteindelijk heb ik gelijk gekregen, en dat betreur ik ten zeerste. Ook voor mijn vader. Want een grotere liefhebber ben ik in al die jaren niet tegengekomen. Maar ook naïef.

Ik kan me ook nog herinneren dat de Italianen begin/midden 90 erg hard de Kruisberg opreden. Ik stond elk jaar op de Eyserbosweg en zag daar ooit een renner keihard naar boven komen. De jaren ervoor moest hij gewoon passen. Het verschil was veel te groot naar mijn mening.

Ik heb altijd met liefde naar het wielrennen gekeken, ging elk jaar naar LBL, Amstel Gold, RVV, en touretappes. Ik heb zelfs geweldig genoten van het laatste WK. Maar er begint nu wel iets te breken. Iedereen die wel eens fietst weet wel wat ik bedoel, de projectie van jezelf op je voorbeelden in je jeugdjaren (Bugno, Hinault, Fignon, Bartoli, Kelly, Rooks, Lemond voor mij en dan ben ik nog wel wat namen vergeten). Ik zag me zelf al LBL winnen. Toch ontstond bij mij al in mijn jeugdjaren de twijfel, de amateurs dan kan nog maar die profs gingen zo hard, dat is bijna niet mogelijk. Ook niet met de goede begeleiding. Een kind kan de was doen...

Eigenlijk heb ik vanaf mijn 16de mijn gevoel aan de kant gezet en ongegeneerd genoten van al die koersen, op TV en langs de weg en in de krant en nu op internet. Wellicht naïef maar liefhebberij en hobby zet je niet zo maar aan de kant. En iets wegstoppen in je hoofd is makkelijk gedaan. Zolang wij dit blijven doen zal het op de oude voet verder gaan en staan we volgend jaar gewoon weer te kijken. Een vriend heeft al gevraagd om volgend jaar naar Parijs-Roubaix te gaan. Hardnekkig probleem.

Eigenlijk hoop ik dat de hele sport nu instort en vanaf 0 weer wordt opgebouwd. Een andere manier kan ik helaas niet bedenken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2012 22:48

Mooi stuk!
Maar er zit ook een andere kant aan. Was het wielrennen de laatste jaren niet mooi om naar te kijken? Een paar paginas terug heb ik nog het duel AC-MR gepost: in een woord geweldig! Ondanks de bevestigde vermoedens kan ik daar nog steeds van genieten. Het is niet zo dat ik nu ineens het gevoel heb dat ik de afgelopen jaren voor Jan L. voor de buis en later LCD heb gezeten. Er moet (!!) iets gebeuren, maar laten we ook wel rationeel blijven.
Oja, en het probleem in de breedte (dus ook voetbal, tennis, atletiek, etc) aanpakken nu.
Less is bore

Erik
Forum-lid

Erik 15 okt 2012 22:58

Ik vrees dat het probleem gewoon niet op te lossen is. Je zult in een sport als wielrennen altijd doping houden, omdat het nu eenmaal helpt om te winnen en daar gaat het om. Het zou mooi zijn wanneer ieder renner op een eerlijke manier zou rijden, maar kijkend naar figuren als Ricco en dus ook Lance lijkt me dat een illusie. Winnen is voor hen belangrijker dan fatsoen en daar kun je niks anders aan doen dan controleren en ze schorsen als ze gepakt worden. Wat dat betreft kun je het vergelijken met een verkeersovertreding: Boete of je rijbewijs kwijt wanneer je gepakt wordt. Overigens is dat iets waar mensen zich, door de bank genomen, veel minder druk over lijken te maken dan over doping in het wielrennen, al leveren verkeersovertredingen door de bank genomen een hoop meer ellende op. Maar dit terzijde...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Dagmar
Forum-lid

Dagmar 15 okt 2012 23:20

daniel1975 schreef:Mooi stuk!
Maar er zit ook een andere kant aan. Was het wielrennen de laatste jaren niet mooi om naar te kijken? Een paar paginas terug heb ik nog het duel AC-MR gepost: in een woord geweldig! Ondanks de bevestigde vermoedens kan ik daar nog steeds van genieten. Het is niet zo dat ik nu ineens het gevoel heb dat ik de afgelopen jaren voor Jan L. voor de buis en later LCD heb gezeten. Er moet (!!) iets gebeuren, maar laten we ook wel rationeel blijven.
Oja, en het probleem in de breedte (dus ook voetbal, tennis, atletiek, etc) aanpakken nu.
Dank je. Moest ik effe kwijt.

Ik heb ook genoten van de Ronde van Spanje, natuurlijk, geweldige sport. Zodra de buis aan gaat is alles vergeten. Ook moeten we zeker rationeel blijven, echter doen we dit niet al 20 jaar? En daarvoor hebben ze ook niet altijd op een krentenbol gereden. Ik heb me ook altijd gestoord aan de eenzijdige focus op het wielrennen, zeker de OL spelen ik dacht in LA. Over het voetbal maar niet te spreken. Ook de media-aandacht voor de tour, terwijl er veel mooiere koersen zijn, de tour is gewoon uitgemolken.Het moet weer een gewone sport worden. De organisatie van het WK heeft nu al een groot te kort. Valkenburg wilde het WK ook wel over 2 jaar als Spanje het niet kan betalen. Maar wil je dit nu wel? Was wel weer een geweldige week op de cauberg.

Op een begeven moment is het gewoon teveel. Ik verwacht dat er nu nog veel meer in de openbaarheid komt. Normaal zou ik zeggen chips en cola, maar dit wordt meer water en brood....en dan kijken we volgend jaar weer naar Sporza want die gaan gewoon door :lol:
Ik blijf dus kijken, maar minder en ga wat meer zelf op de fiets zitten. Of s' ochtends een rondje en s' middags de buis aan....en weer op de st nicolas of de cauberg...

En idd het zal niet helemaal worden opgelost, waar veel te verdienen valt heb je altijd bedreigers. In het gewone leven is dat ook zo en wielrennen hoort bij het gewone leven. Brood en spelen, basta!

mattiman
Forum-lid

mattiman 15 okt 2012 23:31

Ik bn er ondertussen wel op afgeknapt. Kijk nauwelijks nog de koersen. Een reportage over een amateur die met bagage en al een zware mooie tocht maakt in een ver land is een stuk interessanter en heb ik meer respect voor.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 okt 2012 23:45

Intereressant dat Michele Ferrari niet op het USADA Tribunaal wil verschijnen en nu zegt ''Ik zal mijn tijd nemen om de 1.000 bladzijden van het USADA te bestuderen

Hij had dus al eerder gezegd niet voor het USADA Tribunaal te verschijnen en dat terwijl hij de precieze bewijslast nu nog niet eens weet???
Laatst gewijzigd door Zorro op 15 okt 2012 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 15 okt 2012 23:46

ach, er blijft genoeg over om van te genieten. Als die clown van een Terpstra er voor het begin van de finale er een snok aan geeft; of een Voigt die twee uur in een chasse-patat blijft zitten; of als Kenny weer als achtste in de sprint eindigt en met zijn onderlip verklaart dattie echt helemaal stuk zit of hoe gilbert na een dramatisch voorseizoen toch nog in vorm kan eindigen. Heerlijk!

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 16 okt 2012 06:33

Het is heel erg triest en jammer wat er allemaal gebeurt is bij US POSTAL in die jaren,het gevoel bij mij overheerst dat iedere ploeg dit wel had op de een of andere manier dus om 1 persoon nu volledig te verketteren dat gaat wel ver( ik herrinner me toch ook andere toppers die bij hoog en laag beweerden niet gepakt te hebben) :mrgreen:
Ik ga zelf niet met andere ogen naar de wielersport kijken omdat je hoe je het ook went of keert de profs de elite eenheid van het hedendaagse wielrennen is en je zonder talent niet op dat niveau komt,ze doen in principe allemaal hetzelfde en dat is totaal geprepareerd aan de start staan met of zonder doping maar vaak met hulp van doktoren ( whats new)
Doping is niet uit te roeien maar je kan het wel gaan terug dringen door in ieder geval de dopers in welke laag dan ook uit het peloton te halen en eens goed met een bezem door de stal te gaan.
Ik heb wel gezien dat de laatste jaren de gemiddelden terug gaan en de top veel breder word dat is een signaal dat er anders getraind en anders geprepareerd word ( je kan alleen maar hopen minder doping gebruikt word) en voor mijzelf spreek ik als ik zeg dat de wielersport 1 van de mooiste sporten is met nog echte helden waar ik van kan genieten wat er ook gebeurt,ik heb zelf ook voor het komende jaar weer een licentie en geniet elke keer dat ik ga kijken en ga fietsen.

Grtz; Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 16 okt 2012 11:59

Je hebt je beste prestaties in de shirts van ONCE en US Postal behaald, hoeveel schijn wil je tegen je hebben?
Voormalig Rabo-renner Patrick Jonker ontkent ooit dope te hebben gebruikt. De in Nederland geboren Australiër behoorde tot de US Postal-ploeg in de tijd dat Lance Armstrong de Tour de France won (2000). Daarvoor reed hij twee jaar voor de Rabobank-ploeg. "Ik heb nooit dope gebruikt en ik heb het ook nooit overwogen", zegt Jonker tegenover ABC's News 24. "Renners die dat in het verleden wel gedaan hebben, zouden nu naar buiten moeten treden. Maar ik heb, net als Julian Dean, nooit iets misdaan. Echt niet elke coureur bij US Postal heeft gebruikt."

"De dopingcontrole in die tijd werkte niet echt goed", stelt Jonker. "Het was echt niet alleen Lance. Niet maar één slecht persoon. Ik heb het idee dat Lance nu meer gehaat wordt dan een moordenaar. Maar het was het systeem, de wereld waarin zij leefden."
http://www.telegraaf.nl/telesport/wiele ... ent__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie