Heb ik ook. Net zoals jij blij klimmen en bij rug- en meewind!Kornuit schreef: ↑18 apr 2024 11:09Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.Drkjv schreef: ↑18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?
Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?
Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Het grote domme vragen topic
Courir c'est mourir un peu
Dat is persoonlijk. Ik rijd makkelijker hoge vermogens bergop of zonder wind/lichte meewind. Tegenwind vind ik wat lastiger.
Er kunnen vele redenen voor zijn. Cadans en techniek zoals gezegd, maar ook de positie op je fiets is anders en kan een invloed hebben. Je heuphoek bijvoorbeeld heeft invloed op het gemak waarmee je vermogen levert. Ook de sterkte van je core en de manier waarop je die in de verschillende posities gebruikt.
Er kunnen vele redenen voor zijn. Cadans en techniek zoals gezegd, maar ook de positie op je fiets is anders en kan een invloed hebben. Je heuphoek bijvoorbeeld heeft invloed op het gemak waarmee je vermogen levert. Ook de sterkte van je core en de manier waarop je die in de verschillende posities gebruikt.

Grappig hoe dat persoonlijk werkt:
Zaterdag bij AGR zonder probleem verschillende Limburgse heuveltjes opgeknalt met 130-150% FTP, maar gisteren in de schuur duizend doden gestorven toen Zwift vond dat ik 30sec 110% moest doen….
Zaterdag bij AGR zonder probleem verschillende Limburgse heuveltjes opgeknalt met 130-150% FTP, maar gisteren in de schuur duizend doden gestorven toen Zwift vond dat ik 30sec 110% moest doen….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid
Ik verplaats tijdens het fietsen mijn armstukken wel eens naar mijn polsen, mijn beenstukken zal ik tijdens het fietsen niet naar mijn enkels rollen. Sla ik een flinke flater.
-
- Forum-lid
Hoe zit het met een broekje van een ander merk dan het shirt? Is er geen topic van de modepolitie?