Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
frenkie
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09
frenkie
08 okt 2011 14:14
met het risico dat ik de 100ste ben die het vraag
hoe moet je de geometrie van een crossfiets vergelijken met een wegfiets?
Wat mij opvalt is namelijk dat crossframes een wat kortere balhoofdbuis lijken te hebben in een maat vergelijking met wegframes
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
-
zorba
- Forum-lid
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
- Locatie: West Brabant
zorba
09 okt 2011 18:59
Als ik ook even kan inhaken; ben aan het twijfelen geslagen over de aanschaf van 'n andere mtb danwel een cyclocrossfiets (nooit eerder gehad!). De crosser kan ik dmv een extra setje wielen natuurlijk ook goed gebruiken als winterfiets. En mijn thuis mtb tracks Dorst en Drunense duinen zijn verder ook te doen op een crosser.
Dan lijkt me een Crosser de betere keus, 2 vliegen in één klap toch? En ardennen of hoger deed ik toch al zelden met de mtb. Of zie ik iets over het hoofd??
Do not CROSS the road!
-
bosna
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44
bosna
09 okt 2011 19:21
zorba schreef:Als ik ook even kan inhaken; ben aan het twijfelen geslagen over de aanschaf van 'n andere mtb danwel een cyclocrossfiets (nooit eerder gehad!). De crosser kan ik dmv een extra setje wielen natuurlijk ook goed gebruiken als winterfiets. En mijn thuis mtb tracks Dorst en Drunense duinen zijn verder ook te doen op een crosser.
Dan lijkt me een Crosser de betere keus, 2 vliegen in één klap toch? En ardennen of hoger deed ik toch al zelden met de mtb. Of zie ik iets over het hoofd??
zo ben ik ook aan een crosser geraakt!!
mountainbiken zonder bergen??
-
rookie77
- Forum-lid
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09
rookie77
09 okt 2011 19:59
precies dezelfde keuze voor op de posbank Arnhem. Trouwens 2o jaar geleden reed ik ook al zonder vering, dus waarom zou ik dit nu nodig moeten hebben? Echt mtb'en zal ik nooit doen
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
-
zorba
- Forum-lid
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
- Locatie: West Brabant
zorba
09 okt 2011 20:29
Ja denk dat ik het idee maar ga doorzetten
Als ik bij race geo altijd twijfel tussen mt 56 en mt 58 (bovenbuis) kan ik bij een crosser beter een 56 passen toch?
Do not CROSS the road!
-
GBJ Hillman 2
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18 jul 2011 20:09
GBJ Hillman 2
10 okt 2011 18:19
zorba schreef:Als ik ook even kan inhaken; ben aan het twijfelen geslagen over de aanschaf van 'n andere mtb danwel een cyclocrossfiets (nooit eerder gehad!). De crosser kan ik dmv een extra setje wielen natuurlijk ook goed gebruiken als winterfiets. En mijn thuis mtb tracks Dorst en Drunense duinen zijn verder ook te doen op een crosser.
Dan lijkt me een Crosser de betere keus, 2 vliegen in één klap toch? En ardennen of hoger deed ik toch al zelden met de mtb. Of zie ik iets over het hoofd??
Ik train regelmatig op de crosser in Dorst, eerste stukje met die twee "heuveltjes"+ stuiterafdafdaling links om is wel even klapperen, rest is prima te doen. Het stuk met de kuipbochten is met goede bandenspanning prima te rijden. Heb zelf ook veel mtb (wedstrijden) gereden, comfort is wel iets hoger maar de snelheden die ik op de crossert haal haalde ik niet op de mtb (26" wielen).
Verder train ik ook gewoon op de weg ermee en soms zelfs trainingskoersen in het voorjaar. Bevalt uitstekend.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.
-
schamperd01
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 16 okt 2011 07:34
schamperd01
16 okt 2011 07:38
Ik rijd op deze fiets, het is een lekker crossframe,die bij het aanzetten direct vooruit gaat.
En het frame ziet er door de dikke buizen lekker compact uit en zo voelt hij ook.
Voorheen schamperd oude acount is dood.
-
frenkie
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09
frenkie
19 okt 2011 13:03
frenkie schreef:met het risico dat ik de 100ste ben die het vraag
hoe moet je de geometrie van een crossfiets vergelijken met een wegfiets?
Wat mij opvalt is namelijk dat crossframes een wat kortere balhoofdbuis en bovenbuis lijken te hebben in een maat vergelijking met wegframes
Is er misschien iemand die een antwoord heeft op mijn vraag van vorige week? Of mijn wellicht de weg kan wijzen naar een goed stukje uitleg ergens op internet?
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
19 okt 2011 14:29
De lengte bovenbuis + stuurpen moet bij een crossfiets een centimeter of 1,5-4 korter zijn dan je wegfiets, afhankelijk hoe je op de wegfiets zit.
De balhoofdbuis lengte varieert zeer veel tussen de verschillende merken. Bijv Ridley heeft hele lange balhoofdbuizen, waar Empella inimini balhoofdbuisjes heeft. Op een Empella pas ik zelf daardoor niet, bij Ridley is het alleen bijna de andere kant op. Veel crossers rijden op een hele kleine frame maat bij Ridley met een zeer lange stuurpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=b12b7&r=3&c=2&u=M&g=n&f=jliabfghij&z=a.gif)
-
frenkie
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09
frenkie
19 okt 2011 14:43
Ik vond 20 cm al klein vergeleken met mijn wegfiets waar ik 23 cm plus 2 cm aan spacers nodig heb. Ik heb dan ook extreem lange benen (binnenbeen 102 cm) waardoor ik die hoogte nodig heb om geen extreme drop te hebben van zadel naar stuur
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift