Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

Gebruikersavatar
sjoerdvr
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 26 mar 2011 10:59
Locatie: Leerdam, de glasstad!
Contact

Gebruikersavatar sjoerdvr 26 mei 2011 17:09

Vorige week is het gebruik van mijn helm maar eens onderstreept!
ik had een val gemaakt en hierna van mijn fietsgeslingerd, met mijn hoofd tegen een paal belandt. door de helm ben ik volgens de ambulance broeder beschermd gebleven tegen een hersenschudding/schedelbreuk etc!
nou, voor mij een helm hoor, 't kan me niks schelen wat anderen denken, maar ik ga voor mijn veiligheid!
over the hills and far away...
Stevens Stelvio 105

kenben
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 jul 2009 13:49
Locatie: regio Noord Nederland

kenben 26 mei 2011 17:42

Beste mensen, wanneer we kijken naar het aantal postings in deze discussie dan zal men toch onderhand toch moeten weten dat dit een eindeloze discussie is? De discussie loopt al een hele tijd het ene moment wat meer dan het volgende maar altijd laait de discussie weer op. Kortom het lijkt erop dat de beide ‘kampen’ niet tot elkaar komen.
En ik doe daar zo nu en dan ernstig aan mee.

Ik ga er vanuit dat er zo goed als geen goede argumenten te bedenken zijn om geen helm te dragen gezien draagcomfort, veiligheid etc. Indien mensen daar toch last van hebben is het wellicht een idee om langs een goede LBS te gaan..

Ik vind wel dat bij veel discussies (hier en elders) mensen op basis van een (te) beperkte kennis van zaken de discussie voeren en anderen te overtuigen met argumenten (voorgaande met het gevaar om weer een discussie te beginnen..). En waarbij soms ook argumenten worden gebruikt waar uberhaupt niets tegen in te brengen.


Wat mij wel opvalt (en tevens vermaakt) dat sommige Forumleden wel erg fel zin in de discussie. Wat soms weer een reden is om het vlammetje nog meer aan te wakkeren, mea culpa. Maar soms laten we met z’n allen ook een gebrek aan respect zien naar anderen en hun overtuiging, mening en of denkwijze. Het is namelijk heel makkelijk om iets of iemand tot de grond af te branden maar moeten we dat ook zo nodig doen omdat we dat kunnen?

Wellicht dat we ook elkaar vaker moeten aanspreken hoe met elkaar omgaan op dit forum. Hoe grappig zo nu en dan bedoelt. De ene zijn humor is nog niet die van een ander. Die van je vrienden weet je maar wie kennen elkaar eigenlijk op dit forum, hoe ze in het leven staan, wat ze hebben meegemaakt..
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 26 mei 2011 17:42

Wel of niet een helm blijft lastig. Als ik ga wandelen, hardlopen of op een "gewone" fiets rijd heb ik geen helm op. Toch stap ik niet op m'n racefiets zonder helm. Ergens wel wat hypocriet moet ik eerlijk bekennen. Het risico op vallen of aangereden te worden is zeker niet lager bij wandelen, hardlopen of gewoon fietsen. Snelheid is dan wel lager, maar als je door een auto aangereden wordt is dat ook maar relatief.

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 17:49

Dat laatste klopt mijns inziens niet. De snelheid van racefietsers/wielrenners wordt vaak te laag ingeschat door automobilisten. Dit is veel minder het geval bij wandelaars, hardlopers of gewone fietsers.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 mei 2011 18:00

Inderdaad. En op de koersfiets is aangereden worden door een auto ook lang niet het enige dat voor letsels kan zorgen: je kan ook onderuit gaan door een medefietser aan te tikken als je in een pelotonnetje rijdt, of zomaar over kop gaan door bruusk te moeten remmen voor een overstekend eekhoorntje - iets dat je als wandelaar toch net iets minder riskeert...
Hoe je het ook draait of keert, de hogere snelheid maakt het risico bij een koersfiets zonder meer groter: enerzijds omdat automobilisten je snelheid niet goed inschatten, anderzijds omdat ook je eigen reactievermogen veel beperkter is.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 26 mei 2011 18:17

Da's waar, maar die hogere snelheid heeft ook tot gevolg dat ik meer anticipeer dan ik normaal doe. Meedoen aan wielerkoersen doe ik sowieso niet. Als dat wel zou doen is dat voor mij een no brainer=helm.

En eh, op een gewone fiets ga ik helemaal niet zoveel langzamer ;) Of ik dan hard ga op een racefiets laat ik maar even in het midden :rolleye:

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 26 mei 2011 18:33

Het interesseert me geen fluit of iemand een helm op doet. Ik val heel zelden en ook nog nooit op mijn hoofd gevallen. Bovendien is er ook nog het feit (!) dat mensen met veiligheidsmaatregelen, ook meer risico's lopen. Gemiddeld natuurlijk, uiteraard jij/jullie helemaaaaal niet.

Als wielertoerist zoek je het gevaar wel op. Je gaat harder dan overige fietsers en onbeschermd. Bovendien heb je bandjes die niet veel gladheid kunnen verdragen. Je kans op vallen is dus 'hoger' maar dat is relatief: in absolute termen is er nog steeds weinig aan de hand.

Overigens rijd ik altijd met helm, ik heb er eentje waar ik eigenlijk zo aan gewend ben geraakt dat ik het 'mis' als ik 'm niet heb. Zoiets als mijn autogordel: die heb ik ook nog nooit nodig gehad en toch doe ik 'm altijd om.

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 18:37

GoodRiddance schreef: Ik val heel zelden en ook nog nooit op mijn hoofd gevallen.


Ik weet niet of je dit nu serieus meent of dat je gewoon zit trollen....

Mijn huis is nog nooit afgebrand, dus ik heb geen brandverzekering.:rolleye:

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 26 mei 2011 18:47

@eelcoz: Misschien iets verder lezen dan zie je dat hij wel een "brandverzekering" heeft.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

eelcoz

eelcoz 26 mei 2011 18:49

tinoh schreef:@eelcoz: Misschien iets verder lezen dan zie je dat hij wel een "brandverzekering" heeft.


Kreeg de indruk dat hij 'ondanks dat hij zelden valt en nooit op z'n hoofd' toch maar een helm opdoet. Alsof het eigenlijk niet nodig is, want hij valt zelden.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 26 mei 2011 18:56

O ja zo kan het ook.

Tja het lijkt allemaal een beetje op de discussie die ik met mijn zus heb over het gebruik van de autogordels.
Wat dat betreft zie ik ook weinig in het wettelijk verplicht stellen van een helm voor fietsers. Er is al zoveel wettelijk geregeld in het verkeer waar mensen zich weinig van aantrekken. Zolang mensen zelf het nut er niet van in zien en er bijna geen controle is heeft het m.i. weinig zin. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het met handen bellen achter het stuur, verlichting op fietsen en de autogordel.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2011 19:12

Dus je vindt dat verlichting op de fiets ook niet verplicht hoeft te zijn?

Tot 2003 werd er een hoop zonder helm gekoerst. Kivilev moest er z'n leven voor laten om de helm verplicht te krijgen in het peleton. In 1e instantie was er nog al wat commentaar en gedoe over de helmplicht. De laatste jaren hoor je er niemand meer over.
Nadat een aantal profrenners zwaar gewond zijn geraakt door zonder helm te vallen tijdens training, beginnen steeds meer ploegen het voorbeeld van Rabobank te volgen door een helm tijdens training te verplichten.

Oftewel als het eenmaal verplicht is dan is iedereen daar zo aangewend.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie