Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 24 jul 2007 23:13

paashaas schreef: Dus de stalen van Nederland en België worden dus in Gent gecontroleerd. Dus er is mss ook geen overvloed aan WADA-geaccrediteerde labs in Frankrijk?

Maar L'Equipe is geen betrouwbare bron volgens je, ok. Maar als L'Equipe meldt om welk lab het gaat, dan spring je daar wel op. :rolleye:.

Is toch niet verwonderlijk? Denk aan de zaak Landis. Het Franse laboratorium CM heeft onlangs toegegeven fouten te hebben gemaakt. Voorheen beweerde men altijd foutloos te werken. Zo stelde prof. Delbeke in een interview in Fiets dat geaccrediteerde dopinglaboratoria feilloos werken; dat de uitslag van een dopingtest altijd correct is. Mijn reactie op dat interview ergens op dit forum, was, dat er in een laboratorium mensen werken, en van mensen is bekend dat ze fouten (kunnen) maken. Dat laatste is uitgekomen, gesjoemel met urinemonster, etikettering... Mensen zijn ook beinvloedbaar, derhalve is onafhankelijkheid van bijv. een dopinglaboratorium, al dan niet geaccrediteerd, een (veel te) groot woord.
Reden temeer om in deze Vinokourov-zaak sceptisch te blijven t.a.v. uitslagen van dopingtesten van dat laboratorium, en zeker als het om een eerste bevinding gaat.

Vinok. heeft in elk geval recht op contra-expertise. En als het aan mij ligt, dan wordt deze expertise in een ander geaccrediteerd lab gedaan. Overigens, bij "accrediteren" kun je ook je vraagtekens zetten, en in het bijzonder bij de onafhankelijkheid van het WADA, maar goed, zo ver wil ik hier niet gaan.
Waarom wij, en i.h.b. media (voor het NOS 20:00 journaal was het zelfs nieuws no. 1), niet even kunnen wachten op een officiele reactie, dus een reactie na de contra-expertise, is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb wel vermoedens, maar die zal ik hier achterwege laten.
Straks blijkt het om een vergissing te gaan, en wat moeten we dan? Het leed is i.i.g. al geschied.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2007 23:17

Doe nu niet zo naief; er is echt wel iets serieus aan de hand anders ging Astana niet zonder slag of stoot naar huis.
Less is bore

paashaas
Forum-lid

paashaas 24 jul 2007 23:17

Jan W.F. schreef: Overigens, bij "accrediteren" kun je ook je vraagtekens zetten, en in het bijzonder bij de onafhankelijkheid van het WADA, maar goed, zo ver wil ik hier niet gaan.

Als je wil zal ik het hele principe van ringtest ed wel uitleggen hoor.

Serieus, die reactie lijkt meer op onwetendheid gebaseerd te zijn.

Mensen fouten maken (ok, maar er bestaat nog zoiets als: "goede laboratoriumpraktijken - good laboratory practices)

Zoals ik zei, als je eens de moeite zou doen om je te informeren over labs, dan zou je je uitspraken wel nuanceren. Zoals je het nu zegt lijkt het wel een belediging.

meeuh
Forum-lid

meeuh 24 jul 2007 23:31

Voor mij is dit een kaakslag... echt, pff. Ik keek toch wel wat op tegen vino... de enige waar ik, onbewust, naar opkeek. We zijn 2weken ver, 2positieve gevallen...

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 jul 2007 23:32

who cares schreef:
Snow schreef:Quote: "Vinokourov reed in de bergetappe (14e rit) na de tijdrit erg slecht en verspeelde bijna een half uur op etappewinnaar Alberto Contador. Maandag reed hij weer fantastisch en won hij de koninginnerit in deze Tour.

Bron: Telesport

Vinokourov zou direct voor de tijdrit een bloedtransfusie hebben ondergaan. Daarvan zouden in zijn bloed sporen zijn gevonden. Het zou gaan om bloed van een ander persoon met dezelfde bloedgroep, een zogenaamde homologe bloedtransfusie. "

Ja hoor, bloeddoping werkte dus in de tijdrit (13e etappe) maar niet in de 14e rit (naar Plateau-de-Beille) maar weer WEL op de 15e etappe naar Le Louron.
Man man.....wat een zooi is dit.

Op zondag heeft ie bewust zich rustig gehouden , wss om niet op te vallen.
Dat geloof je toch zelf niet? Dan laat je je toch geen half uur aannaaien? Dan is de Tour sowieso voorbij en ik kan me juist alleen maar voorstellen dat hij doping zou nemen om de Tour nog te kunnen winnen, niet voor een enkele rit.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 jul 2007 23:33

who cares schreef:
Snow schreef:Nog zoiets. Pettachi wordt vrijgesproken. Ondanks zijn medisch attest zat hij boven de grens:

"Petacchi, die officieel astmapatiënt is, beschikt over een medisch attest, waardoor hij 1.000 nanogram salbutamol in zijn urine mag hebben. Twee onafhankelijke laboratoria hebben in de urine van de topsprinter echter 1.320 nanogram aangetroffen.""

Bron: Sportwereld

Boven de grens is POSITIEF en twee onafhankelijke Labs hebben die overschrijding aangetoond. Hoezo nogamaals een dubbele en onduidelijke moraal?

OF de test klopt niet OF Pettachi belazerd de boel en krijgt steun van ?????

Het Italiaans OC had hem veroordeeld tot een schorsing van 1 jaar , maar de Italiaans WB heeft hem vrijgesproken vanwege de verklaring van P. ; Waarom zou ik een paar pufjes meer nemen met een lijst met daarop 140 overwinningen .
Dat klinkt plausibel, maar dat weerhield Museeuw er ook niet van.. Petacchi wilde zich dolgraag nog eens bewijzen na zijn lange blessure.

timowr
Forum-lid

timowr 24 jul 2007 23:34

Op 7 juli schreef ik op een Duits forum, toen iemand voorspelde dat Klöden de Tour zou winnen...
Harro schreef:Klöden? Ne, "Sauber" und "Astana" kombiniert nicht.
http://www.rennrad-news.de/forum/showthread.php?t=28622
Maar toch had ik dit niet verwacht. Gewoon omdat ik de indruk had dat ze de dopingcontroles om de tuin konden leiden.

Maar inderdaad: Contador is de volgende, met mogelijk Rasmussen. En de bom gaat ooit barsten bij CSC.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 24 jul 2007 23:41

@Daniel en paashaas.

Onwetendheid of niet en of er iets aan de hand is of niet, vooralsnog doe ik i.i.g. geen uitspraken over of de beste man betrapt is of niet; ik zeg niets anders dan wachten op een contra-expertise alvorens tot het vellen van een oordeel over te gaan.
Jullie hebben kennelijk een andere mening, heel prima, maar dan mag je het ook uitleggen.
Over bronnen nog dit: de NOS meende zich te beroepen op meerdere bronnen. Welke bronnen, vraag ik mij dan af, want vooralsnog heb ik maar 1 bron de revue zien passeren , nl. l'Equipe.

maatchen
Forum-lid

maatchen 24 jul 2007 23:43

Een bom valt zelden alleen, Contador snoept van de sangria en Rasmussen doet zich te goed aan de mescal. En de rest? Die nuttigt een Pernod, avec de l'eau.......

timowr
Forum-lid

timowr 24 jul 2007 23:46

Jan W.F. schreef:@Daniel en paashaas.

Onwetendheid of niet en of er iets aan de hand is of niet, vooralsnog doe ik i.i.g. geen uitspraken over of de beste man betrapt is of niet; ik zeg niets anders dan wachten op een contra-expertise alvorens tot het vellen van een oordeel over te gaan.

Ja vast. Vino is mogelijk onschuldig en Astana gaat alvast voor niets naar huis. Droom lekker verder.

paashaas
Forum-lid

paashaas 24 jul 2007 23:50

Jan W.F. schreef:@Daniel en paashaas.
Jullie hebben kennelijk een andere mening, heel prima, maar dan mag je het ook uitleggen.

Dat je wil wachten op de contra-expertise, ok.

Maar je mag mij wel eens uitleggen waarom je denkt dat je vragen mag stellen bij een accreditatie. En dat mag gerust via PM als je dit topic niet verder wil vervuilen.

galibier
Forum-lid

galibier 24 jul 2007 23:58

Astana, de schitterende parel aan de kroon van het glorierijke Kazachstan...
Een schitterende zon op een al even schitterend textiel dat de glorie van dit schitterende rijk bezingt.

Astana, als een fenix uit de as herrezen van het ter ziele gegane spuitersclubje van Manolo-wie niet-pakt-vliegt-er-uit-Sainz.

Wie de film Borat gezien heeft zal begrijpen dat deze film veel waarheid in zich draagt. Een ideetje voor een sequel; Vino, in de rol van Borat, wint de Ronde Van Frankrijk en wordt President van Kazachstan.

En verder: Kloot Kloden die zijn vriend Jan eeuwig trouw blijft.
Mazzoleni die weet waar zus Basso de mosterd vandaan haalt.

Lang Leve Edwig Van Hooydonck, De Enige Echte Leeuw Van Vlaanderen.

Tijd om even naar het wc te spurten.

Plaats reactie