Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 03 mar 2017 06:41

Ik denk dat het ook erg overtrokken is,ik zweet best aardig en leg dan ook altijd een grote handdoek over mijn stuur die voor het grootste deel de voorkant afdekt.
En na de fietsen veeg ik alles goed af met een vochtig vezeldoekje dus zie het probleem ook niet.
En die krachten geloof ik ook niet zo in,ik denk dat met op de weg fietsen alles meer te verduren.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 03 mar 2017 07:45

Ik geloof eigenijk wel dat de krachten anders zijn dan op de weg (en dan heb ik het over een fiets op een Tacx Vortex, een trainer met een spanrol)

Als ik soms een beetje tussen mijn benen door loer hoe de fiets staat te wrikken en te wringen.
Op de weg zwiep je je fiets bijvoorbeeld heen en weer als je flink aan zet, Op de trainer worden deze krachten verwerkt door je frame. Maw zowel op de weg als op de trainer zullen er flinke krachten op het frame komen, maar ik denk dat de pieken anders liggen en anders verdeelt over je frame. Zo krijgt denk ik de achterbrug meer te verduren dan op de weg.
Ik kan het helaas niet goed verwoorden,

Dat zweet verhaal lijkt mij ook nogal overtrokken, dat het niet goed zal zijn geloof ik best, maar dat in no-time je hele fiets er van weg rot lijkt mij nogal overdreven.

Afijn ondertussen gebruik ik toch maar mijn 'oude' alu Lapierre op de trainer en mijn nieuwe carbon fietsje op de weg
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 03 mar 2017 07:59

Ondertussen lee ik het eigenlijk nooit dat iemand schade heeft door gebruik van een trainer..

Of is er bijvoorbeeld hier op het forum iemand mee bekend?
Carbon from the planet X

faxe
Forum-lid

faxe 03 mar 2017 09:02

Het frame van de fiets ik eigenlijk alleen heb ik gebruikt in een tacx / wahoo kickr ging afgelopen jaar stuk.

Afbeelding

Frame was dacht ik 7 jaar oud.
Laatst gewijzigd door faxe op 03 mar 2017 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

chiapucci78
Forum-lid

chiapucci78 03 mar 2017 09:59

Ow, dat is wel naar. Het zal een uitzondering zijn denk ik. Zou t op de weg niet gebeurd zijn ?

Wat voor alle gebruiksvoorwerpen geldt zal voor een fiets in een Tacx ook opgaan.
Gewoon met beleid je spullen gebruiken en bijvoorbeeld niet als een gek aan je stuur gaan sleuren en trekken, wanneer je uit het zadel komt.

In mijn beleving is zo'n Tacx i.d. ervoor gemaakt om de fiets te dragen en je je conditie op peil kunt houden.
Ik blijf vrijwel de gehele traing in mn zadel zitten en laat de beentjes het werk doen :D

Dat zweet verhaal weet ik ook niet. Tijdens zomerse temperaturen kun je buiten ook aardig zweten.

Gister met WBR de Epic KOM route gedaan. Welke sadist legt er nog een strook in van 1km a 14% :lol:
Laatst gewijzigd door chiapucci78 op 03 mar 2017 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 03 mar 2017 10:06

Ik kom op de Tacx eigenlijk ook nooit uit het zadel.

Op de weg ook niet veel eigenlijk, alleen als het echt te gek wordt, of kort sprintje.
Vaak hellinkjes op gaat mijn fietsmaat al lang staan, waarna ik hem dan zittend voorbij kom.
Carbon from the planet X

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 03 mar 2017 13:17

Keezx schreef:Hangt misschien toch van de lakkwaliteit af.
Paar jaar geleden kocht ik een ouwe spinningbike met aardig wat roestplekken op het frame, terwijl dat ding volgens zeggen altijd binnen had gestaan, daar had het zweet toch aardig toegeslagen ...in de sportschool.
Kostte me een volle dag om allen het frame op te knappen.
+1
De Kettler spinbike (zonder zweetvangers) moest ik echt wel ff van roest ontdoen voordat ie via Marktplaats een nieuw baasje kreeg. En die had altijd droog op een verwarmde zolder gestaan.

Vind vooral dat balhoofd/ trapas het meeste risico lopen, want ondanks de ventilator kan een flinke klim (FTP test) of wedstrijd in Zwift op de Tacx NEO behoorlijk veeeeel zweet opleveren. En dus veel zout op de verkeerde plekken van je fiets (lagers/kabel-in-uit-gangen)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 03 mar 2017 14:49

RidemyMTBRobin schreef:
Heppiebianchi schreef:O dat ,heb ik wel over gelezen en gezien,maar vind dat voor mij niet zo interessant .
Wel als ik nog 30 jaar jonger was geweest,maar als bijna 68 jarige doe ik daar niet meer aan mee.
Ik fiets gewoon voor wat ik waard ben en mijn lijf zegt zelf wel stop als ik te ver ga.
Waarschijnlijk is dat hoofd dat stop zegt, niet je lijf;-))

Mijn kg/watt-verhouding is irl rond de 4 en binnen 3,55 w/kg, gemeten tijdens 20 snelle minuten, geen ftp. Toch vond ik de "B-jongens" erg hard gaan, voelde me lekkerder bij de c-groep, ondanks mijn w/kg-verhouding.
Das wel raar, bij mij is dat net hetzelfde.
En inderdaad, de B's gaan hard maar het zijn dan ook wedstrijden voor iets he

gede
Forum-lid

gede 03 mar 2017 14:59

Zweet bevat genoeg zout om corrosief te werken. Ik heb mijn oude Dream een tijdlang op de Tacx gebruikt en aangezien hij al wat ouder was, zag ik er niet meer zo nauw op. Na een jaartje blazen onder de lak op de plaatsen waar veel zweet kwam en ook de remhoef vooraan helemaal doorgeroest. Sindsdien dek ik mijn fiets goed af door een handdoek rond de bovenbuis te hangen en met wasknijpers vast te hangen.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 03 mar 2017 15:44

gede schreef:Zweet bevat genoeg zout om corrosief te werken. Ik heb mijn oude Dream een tijdlang op de Tacx gebruikt en aangezien hij al wat ouder was, zag ik er niet meer zo nauw op. Na een jaartje blazen onder de lak op de plaatsen waar veel zweet kwam en ook de remhoef vooraan helemaal doorgeroest. Sindsdien dek ik mijn fiets goed af door een handdoek rond de bovenbuis te hangen en met wasknijpers vast te hangen.
Je remhoef vooraan doorgeroest? Hoe komt daar zweet dan?

Ik hang altijd een handdoekje over mijn stuur/balhoofd.
Carbon from the planet X

chiapucci78
Forum-lid

chiapucci78 03 mar 2017 15:47

Ik heb ook een handdoek over mijn stuur hangen en een stuk van de bovenbuis.
Enige irritante is dat mn stuurlint steeds vochtig wordt. Verder geen problemen.
Ik kwam dit topic ook nog tegen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=14825

Hartox
Forum-lid

Hartox 07 mar 2017 20:46

Vandaag maar weer eens een FTP test gedaan, doel was om toch boven de 300 watt uit te komen. Das helaas niet gelukt, op 310 watt gemiddeld blijven steken en dus een FTP van ongeveer 294. Met 67 kg toch nog goed voor 4.4 watt/kg..

https://www.strava.com/activities/891176157/overview

Plaats reactie