Een andere oriëntatie en ander hoek kan veel uitmaken. Ik heb 2 sets, een 3000 wp andere 6000 wp. 90gr gedraaid en 1 staat 35gr schuiner.walter- schreef: ↑16 dec 2022 18:06Ja: meer Wp is meer opbrengst bij 'standaard' situaties. Hier vind ik het goed uitgelegd: https://zonnepanelenenergie.be/merkendaniel1975 schreef: ↑16 dec 2022 16:46 Ik snap het WP verhaal niet helemaal bij zonnepanelen. Is het nu per definitie zo dat een paneel met hogere WP waarde ook meer stroom opwekt? Of zijn er nog andere indicatoren die je kunt checken bij aanschaf?
Maar over het jaar heen komen je panelen ook veel de niet-standaard situatie tegen en heb je tussen de panelen wel variaties (zie wat info in de link die ik deelde). Al ga ik beweren dat dat nauwelijks relevant is; beweringen als 'veel opbrengst bij weinig ligt', negeer die gewoon....
De belangrijkste parameter is voor mij echter de (performatie-) garantie: geeft fabrikant voldoende garantie en zal die firma binnen 20 jaar nog bestaan...
Ik heb hier de 2 opties liggen, van een goede 3kWp ieder: 'kwaliteitspanelen' van ondertussen 15 jaar oud die geen krimp geven. Ik kan niet hard maken dat die lagere opbrengst hebben over die periode. En 'goedkope' panelen/omvormer (1Euro/Wp all in) van 7 jaar oud, met wel een goede garantie -denk ik . De goedkope panelen hebben van dag 1 een 10% minder opbrengst; maar ze staan onder een iets andere hoek en oriëntatie. Over die 7 jaar is het verschil wel stabiel. De installateur van de eerste set bestaat niet meer; de fabrikant nog wel; de installateur van de 2set bestaat wel nog. Voorlopig zit ik met de garantie goed.
In de zomer met een mooie zonnige dag doen beide sets exact hetzelfde. Of met andere woorden, de ene wekt precies 2x op wat de 3000 wp set doet.
Nu met laagstaande zon en minder zonuren doet de kleinere set nog maar 25% tov van de grotere.
Het feit bij jou dat je topset tov je goedkopere set over 7 jaar stabiel blijft, en je concludeert dat je topset niet in vermogen gedaald is, kun je dus vaststellen dat die goedkope set ook nog steeds kwalitatief in orde is. En dat het verschil bij jou in maximale wp inderdaad oriëntatie is.
En ook een verschil in efficiëntie van beide omvormers kan nog een rol spelen, maar 10% gaat dat niet zijn