Scott
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Erg fraai, nog fraaier straks met de XTR schijven!
Persoonlijk had ik er ook een nieuw setje zwarte bandjes bij besteld, maar dat is smaak.
Zo jammer dat dit soort fietsen niet eens 15mm hogere stack krijgen. Meeste fietsers passen er alleen op met een stapel spacers, dus wees blij dat jij wel deze fiets kunt rijden zoals die bedoeld is!
Persoonlijk had ik er ook een nieuw setje zwarte bandjes bij besteld, maar dat is smaak.
Zo jammer dat dit soort fietsen niet eens 15mm hogere stack krijgen. Meeste fietsers passen er alleen op met een stapel spacers, dus wees blij dat jij wel deze fiets kunt rijden zoals die bedoeld is!
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zeer fraai!!!!!
(ik zou ook voor zwarte banden gaan)
@Daniel, ik zit daar ook mee nu met een L (56) een drop van 11cm en dat gaat met de jaren teveel worden. Ik kan best naar een 58, (185 bbl91). Terwijl de foil nog een vrij vriendelijke geo heeft.
Dat ga ik denk ik ook doen, win ik 2cm en dan 3cm spacers, dat staat niet raar bij een foil, zeker niet in het echie. Wie heeft er een XL disc frame......
Het blijft een heerlijke fiets.
Niet zo hard als bv een S5 of Aeroad 2020. Kunnen van meet af aan (2016) brede banden in. 32mm netto gaat prima.
Wat het probleem is dat feitelijk de klassieke racefiets conform huidige inzichten een kansloos ding is. De klassieke stuurbocht is feitelijk nutteloos. Op de remgrepen is meer aero en vaak veel beter vol te houden. Daarnaast is voor de algemeen langer worden de mens de geo voor bijna iedereen te agressief. zeker als je de helft van de levensverwachting gepasseerd bent. (en bij sommige merken wordt het allemaal gekker met het leveren van 1 maat stuurcombo's)
Ik heb al vaak gezegd, voor 95% is een gravelracers met extra wielset de veel betere optie. In het MTB stukje heb ik al een keer laten zien hoe klein het verschil MTB en racer is.
Maarja bv deze foil is wel heel erg mooi en ziet re gewoon heel gaaf uit.
(ik zou ook voor zwarte banden gaan)
@Daniel, ik zit daar ook mee nu met een L (56) een drop van 11cm en dat gaat met de jaren teveel worden. Ik kan best naar een 58, (185 bbl91). Terwijl de foil nog een vrij vriendelijke geo heeft.
Dat ga ik denk ik ook doen, win ik 2cm en dan 3cm spacers, dat staat niet raar bij een foil, zeker niet in het echie. Wie heeft er een XL disc frame......
Het blijft een heerlijke fiets.
Niet zo hard als bv een S5 of Aeroad 2020. Kunnen van meet af aan (2016) brede banden in. 32mm netto gaat prima.
Wat het probleem is dat feitelijk de klassieke racefiets conform huidige inzichten een kansloos ding is. De klassieke stuurbocht is feitelijk nutteloos. Op de remgrepen is meer aero en vaak veel beter vol te houden. Daarnaast is voor de algemeen langer worden de mens de geo voor bijna iedereen te agressief. zeker als je de helft van de levensverwachting gepasseerd bent. (en bij sommige merken wordt het allemaal gekker met het leveren van 1 maat stuurcombo's)
Ik heb al vaak gezegd, voor 95% is een gravelracers met extra wielset de veel betere optie. In het MTB stukje heb ik al een keer laten zien hoe klein het verschil MTB en racer is.
Maarja bv deze foil is wel heel erg mooi en ziet re gewoon heel gaaf uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Laatst gewijzigd door scottpch op 02 mar 2021 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Onder in de beugel is natuurlijk meer Aero dan op de remgrepen. Het is wel een positie die bedoeld is om kortere tijd sneller te kunnen fietsen of minder last van de wind te hebben.
Voor de rest heb je helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat het zozeer aan de fietsen ligt maar aan de eigenwijze consument. We willen het liefste allemaal hetzelfde aero frame als de profs maar dan wel met een wielertoeristen stack en reach.
Vroeger liet de veeleisende wedstrijdrenner zijn frame op maat bouwen. De rest was wat minder kieskeurig.
De wielertoeristen schroomden zich niet om het stuur wat hoger te zetten. Tegenwoordig moet het er allemaal pro uitzien. Spacers zijn taboe en een omgekeerde stuurpen is een misdaad tegen de menselijkheid.
Met die geïntegreerde sturen met de kabels binnendoor wordt het inderdaad al helemaal lastig om een beetje te smokkelen met de afstelling.
Het is wachten op de heruitgave van de quill stuurpen. Met een voldoende grote diameter stuurbuis, zouden daar ook de kabels binnendoor moeten kunnen. Even omlaag schuiven voor de foto en weer omhoog als je gaat fietsen, alle problemen opgelost.
Voor de rest heb je helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat het zozeer aan de fietsen ligt maar aan de eigenwijze consument. We willen het liefste allemaal hetzelfde aero frame als de profs maar dan wel met een wielertoeristen stack en reach.
Vroeger liet de veeleisende wedstrijdrenner zijn frame op maat bouwen. De rest was wat minder kieskeurig.
De wielertoeristen schroomden zich niet om het stuur wat hoger te zetten. Tegenwoordig moet het er allemaal pro uitzien. Spacers zijn taboe en een omgekeerde stuurpen is een misdaad tegen de menselijkheid.
Met die geïntegreerde sturen met de kabels binnendoor wordt het inderdaad al helemaal lastig om een beetje te smokkelen met de afstelling.
Het is wachten op de heruitgave van de quill stuurpen. Met een voldoende grote diameter stuurbuis, zouden daar ook de kabels binnendoor moeten kunnen. Even omlaag schuiven voor de foto en weer omhoog als je gaat fietsen, alle problemen opgelost.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb juist de indruk dat op de remgrepen meer aero is dan wel met horizontale onderarm en hoek in de elleboog. Profs zie je tegenwoordig ook heel veel op die manier rijden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als ik de youtube fimpljes moet geloven zou dat (iig voor langere personen) ook meer aero zijn!
@ernie is natuurlijk ook zo. Esthetisch is leuk, maar dat is vaak ook een moment opname.
Als er iets nieuws komt vind 80% het lelijk en na een half jaar mooi, je brein moet er aan wennen he.
@ernie is natuurlijk ook zo. Esthetisch is leuk, maar dat is vaak ook een moment opname.
Als er iets nieuws komt vind 80% het lelijk en na een half jaar mooi, je brein moet er aan wennen he.
Onder in de beugels is aerodynamischer dan bovenop het stuur, dat is echt al meermaals aangetoond in de windtunnel. De meest aerodynamische houding is echter de 'Wellens'-houding (die nu verboden wordt), dus met de onderarmen rustend op het stuur, zoals met een TT/triathlonfiets.
Inderdaad, Campenaerts zag je gisteren ook steeds zo rijden in Le Samyn.
Die weet wel wat de juiste aero houding is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het gaat natuurlijk om dat je een houding ook kunt volhouden.
Quintana kan wel in de beugels gaan rijden maar een langer/normaal persoon van 1,85 is dat wat anders.
Op de remgrepen is ook meer aero logisch want het scheelt je 12 cm arm in de wind. (ervan uitgaande dat je even recht/schuin met je rug zit. Kijk eens hoe hoog de langere rijders op tijdritstuur zitten!
Quintana kan wel in de beugels gaan rijden maar een langer/normaal persoon van 1,85 is dat wat anders.
Op de remgrepen is ook meer aero logisch want het scheelt je 12 cm arm in de wind. (ervan uitgaande dat je even recht/schuin met je rug zit. Kijk eens hoe hoog de langere rijders op tijdritstuur zitten!