Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 09 okt 2020 22:03

Bedden opmaken en met een washandje uit de voeten kunnen is niet voor de verpleging maar voor de verzorging.Maar de laatsten kunnen wel meer dan dat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16751
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 okt 2020 23:03

Jans schreef: 09 okt 2020 21:36 Je hebt wel een heel hoge pet van verplegend personeel. Wat een denigrerende reactie.
Want dat is echt alles dat je in 4 maanden kunt leren? Dat vind ik dan weer denigrerend richting zowel het huidige als het toekomstige zorgpersoneel en het fantasie-zorgpersoneel uit mijn posts. Ik zeg nergens dat iemand in 4 maanden een volwaardig en allround verpleger kan worden maar een groot gedeelte van wat er op de corona-afdeling moet gebeuren moet toch echt wel mogelijk zijn.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 10 okt 2020 07:42

Ernie C. schreef: 09 okt 2020 23:03
Jans schreef: 09 okt 2020 21:36 Je hebt wel een heel hoge pet van verplegend personeel. Wat een denigrerende reactie.
Want dat is echt alles dat je in 4 maanden kunt leren? Dat vind ik dan weer denigrerend richting zowel het huidige als het toekomstige zorgpersoneel en het fantasie-zorgpersoneel uit mijn posts. Ik zeg nergens dat iemand in 4 maanden een volwaardig en allround verpleger kan worden maar een groot gedeelte van wat er op de corona-afdeling moet gebeuren moet toch echt wel mogelijk zijn.
Je bekijkt het iets te simpel. Er komt meer bij kijken dan je zou vermoeden. En je moet ook niet onnodig veel mensen in een kleine ruimte stoppen. Als je voor elke (be)handeling iemand anders nodig hebt, krioelt het op den duur van het volk. Vergeet ook niet dat iedere persoon die daar moet werken, een speciaal pak aan moet.

Voor een patiënt ook niet de beste oplossing. Vergeet niet dat het voor die mensen een zeer traumatiserende ervaring is.

Wij hebben behoorlijk wat geleerd uit de 1ste Covid-19 golf. Dat zal overal wel het geval zijn. En nu zijn we beter voorzien op die 2de golf. Maar er komen toch telkens weer nieuwe problemen boven drijven. Wat ook begint te spelen, is het mentale. Wij merken (ik persoonlijk ook), dat het mentaal zwaar begint te worden. Naast het feit dat we terug meer Corona patiënten binnen krijgen, is de "normale" werking op spoed weer op volle gang gekomen.

Met als gevolg dat er terug lange wachttijden zijn. En deze keer moeten we niet meer rekenen op applaus, wel integendeel. Het duurt voor velen weer veel te lang, Dr. Google komt weer boven water, men is "mondiger" (lees agressiever) geworden.

Dat weegt op ieder van ons. Ik durf eerlijk toe te geven dat ik al last heb gehad van stress, wat ik voordien niet had. In zoverre dat die stress bleef hangen op een vrije dag, en ik er hartkloppingen van kreeg. De knop omdraaien is niet zo eenvoudig, want sommige zaken blijven door je hoofd malen. Het moet gezegd, er is een team in het ziekenhuis die je dag en nacht mag bellen als je het moeilijk krijgt. Ook op spoed zelf proberen we elkaar moed in te spreken.

Dat die 2de golf echt is begonnen, dat is een feit. En waar we vorige keer alle mogelijk besmette patiënten zag binnen wandelen, is dat nu toch anders. Nu zien we alleen de echt zieke mensen binnen komen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16751
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2020 11:34

Uiteraard bekijk ik het te simpel, het is een hersenspinsel op een forum. Er zullen vast meer haken en ogen aanzitten. Echter krijg ik van de stelligheid waarmee alles anders dan normaal voor onmogelijk wordt uitgemaakt een beetje jeuk. Ik denk liever in oplossingen dan in problemen.

Het gaat mij in eerste instantie om dat beetje extra hulp en ruimte voor het huidige zorgpersoneel. En ik ben ervan overtuigd dat het had gekund. Nu is het te laat want nu heb je de mensen die hun kennis hadden kunnen overdragen nodig op de afdelingen.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 10 okt 2020 11:55

Ernie C. schreef: 10 okt 2020 11:34 Uiteraard bekijk ik het te simpel, het is een hersenspinsel op een forum. Er zullen vast meer haken en ogen aanzitten. Echter krijg ik van de stelligheid waarmee alles anders dan normaal voor onmogelijk wordt uitgemaakt een beetje jeuk. Ik denk liever in oplossingen dan in problemen.

Het gaat mij in eerste instantie om dat beetje extra hulp en ruimte voor het huidige zorgpersoneel. En ik ben ervan overtuigd dat het had gekund. Nu is het te laat want nu heb je de mensen die hun kennis hadden kunnen overdragen nodig op de afdelingen.
Geen verwijt hoor, wel integendeel.

Je zou het kunnen oplossen door ziekenhuizen terug in een soort lockdown te gooien. Je sluit alle niet noodzakelijke afdelingen (als die al zouden bestaan), en je maakt van de helft een Covid zone. Alle personeel die je dan hebt, kan je min of meer verdelen. maar dan nog is het niet zo eenvoudig. Want niet iedereen heeft dezelfde kwalificatie. En je kan niet zomaar in 1-2-3 een opleiding geven. Ook dat vergt tijd.

Maar je kan het ook niet maken naar niet-Covid patiënten dat je het ziekenhuis sluit. Dat hebben we met de 1ste golf al ondervonden. Goed, dan wisten we nog niet wat er ons te wachten stond. Nu weten we dat wel.

Wat voor veel personeel in ziekenhuizen en rusthuizen nu een bijkomend probleem is, is dat zij die kinderen hebben, niet altijd meer kunnen rekenen op hun huisgenoot om voor die kinderen te zorgen. Niet iedereen kan/mag nog van thuis uit werken.

Ik begrijp dat velen het nut niet zien van bv. mondkapjes, handen ontsmetten of andere maatregelen. Leuk is het zeker niet, maar zolang we geen werkend vaccin hebben, zal dit één van de weinige zaken zijn die ons een beetje kan behoeden. En onverantwoordelijk gedrag is in veel gevallen de oorzaak van nieuwe besmettingen. Ik viseer niemand specifiek.

Ik heb er wel vertrouwen in dat er een werkend vaccin komt, en misschien wel sneller dan we durven te hopen. Want er wordt met man en macht aan gewerkt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8866
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 okt 2020 12:03

Om er één punt uit te halen, volgens mij zijn de meesten echt wel genegen de handen te wassen. Maar zoals altijd, als het te lang duurt "vergeten" we het nogal snel. Laten we het gemakzucht noemen. Ik merk het bij mezelf ook.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39640
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2020 13:23

Gemakzucht is een dingetje, maar dat zal er met alle aandacht van de afgelopen weken toch wel weer af zijn?
Als de urgentie voor de BASIS regels er nu nog niet is verdien je het om corona te krijgen. Alleen jammer dat het zorgpersoneel dan weer voor je moet zorgen.
Hoop dat ze nu eens zinnige regels gaan verzinnen, er wordt nu met hagel geschoten. Ouders die niet bij sportende kinderen mogen kijken, grote restaurants die slechts 30 gasten mogen terwijl veilig minimaal het dubbele past, Snowworld die moet kiezen tussen óf skihal open óf het volledig vrij liggende restaurant: volledig zinloos in de bestrijding van corona.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16751
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2020 14:23

Ik denk niet dat "veilig binnen" met groepen bestaat als je geen corona wil krijgen, niet met 30 en ook niet met 10. Het enige dat echt werkt is het drastisch verminderen van contacten Binnen sporten en horeca kan dan niet meer. Ook zal het een stuk rustiger moeten zijn op kantoor en middelbare scholen zullen ook dicht moeten.
Anderhalve meter, mondkapjes en neurotisch handen wassen/ontsmetten doen volgens mij maar weinig als je het daarmee vergelijkt.

Ik heb mij sowieso niet aangepast door vaker mijn handen te wassen of te ontsmetten. Winkelwagentjes ontsmetten e.d. heb ik nog nooit gedaan. Ik werk op een basisschool en in de eerste paar maanden leer je snel genoeg om van je gezicht af te blijven en je handen te wassen voordat je iets eet. Meer dan dat is overdreven.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 10 okt 2020 14:26

Nochtans is veelvuldig handen wassen een goede gewoonte. Als je dat zorgvuldig doet, is dat minstens even goed als ontsmetten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4945
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 okt 2020 15:30

Jullie mogen van mij zoveel handen wassen en mondkapjes op doen als jullie willen.
Maar hou er rekening mee dat je zodra iets aanraakt je handen besmet raken.. dus zodra je je aan je gezicht zit ( wat je onbewust meerdere keren in het uur doet) deze net gewassen zouden moeten zijn...
Het zelfde geld voor de mondkapjes, ze zijn 1x te gebruiken dan aan de elastiekjes weggooien en weer een nieuwe pakken. Zodra je ze opvouwt en in je broekzak zak doet heeft het al geen zin.
Succes er mee zou ik zeggen, (als jezelf voor de gek wil houden)

i-mac

i-mac 10 okt 2020 16:06

@mao, wat stel jij dan voor?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8866
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 okt 2020 16:13

mao schreef: 10 okt 2020 15:30 Jullie mogen van mij zoveel handen wassen en mondkapjes op doen als jullie willen.
Maar hou er rekening mee dat je zodra iets aanraakt je handen besmet raken.. dus zodra je je aan je gezicht zit ( wat je onbewust meerdere keren in het uur doet) deze net gewassen zouden moeten zijn...
Het zelfde geld voor de mondkapjes, ze zijn 1x te gebruiken dan aan de elastiekjes weggooien en weer een nieuwe pakken. Zodra je ze opvouwt en in je broekzak zak doet heeft het al geen zin.
Succes er mee zou ik zeggen, (als jezelf voor de gek wil houden)
Denk je nu echt dat je iets nieuws vertelt? En het is echt niet zo dat wanneer ik "iets" aanraak met mijn handen, ik direct besmet ben. Dan zal er eerst virus op moeten zitten.

Gesloten