Scott
Ik zag hem gister ook, ontzettend mooie fiets! En als ik voor een gravelfiets ga een kanshebber.
Wat mij wel opvalt in de geometry is dat de 58 (XL) zoveel groter is dan de Addict RC. (S&R gravel = 610 / 406 en de RC 588 / 400). De stuurpen is maar 7mm korter. Of is dit logisch bij een gravelfiets? Bij sommige andere merken zie ik juist dat de gravelfietsen veel korter zijn..
Wat mij wel opvalt in de geometry is dat de 58 (XL) zoveel groter is dan de Addict RC. (S&R gravel = 610 / 406 en de RC 588 / 400). De stuurpen is maar 7mm korter. Of is dit logisch bij een gravelfiets? Bij sommige andere merken zie ik juist dat de gravelfietsen veel korter zijn..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is nou het probleem "jullie" racefietsers gaan op een gravelbike hetzelfde zitten als op een racert.
Je gaat dan dus in een onhandige houding offroad rijden.
Ten eerste zou je gravel stuur breder moeten zijn wat al meer reach oplevert, je zou ook iets minder diep moeten zitten voor de controle.
Verder heb ik de geo niet bekeken. Maar als je natuurlijk met 50mm banden gaat rijden zit je geheel een stuk hoger wat een hele andere rij beleving geeft. De wielbasis moet wel langer zijn, dus je zit gewoon op een MTB light. (niet dat ie lichter is dan mijn MTB hoor! )
Maar een zeer zeer mooie fiets is het zeker!
Je gaat dan dus in een onhandige houding offroad rijden.
Ten eerste zou je gravel stuur breder moeten zijn wat al meer reach oplevert, je zou ook iets minder diep moeten zitten voor de controle.
Verder heb ik de geo niet bekeken. Maar als je natuurlijk met 50mm banden gaat rijden zit je geheel een stuk hoger wat een hele andere rij beleving geeft. De wielbasis moet wel langer zijn, dus je zit gewoon op een MTB light. (niet dat ie lichter is dan mijn MTB hoor! )
Maar een zeer zeer mooie fiets is het zeker!
Dat was me ook opgevallen, ik zou beter passen op 56 met een normale stuurpen (11 of 12cm en normale hoek van 6°, zonder spacers)
Op een gravelfiets zit je normaal gezien iets korter en iets hoger (ik wil echter niet korter zitten en maximaal 1cm hoger als op mijn BMC, met een 56 zou dat dan perfect kunnen )
Ik vind dat helemaal niet onhandig en ben op technische even traag dan wanneer ik met de MTB zou rijden (maar ik geraak wel overal fietsend doorheen waar mijn maten met de MTB ook fietsend doorheen geraken, in Vlaanderen)
Op een gravelfiets zit je normaal gezien iets korter en iets hoger (ik wil echter niet korter zitten en maximaal 1cm hoger als op mijn BMC, met een 56 zou dat dan perfect kunnen )
Ik vind dat helemaal niet onhandig en ben op technische even traag dan wanneer ik met de MTB zou rijden (maar ik geraak wel overal fietsend doorheen waar mijn maten met de MTB ook fietsend doorheen geraken, in Vlaanderen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Korter zitten hoeft ook niet, dat doe ik op de MTB ook niet, krijg ik alleen maar last van mijn rug.
Ik zit wel minder diep, maar door het bredere stuur valt dat ook wel mee. Race heb ik 11cm drop, op de MTB 6 a 7cm (net hoe je meet, ivm upsweep)
Hoe breder de banden die er in passen hoe langer de wielbasis natuurlijk en de vorksprong zal ook anders zijn.
Dat is ook de reden dat een gravelbike vaak een kortere reach heeft, je moet die banden toch kwijt.......
Ik zit wel minder diep, maar door het bredere stuur valt dat ook wel mee. Race heb ik 11cm drop, op de MTB 6 a 7cm (net hoe je meet, ivm upsweep)
Hoe breder de banden die er in passen hoe langer de wielbasis natuurlijk en de vorksprong zal ook anders zijn.
Dat is ook de reden dat een gravelbike vaak een kortere reach heeft, je moet die banden toch kwijt.......
Ondertussen al naar alle tevredenheid net geen 1.000km gefietst na anderhalve maand in bezit! Heel tevreden van de aankoop, enkel vind ik de bekabeling aan de voorzijde heel slordig, even kijken of ik het mooier kan oplossen al lijkt mij een snelbindertje nog de beste oplossing.
Oja, en de "gummies" die steeds loskomen van het frame maar daar heeft iedere eigenaar last van.
Oja, en de "gummies" die steeds loskomen van het frame maar daar heeft iedere eigenaar last van.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die rubbertjes krijg je wel redelijk maar je moet er even de tijd voor nemen. Maar ze komen we eens los. Even goed tijd besteden aan je kabelloop en ruimte
Ik doe altijd een ty rap om de kabelf voor het stuur, raken ze je frame ook niet en geen geluid. Hangt natuurlijk een beetje van je kabelloop af, zal niet altijd nodig zijn.
Ik doe altijd een ty rap om de kabelf voor het stuur, raken ze je frame ook niet en geen geluid. Hangt natuurlijk een beetje van je kabelloop af, zal niet altijd nodig zijn.
Prachtige fiets!TL@ schreef: ↑09 jul 2021 08:33 Nieuwe Scott Addict gravel aangekondigd:
De dames versie is natuurlijk weer de mooiste (maar niet in een 58 te krijgen )
Staat onmiddellijk op de short-list. Officieel passen er 45mm banden in (op gewone wielen) maar blijkbaar past een Ultrabite in 2inch (50mm ) ook: Nu zou ik net niet uitkomen met de 6° stuurpen, ik heb zeker een -10° of -15° stuurpen nodig. Blijkbaar levert Scott die niet. Als dat opgelost zou kunnen worden, wordt dit de opvolger van de Velobuild gravelfiets.
Iemand een idee van de levertermijn?
Inderdaad.
Ik heb het plan dan ook op lange baan geschoven. Ook omdat ik weer eens op mijn gezicht ben gegaan met de gravelfiets, zonder erg verder maar zou dat jammer vinden met een nieuwe fiets (ook al omdat de huidige technisch nog perfect is)
Ik heb het plan dan ook op lange baan geschoven. Ook omdat ik weer eens op mijn gezicht ben gegaan met de gravelfiets, zonder erg verder maar zou dat jammer vinden met een nieuwe fiets (ook al omdat de huidige technisch nog perfect is)