Ervaring met staal
Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.
En verder J.C. Bloem zei al : "Elke verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering".
En verder J.C. Bloem zei al : "Elke verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering".
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Diogenes schreef:Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.
O jee, ik had natuurlijk moeten zeggen STI/Ergopower/Doubletap om iedereen tevreden te houden.
Diogenes schreef:Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.
En verder J.C. Bloem zei al : "Elke verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering".
nou ja, het gaat om de innovatie. een bestaand product verbeteren is al heel wat makkelijker dan iets nieuws verzinnen. echte innovaties wat mij betreft:
- wiel, ketting, luchtband
- uitvalnaaf
- derailleur
- versnellingsnaaf
- index schakelen en nieuwe tandvormen/stijghulpjes (kun je al over discussieren)
- sti
- monocoque frameconstructies
- v-brakes
- elektronisch schakelen
dat andere fabrikanten innovaties oppakken en verder verbeteren/versimpelen is natuurlijk alleen maar mooi
edit: perik slaat de spijker op zijn kop
>O jee, ik had natuurlijk moeten zeggen STI/Ergopower/Doubletap om iedereen tevreden te houden.
Wat mij betreft niet, maar ik vind iets pas echt een elegant ontwerp, als het ook simpel is.
Een echte verslechtering vind ik de geïntegreerde balhoofden (wil ik op geen enkele fiets hebben) en de buitenliggende trapaslagers.
Wat mij betreft niet, maar ik vind iets pas echt een elegant ontwerp, als het ook simpel is.
Een echte verslechtering vind ik de geïntegreerde balhoofden (wil ik op geen enkele fiets hebben) en de buitenliggende trapaslagers.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik ben nu in gesprek met Jan van Dalen, die mij vanaf zijn vakantieadres mailde. Ik koop waarschijnlijk een Duell frame, maar wil dan wel een klassiek (King) balhoofd hebben en niets geïntegreerds. IK kan niet wijs worden uit de website of dat met beide frames mogelijk is of niet.
Gisteren kreeg ik nog een mail van een forumlid, dat op zoek was naar balhoofdlagers voor een geïntegreerd balhoofdstel en geen idee had welke hij daarvoor nodig had. Er is ene totale chaos aan standaards voor zowel balhoofd- als trapassystemen. behalve dat het veel meer onderhoud nodig heeft, heb je ook geen enkele verzekering dat de benodigde reserveonderdelen na een tijdje nog te leveren zijn. Dezelfde weg gaan we nu op met vorken. Ik heb zojuist maar weer een 1 1/4" vorkconusgeredschap aangeschaft. Hoe lang blijft die standaard?
Gisteren kreeg ik nog een mail van een forumlid, dat op zoek was naar balhoofdlagers voor een geïntegreerd balhoofdstel en geen idee had welke hij daarvoor nodig had. Er is ene totale chaos aan standaards voor zowel balhoofd- als trapassystemen. behalve dat het veel meer onderhoud nodig heeft, heb je ook geen enkele verzekering dat de benodigde reserveonderdelen na een tijdje nog te leveren zijn. Dezelfde weg gaan we nu op met vorken. Ik heb zojuist maar weer een 1 1/4" vorkconusgeredschap aangeschaft. Hoe lang blijft die standaard?
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Om deze dicussie weer op het juiste spoor te krijgen, heb ik maar snel een foto van mijn winterfiets/lenteproject gemaakt. Niet gepoetst, niet afgesteld, maar nood breekt wet
[img=http://farm5.static.flickr.com/4132/499 ... d5d976.jpg]
Een Carrera van Columbus Neuron uit 1992. Lak is in slechte staat, maar chroom van de vork helaas in nog slechtere staat. Dat kan niet meer gepoetst worden.
De fiets gaat nu winterklaar gemaakt worden (afstellen, zorgen dat ie niet verder kan roesten) en in het voorjaar wordt het mijn nieuwe project. Ik weet nog niet of ik 'm wil restaureren (houd wel van het Carrerateam) of geheel modern (wel alu) ga opbouwen. Ik heb nog een hele winter om er over na te denken
[img=http://farm5.static.flickr.com/4132/499 ... d5d976.jpg]
Een Carrera van Columbus Neuron uit 1992. Lak is in slechte staat, maar chroom van de vork helaas in nog slechtere staat. Dat kan niet meer gepoetst worden.
De fiets gaat nu winterklaar gemaakt worden (afstellen, zorgen dat ie niet verder kan roesten) en in het voorjaar wordt het mijn nieuwe project. Ik weet nog niet of ik 'm wil restaureren (houd wel van het Carrerateam) of geheel modern (wel alu) ga opbouwen. Ik heb nog een hele winter om er over na te denken
-
- Forum-lid
- Berichten: 1726
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
@ Diogenes: Heb je al eens gekeken bij Vittorio in Heerhugowaard? Maken ook klassieke stalen raceframes. Hun website is www.vittorio.nl
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
en voor mooi handwerk over het kanaal is enigma bikes een interessante partij:
www.enigmabikes.com
check vooral hun sales hoekje waar de frames toch net wat betaalbaarder zijn
en nee ik heb geen aandelen, wel net een enigma XCr frame gekocht
www.enigmabikes.com
check vooral hun sales hoekje waar de frames toch net wat betaalbaarder zijn
en nee ik heb geen aandelen, wel net een enigma XCr frame gekocht
Experiment with your bike to get the best biking experience!
Of M-Gineering zou ook een optie kunnen ijn. Ooit ga ik daar nog een fiets laten maken.
Een stalen racer met Rohloff naaf.......
Een stalen racer met Rohloff naaf.......
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-