Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 sep 2010 14:34

De STI shifter en klikpedalen zijn volgens mij de echte voruitgang geweest. Niet zozeer de overgang van staal naar alu naar carbon frames.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 sep 2010 14:56

Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.

En verder J.C. Bloem zei al : "Elke verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering". ;-)
Velgenfluisteraar

Florezido

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 sep 2010 14:59

Diogenes schreef:Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.


O jee, ik had natuurlijk moeten zeggen STI/Ergopower/Doubletap om iedereen tevreden te houden.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 16 sep 2010 15:05

Diogenes schreef:Ik vind de STI minder een vooruitgang dan de Ergo, omdat je de Ergo eenvoudig zelf kan repareren en de STI niet.

En verder J.C. Bloem zei al : "Elke verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering". ;-)


nou ja, het gaat om de innovatie. een bestaand product verbeteren is al heel wat makkelijker dan iets nieuws verzinnen. echte innovaties wat mij betreft:
- wiel, ketting, luchtband
- uitvalnaaf
- derailleur
- versnellingsnaaf
- index schakelen en nieuwe tandvormen/stijghulpjes (kun je al over discussieren)
- sti
- monocoque frameconstructies
- v-brakes
- elektronisch schakelen

dat andere fabrikanten innovaties oppakken en verder verbeteren/versimpelen is natuurlijk alleen maar mooi

edit: perik slaat de spijker op zijn kop

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 sep 2010 15:11

>O jee, ik had natuurlijk moeten zeggen STI/Ergopower/Doubletap om iedereen tevreden te houden.
Wat mij betreft niet, maar ik vind iets pas echt een elegant ontwerp, als het ook simpel is.

Een echte verslechtering vind ik de geïntegreerde balhoofden (wil ik op geen enkele fiets hebben) en de buitenliggende trapaslagers.
Velgenfluisteraar

Florezido

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 16 sep 2010 15:19

Interessante wending neemt deze discussie ineens... :)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 sep 2010 15:32

Ik ben nu in gesprek met Jan van Dalen, die mij vanaf zijn vakantieadres mailde. Ik koop waarschijnlijk een Duell frame, maar wil dan wel een klassiek (King) balhoofd hebben en niets geïntegreerds. IK kan niet wijs worden uit de website of dat met beide frames mogelijk is of niet.

Gisteren kreeg ik nog een mail van een forumlid, dat op zoek was naar balhoofdlagers voor een geïntegreerd balhoofdstel en geen idee had welke hij daarvoor nodig had. Er is ene totale chaos aan standaards voor zowel balhoofd- als trapassystemen. behalve dat het veel meer onderhoud nodig heeft, heb je ook geen enkele verzekering dat de benodigde reserveonderdelen na een tijdje nog te leveren zijn. Dezelfde weg gaan we nu op met vorken. Ik heb zojuist maar weer een 1 1/4" vorkconusgeredschap aangeschaft. Hoe lang blijft die standaard?
Velgenfluisteraar

Florezido

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 16 sep 2010 15:47

Om deze dicussie weer op het juiste spoor te krijgen, heb ik maar snel een foto van mijn winterfiets/lenteproject gemaakt. Niet gepoetst, niet afgesteld, maar nood breekt wet ;)

[img=http://farm5.static.flickr.com/4132/499 ... d5d976.jpg]

Een Carrera van Columbus Neuron uit 1992. Lak is in slechte staat, maar chroom van de vork helaas in nog slechtere staat. Dat kan niet meer gepoetst worden.

De fiets gaat nu winterklaar gemaakt worden (afstellen, zorgen dat ie niet verder kan roesten) en in het voorjaar wordt het mijn nieuwe project. Ik weet nog niet of ik 'm wil restaureren (houd wel van het Carrerateam) of geheel modern (wel alu) ga opbouwen. Ik heb nog een hele winter om er over na te denken :)
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1726
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 16 sep 2010 15:50

@ Diogenes: Heb je al eens gekeken bij Vittorio in Heerhugowaard? Maken ook klassieke stalen raceframes. Hun website is www.vittorio.nl
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

jeek
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 aug 2005 12:33

jeek 16 sep 2010 15:56

en voor mooi handwerk over het kanaal is enigma bikes een interessante partij:
www.enigmabikes.com
check vooral hun sales hoekje waar de frames toch net wat betaalbaarder zijn

en nee ik heb geen aandelen, wel net een enigma XCr frame gekocht :)
Experiment with your bike to get the best biking experience!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 sep 2010 16:05

>Heb je al eens gekeken bij Vittorio in Heerhugowaard?
Nee, ken ik niet. Ik kijk naar beiden. Bedankt!
Velgenfluisteraar

Florezido

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 16 sep 2010 16:14

Of M-Gineering zou ook een optie kunnen ijn. Ooit ga ik daar nog een fiets laten maken.
Een stalen racer met Rohloff naaf.......
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Plaats reactie