Tubeless
Een compressor is handig, maar in veel gevallen niet nodig. Alleen in het eerste geval van mijn Farsports had ik een patroon/compressor nodig. Bij het verwisslen van de banden voor nieuwe lukte het zonder. In het geval van andere velgen (Campa zonda, campa eurus, pacenti's) lukt het altijd met een vloerpomp.
De meeste energie bij tubeless gaat in mijn geval zitten in het omleggen van de band (met name de Pacenti's met een brede maat en ondiepe velg zijn pittig), en luchtdicht krijgen van het ventiel. Daarna heb ik er geen omkijken meer na, en rijd ik heerlijk mijn rondjes zonder de "angst" van lekrijden, met comfort en veel grip.
De meeste energie bij tubeless gaat in mijn geval zitten in het omleggen van de band (met name de Pacenti's met een brede maat en ondiepe velg zijn pittig), en luchtdicht krijgen van het ventiel. Daarna heb ik er geen omkijken meer na, en rijd ik heerlijk mijn rondjes zonder de "angst" van lekrijden, met comfort en veel grip.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Uiteraard is zo'n 'werkplaatscompressor' erg handig voor allerlei zaken, maar als je hem aan gaat schaffen omdat je tubeless gaat rijden, is dat natuurlijk koren op de molen voor degenen die tubeless rijden zo'n 'gedoe' vinden .
60 x Ventoux
Bedoel je een goede of toch maar een gouden vloerpomp voor € 69,00 want een goede vloerpomp heb je al voor een ledenprijs van €19,95 anders €24,95 bij de ANWB en is dus ruimschoots minder dan die drolscottpch schreef:Een compressor is niet alleen handig voor je tubeless bandjes....
De compressor in de link van Franx78 voldoet ruimschoots en kost geen drol, iets meer dan een goede vloerpomp.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
En dan moet ik zeker geloven dat die ANWB-pomp net zo degelijk en duurzaam is als bijv. de befaamde SKS Rennkompressor? Deze laatste gebruik ik al meer dan 30 jaar en daar heb ik alleen één keer het rubbertje in de kop van behoeven te vervangen.Orlok schreef:...want een goede vloerpomp heb je al voor een ledenprijs van €19,95 anders €24,95 bij de ANWB...
60 x Ventoux
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Daarom staat er bij en daarom blijf ik ook gewoon fijn tubeless fietsen (maar ook nog 'conventioneel', want ik heb nog een paar sets niet-tubeless-ready wielen en Michelin Pro banden ).scottpch schreef:...Is niet echt boeiend wat anderen ervan vinden.
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Orlok, met alle respect, ik heb niks met budgetmateriaal wat jij bij de ANWB haalt.
Ik heb het bv over een Topeak Joe blow sprint of een SKS Rennkompressor, dat zijn fatsoenlijke pompen.
Alleen m'n MTB en m'n cyclocrosser heb ik tubeless met latex, wel beide met Notubes velgen en daar werkt een compressor perfect bij.
Geen gek'"t met een vloerpomp of je Co2 patroontjes verbrassen om een band op spanning te krijgen.
Die Co2 patronen gebruik ik alleen in het veld.
Succes.
Ik heb het bv over een Topeak Joe blow sprint of een SKS Rennkompressor, dat zijn fatsoenlijke pompen.
Alleen m'n MTB en m'n cyclocrosser heb ik tubeless met latex, wel beide met Notubes velgen en daar werkt een compressor perfect bij.
Geen gek'"t met een vloerpomp of je Co2 patroontjes verbrassen om een band op spanning te krijgen.
Die Co2 patronen gebruik ik alleen in het veld.
Succes.
Hoezo budgetmateriaal die van de ANWB, een pomp is een pomp bestaande uit een pomphuis met een zuiger/cilinder om de druk op te bouwen door deze met de handen o.i.d. naar beneden te drukken. De kracht daarvoor nodig is afhankelijk van het oppervlak van de zuiger/cilinder en bepaalt uiteindelijk hoeveel keer je zal moeten pompen om een bepaalde druk op te kunnen bouwen. Verder moet de pomp voorzien zijn van een manometer - is wel zo handig - om de waarde van de druk af te kunnen lezen. Zowel die gouden als die budget pomp is daarin voorzien, hooguit dat het verschil is af te leiden uit de gebruikte materialen; goud of budget, want beide pompen doen gewoon wat zij moeten doen.scottpch schreef:Orlok, met alle respect, ik heb niks met budgetmateriaal wat jij bij de ANWB haalt.
Ik heb het bv over een Topeak Joe blow sprint of een SKS Rennkompressor, dat zijn fatsoenlijke pompen.
Alleen m'n MTB en m'n cyclocrosser heb ik tubeless met latex, wel beide met Notubes velgen en daar werkt een compressor perfect bij.
Geen gek'"t met een vloerpomp of je Co2 patroontjes verbrassen om een band op spanning te krijgen.
Die Co2 patronen gebruik ik alleen in het veld.
Succes.
Btw, deze budgetpomp gebruik ik al 5 jaar tot volle tevredenheid, alleen eventjes niet om de Hutchinson Fusion 3 Tubeless banden te laten ploppen. Verder gebruik ik ook budget CO2-patronen voor tijdens de rit en zal de eerstvolgende keer er één verbrassen voor de Fusion 3
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52
Ik heb zojuist mijn tubeless One's 25mm besteld via bike components, wou eens kijken of ze (al) in stock waren en jawel hoor
Deze zullen komen op mijn Far Sports 25mm full carbon wielen, ben benieuwd...
Heb alvast meteen een crank brothers bandenlichter (speedier) mee besteld...
Deze zullen komen op mijn Far Sports 25mm full carbon wielen, ben benieuwd...
Heb alvast meteen een crank brothers bandenlichter (speedier) mee besteld...
@RaceFietserke,
Laat aub even weten hoe de banden bevallen. Ik wilde een tijdje geleden ook voor 25mm gaan, maar twijfel nu toch tussen 23 en 25.
Mocht je nog tape zoeken om je velg luchtdicht te maken: Tesa 4289 schijnt exact hetzelfde te zijn dan de bekende yellowtape, maar dan een stuk goedkoper.
Let er wel even op dat je de juiste breedte kiest.
En de bandenlichter is een goed idee. Al zou 2 welicht handiger zijn.
Ik heb deze gebruikt (gekocht voor 6 euro):
http://www.superspark.nl/nl/var/wielen/ ... age-beugel
Superhandig!! Doordat je de binnenkant eruit kunt halen, heb je eigenlijk 2 lichters.
Laat aub even weten hoe de banden bevallen. Ik wilde een tijdje geleden ook voor 25mm gaan, maar twijfel nu toch tussen 23 en 25.
Mocht je nog tape zoeken om je velg luchtdicht te maken: Tesa 4289 schijnt exact hetzelfde te zijn dan de bekende yellowtape, maar dan een stuk goedkoper.
Let er wel even op dat je de juiste breedte kiest.
En de bandenlichter is een goed idee. Al zou 2 welicht handiger zijn.
Ik heb deze gebruikt (gekocht voor 6 euro):
http://www.superspark.nl/nl/var/wielen/ ... age-beugel
Superhandig!! Doordat je de binnenkant eruit kunt halen, heb je eigenlijk 2 lichters.