Het grote schijfremmentopic
Iemand ervaring met Shimano (Ultegra) ST-RS685 hydraulische shifters in combinatie met de BR-RS805 schijfremmen? Ik overweeg nl dit voor op mijn volgende racer in combinatie met fullcarbon disc wielen 40mm hoog zodat ik het hele jaar door in alle omstandigheden kan blijven doortrappen.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Ik heb die combi op mijn gravelracer met 160mm schijven en Fulcrum R5db's. Remt als tierelier. Ik merk het verschil overduidelijk, nu ik afgelopen maanden weer op mijn crosser met canti's rijd. Ik ben om wat betreft schijfremmen.
En 40mm hoge carbon wielen lijkt mij een prima keuze. Niet té hoog, maar smoelt wel goed.
En 40mm hoge carbon wielen lijkt mij een prima keuze. Niet té hoog, maar smoelt wel goed.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lol, canti vs. schijven is makkelijk scoren.
Canti's zijn puur voor de sier
Canti's zijn puur voor de sier
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Met canti's ken je beter de poot in het wiel douwen.
Maak joe woar
Ik heb deze combi op mijn nieuwe cube racer met 140 mm ice tech schijven. Ik heb nog geen bergen gezien, maar in de polder en met stromende regen en bittere kou (ik fiets ook het hele jaar door) remt het buitengewoon goed. In het begin heb ik nog even getwijfeld of 160 mm schijven niet beter zou remmen, maar alle fietsenmakers waar ik ben geweest zeiden dat 140 meer dan genoeg remkracht had. En ik ga daar nu in mee.herera schreef:Iemand ervaring met Shimano (Ultegra) ST-RS685 hydraulische shifters in combinatie met de BR-RS805 schijfremmen? Ik overweeg nl dit voor op mijn volgende racer in combinatie met fullcarbon disc wielen 40mm hoog zodat ik het hele jaar door in alle omstandigheden kan blijven doortrappen.
Vorige week met 45 km/u een noodstop gemaakt vanwege een blinde automobilist en mijn vertrouwen is absoluut gewonnen. Voor mij nooit meer velgremmen.
Kijk daar hebben we wat aan.. 140mm wordt ws ook standaard bij de nieuwe racer opgeleverd. Hoe zit het met de afstelling en lopen de remmen niet aan? (nat weer)
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Ze zullen vast wat schuren in de regen maar dat remt je echt niet af hoor.
Maak joe woar
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Denk je dat je met velgremmen later stil had gestaan in deze situatie dan?Mitchel schreef:....
Vorige week met 45 km/u een noodstop gemaakt vanwege een blinde automobilist en mijn vertrouwen is absoluut gewonnen. Voor mij nooit meer velgremmen.
Je remt zo hard als je kunt. Het maximale waarin je kunt vertragen is het moment dat je band net niet gaat slippen. Dit kan je met een velgrem net zo goed bereiken.
Er zijn prima argumenten voor schijfremmen hoor, maar niet dat je er sneller mee stil staat. (disclaimer, uiteraard zijn er uitzonderingen, onder extreme omstandigheden in afdaling met de verkeerde keuze voor velgmateriaal).
140mm lijkt me overigens ook prima voor de racer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij mij lopen ze niet aan, uitzondering is soms in een bocht, afstellen heeft de fietsenmaker gedaan en heb ik niks aan veranderd. Ik heb eerlijk gezegd op dit moment ook geen idee of dat makkelijk zelf te doen is. Mijn ervaring met de MTB is dat de blokjes vervangen een makkie is en dat er verder weinig af te stellen is tussendoor.
Als het koud is dan piepen de remmen de eerste keer eventjes maar verder merk je helemaal niks. Ik heb in (zeer) nat en koud weer gereden, warm weer heb ik nog niet meegemaakt aangezien ik de fiets pas een paar werken heb.
@MarkVeenstra: Inderdaad een kleine nuance/aanvulling: Mijn vorige fiets had tien jaar oud ultegra materiaal, helemaal niet slecht, maar vergeleken daarbij denk ik zeker dat ik eerder stil stond met deze remmen. Ik denk ook dat schijfremmen in regenachtig weer beter remmen, dit was voor mij ook een van de redenen om voor schijfremmen te kiezen.
Als het koud is dan piepen de remmen de eerste keer eventjes maar verder merk je helemaal niks. Ik heb in (zeer) nat en koud weer gereden, warm weer heb ik nog niet meegemaakt aangezien ik de fiets pas een paar werken heb.
@MarkVeenstra: Inderdaad een kleine nuance/aanvulling: Mijn vorige fiets had tien jaar oud ultegra materiaal, helemaal niet slecht, maar vergeleken daarbij denk ik zeker dat ik eerder stil stond met deze remmen. Ik denk ook dat schijfremmen in regenachtig weer beter remmen, dit was voor mij ook een van de redenen om voor schijfremmen te kiezen.
[/quote]MarkVeenstra schreef:
Denk je dat je met velgremmen later stil had gestaan in deze situatie dan?
Je remt zo hard als je kunt. Het maximale waarin je kunt vertragen is het moment dat je band net niet gaat slippen. Dit kan je met een velgrem net zo goed bereiken.
Er zijn prima argumenten voor schijfremmen hoor, maar niet dat je er sneller mee stil staat. ......
Onzin, zeker in vochtige omstandigheden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik heb nu een MTB gekocht met schijfremmen en 15mm steekassen.
Weet wel 1 ding zeker nu, voor mij geen racer met steekassen, wat een gedoe bij het wiel verwijderen.
Even snel je fiets op een fietsdrager zetten of een bandje vervangen is er niet bij.
Het remt wel prima, maar niet beter dan mijn direct mount remmen op een stel Bora's met speciale velg.
Weet wel 1 ding zeker nu, voor mij geen racer met steekassen, wat een gedoe bij het wiel verwijderen.
Even snel je fiets op een fietsdrager zetten of een bandje vervangen is er niet bij.
Het remt wel prima, maar niet beter dan mijn direct mount remmen op een stel Bora's met speciale velg.
In mijn gravel racer ook 15mm steekas v.v. schroefdraad in de vork. Steekas is v.v. hendel en meeneemnok waarmee je de as in de vork draait en daarna omklapt als een QR. Werkt prima voor mij, kost me weinig meer tijd om een wiel te wisselen als met een QR. Het enige waar ik me zorgen om maak is beschadiging van de schroefdraad in de vork.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!