Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
Mij Stages ging altijd ongeveer 100uur mee, dan was het ineens maar 20uur (na 3 jaar). Op aanraden van de helpdesk overschakelt naar Varta batterijen, dan was het terug 100uur. Tijdje later zakte het terug tot op een moment dat hij volledig dood was (ook met nieuwe batterij)
Aangezien ik minder dan 4 jaar toch wat weinig vond, ben ik maar overgestapt op een P2M. Ook al omdat die beide kanten meet (achteraf gezien niet nodig want blijkbaar trap ik altijd mooi 50-50, soms zelfs zo mooi dat het op 1 cijfer na de komma nog steeds mooi in evenwicht is)
Aangezien ik minder dan 4 jaar toch wat weinig vond, ben ik maar overgestapt op een P2M. Ook al omdat die beide kanten meet (achteraf gezien niet nodig want blijkbaar trap ik altijd mooi 50-50, soms zelfs zo mooi dat het op 1 cijfer na de komma nog steeds mooi in evenwicht is)
Ik heb 1 fiets met een stages gen2 (slechtweer fiets die veel regen ziet) batterij gaat denk zeker zo'n 100 uur mee.
2 fietsen met 4iiii, ook zeker 100 uur.
En 1 fiets met een quarq die als nadeel heeft dat je niet kan kijken hoe vol de batterij nog is. (bug die ze ooit zouden oplossen, maar ik heb niet het idee dat dit ooit gaat gebeuren)
Overal gaan ikea 2032 batterijen in. (2 euro per 10 batterijen)
Maar hou het niet precies bij, dus kan geen exacte getallen geven.
2 fietsen met 4iiii, ook zeker 100 uur.
En 1 fiets met een quarq die als nadeel heeft dat je niet kan kijken hoe vol de batterij nog is. (bug die ze ooit zouden oplossen, maar ik heb niet het idee dat dit ooit gaat gebeuren)
Overal gaan ikea 2032 batterijen in. (2 euro per 10 batterijen)
Maar hou het niet precies bij, dus kan geen exacte getallen geven.
Dat is zo, jammer dat je eerst een dubbelzijdige PM moet hebben voordat je weet dat je mooi 50/50 trapt
Bij inbalans zoals bij jouw, zou ik ook altijd voor een dubbelzijdige gaan. In mijn geval maakt het dan weer niet zoveel uit.
Je kunt de batterijstatus van je Quarq controleren met de Qalvin app. Toegegeven, niet ideaal, maar het werkt wel (sowieso beter dan de batterijstatus die Garmin geeft).
t.a.f.k.a.e.h.
Hier (ook) twijfels over de aanschaf van een powermeter. Ik heb al een Power2Max NG op mijn zomerfiets. Maar wil er ook een op mijn (nieuwe) winterfiets. Stages heeft dan misschien de prijzen onlangs verlaagd, maar de Campa variant is nogsteeds behoorlijk duur. Laagste van ik heb gevonden is 600 euro met een Record crank.
Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet Blijft lastig..
Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet Blijft lastig..
Nee helaas, heeft last van zelfde bug :
https://www.dcrainmaker.com/2017/04/qua ... nt-2116199
Ik heb een p2m ngeco, gelukkig kon ik mijn crank behouden( sram force22) de powermeter is dus enkel een spider. Het drukt de prijs een beetje.
Misschien ook voor jou een idee. Een tweedehands crank op de kop tikken en dan een spider p2m aanschaffen. Ze zijn er voor rotor, praxis, FSA etc
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Stages en 4iiii zijn leuk als left-crank optie (al zie ik niet in waarom je een eenzijdige meting zou willen, hooguit op een 2e of 3e fiets). De complete crankstellen o.b.v. DA9100/R8000 zijn ook uiterst onbetrouwbaar gebleken door het asymmetrische design. Shimano zal dit nooit toekennen, maar ik geef je op een briefje dat de volgende DA/Ultegra series een andere vormgeving zullen hebben.barbaar schreef: ↑09 jan 2020 19:30 Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet Blijft lastig..
Zou dus lekker bij een spider based meting blijven a la P2M of Quarq. Voor een dubbelzijdige meting Assioma's.
Daarom rij ik ook niet met Shimanoypuh schreef: ↑10 jan 2020 09:41Stages en 4iiii zijn leuk als left-crank optie (al zie ik niet in waarom je een eenzijdige meting zou willen, hooguit op een 2e of 3e fiets). De complete crankstellen o.b.v. DA9100/R8000 zijn ook uiterst onbetrouwbaar gebleken door het asymmetrische design. Shimano zal dit nooit toekennen, maar ik geef je op een briefje dat de volgende DA/Ultegra series een andere vormgeving zullen hebben.barbaar schreef: ↑09 jan 2020 19:30 Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet Blijft lastig..
Zou dus lekker bij een spider based meting blijven a la P2M of Quarq. Voor een dubbelzijdige meting Assioma's.
Het is voor mij ook juist op een 2e fiets. Juist daarom is een left-only wel een optie.
Wat @TKMP zegt is ook een keuze. Maar onder de streep ben ik dan niet heel veel goedkoper uit dat een left only. 490 voor een p2m, en 100-150 euro voor een tweedehands crank.
Ik heb op mijn koersfiets al jaren een Quarq en had voor mijn winterfiets een 4iiii gekocht. Viel mij gelijk op dat de metingen niet overeenkomen (4iiii gaf constant 10-20w meer aan dan de Quarq). Begon zelfs te twijfelen of mijn Quarq niet te weinig aangaf, maar sinds kort een Wahoo Kickr Core en de Quarq en Wahoo zijn nagenoeg gelijk. Scheelt max 1 of 2w op avg vermogen over bijvoorbeeld een uur.ypuh schreef: ↑10 jan 2020 09:41Stages en 4iiii zijn leuk als left-crank optie (al zie ik niet in waarom je een eenzijdige meting zou willen, hooguit op een 2e of 3e fiets). De complete crankstellen o.b.v. DA9100/R8000 zijn ook uiterst onbetrouwbaar gebleken door het asymmetrische design. Shimano zal dit nooit toekennen, maar ik geef je op een briefje dat de volgende DA/Ultegra series een andere vormgeving zullen hebben.barbaar schreef: ↑09 jan 2020 19:30 Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet Blijft lastig..
Zou dus lekker bij een spider based meting blijven a la P2M of Quarq. Voor een dubbelzijdige meting Assioma's.
Ik heb de 4iiii weer verkocht, want ik heb liever geen informatie dan foute informatie. Een aantal fietsvrienden hebben een stage en trappen gemiddeld ook 10-20w meer terwijl ik met mijn Quarq naast ze rij. Nu zijn zij ook wat zwaarder/groter, dus dan verklaart ook het één en ander, maar het is wel opvallend.
Enige wat écht belangrijk is, is consistentie. Je powermeter mag dan een afwijking hebben, zolang die elke keer hetzelfde is, maakt dit niet zoveel uit. Ik heb een 4iiii op de racefiets (left-only), een P2M (volledige meting) op de MTB en een Kickr Core. De 4iiii en P2M lopen opvallend gelijk, terwijl de Kickr Core 10-20W hoger ligt. Wie of wat is dan correct? Ik lig er niet wakker van en laat mijn Kickr Core aansturen obv mijn powermeter zodat ik altijd dezelfde waardes en zones gebruikt. Wattages vergelijken met anderen is verleidelijk maar zinloos. Gewicht, efficiëntie, frontaal oppervlak e.d. speelt een zeer grote rol dus je mag aan exact dezelfde snelheid naast elkaar rijden, 10-20 W verschil kan je op dat moment echt niet zomaar aan de 'foutieve' powermeter toewijzen.