Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 16 sep 2013 15:27

JM_H schreef:Waar ik wel mee zit is het schoonmaken/onderhouden van de fiets. Op het werk staat deze droog/binnen. Thuis idem. Hoe doen de dagelijkse woon/werk fietsers dat?
Als het nat wegdek is geweest onderweg (heen of terug maakt niet uit) spoel ik de (race)fiets bij thuiskomst altijd af. Kwestie van de tuinslang op zo breed mogelijke straal zetten en van bovenaf het water langs de fiets laten lopen. Daarna afdrogen en zet ik hem in de schuur. Na een uurtje o.i.d de ketting smeren en de volgende dag zal het niet veel anders zijn als het weer zo blijft als nu. Vergt hooguit een aantal minuten en voorkomt een hoop persoonlijke ergernissen als een ketting met roestplekken.

Eens in de zoveel tijd krijgt de fiets wat extra aandacht met een sopje en een poetsbeurtje. Het poetsbeurtje helpt ook de fiets makkelijk genoeg af te blijven spoelen. Zand, modder en 'remstof' krijg ik er op die manier makkelijk af.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

goosman
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar goosman 16 sep 2013 22:06

Eens in de zoveel tijd krijgt de fiets wat extra aandacht met een sopje en een poetsbeurtje. Het poetsbeurtje helpt ook de fiets makkelijk genoeg af te blijven spoelen. Zand, modder en 'remstof' krijg ik er op die manier makkelijk af.
Dat probeer ik met m'n woon-werk reesert wekelijks te doen. Elke week gaat ie dus op de bok voor een goede schoonmaakbeurt. 3x per jaar gaat er goeie wax (Collinite) op het frame, scheelt ook al een heleboel.

Afbeelding
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 17 sep 2013 08:30

@goosman: het is bij mij per definitie verboden om met de fiets binnen te komen :oops:
Dan kan ik een andere schuur gaan zoeken voor mijn fiets, met bijpassende woning ;)
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

DoubleJ
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 18 sep 2013 10:58

Afbeelding

Gisteren de fiets gepoetst en in de was gezet, hij zal vanovond wel weer helemaal zwart thuiskomen na een ritje Leiden - Den Haag (via katwijk door de duinen)...
Afbeelding

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 sep 2013 12:12

JM_H schreef:Waar ik wel mee zit is het schoonmaken/onderhouden van de fiets. Op het werk staat deze droog/binnen. Thuis idem. Hoe doen de dagelijkse woon/werk fietsers dat?
Voor woon-werk heb ik renfiets, die ik alleen daarvoor gebruik. Is 105 afgemonteerd. Bij natte weg of regen bij thuiskomst even langs de autowasbox. Kost 1 euro en fiets is weer schoon. Na een keer of 10 wasbox thuis met zeep en spons een keer goed wassen, in de wasbox gaat vooral al het kettingvet was op de onderframebuis en de velg komt niet helemaal weg, met de spons is dat zo gebeurt. De hoge druk van de wasbox is natuurlijk niet echt goed voor je lagers, maar ik doe het al een jaar of 7 zo en het kost me ongeveer een balhoofd lager in de 2 jaar en een wiellager per jaar. Dat vind ik te doen. Voordeel is dat het snel is en ik met een schone fiets thuiskom. Een uur later doe ik dan wat olie op de ketting (eens per 2-3 wasbeurten is voldoende, anders wordt de ketting te vet).
Ach, ik zeg ook maar wat

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 18 sep 2013 13:28

ik heb zo'n gardena onkruidspuit daar gooi ik autoshampoo in en water. spuit ik de fiets snel mee af voordat ik 'n in de schuur zet. soms als het erg zanderig is geweest even een borstel (zachte stoffer) er langs en klaar. indien nodig smeren. in het weekend doe ik 'm dan altijd goed. kan die op deze manier gewoon weer een week mee.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 sep 2013 22:01

Weg afgesloten, dus fiets je om schiet het nog niet op :-)

Afbeelding

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 24 sep 2013 22:17

Hahaha... dat ben ik nog niet tegen gekomen ;)
Wel al genoeg mensen die mijn goed bedoelde bel alsnog niet horen?! Dan toch maar weer beleefd roepen...

In ieder geval iedereen die op mijn schoonmaakvraag heeft gereageerd erg bedankt; daar kan ik zeker wat mee! Excuses voor deze late reactie; ik lees graag fora via Tapatalk. Maar typen doe ik liever achter mijn pc; daar ben ik de afgelopen dagen weinig te vinden geweest.

Ik wil graag gelijk wat anders in de groep gooien: hoe kan ik mijn woon-werk ritten zo effectief mogelijk maken? Recht toe / recht aan is het circa 11 km. Afhankelijk van het weer / beschikbare tijd knoop ik er wat aan. Echter veelal niet meer dan 30 km enkele reis.
Dit zijn relatief weinig km, echter deze maand tot nu toe wel iedere dag gefietst.

Ik fiets op dit moment zonder hartslagmeter, richt mij niet op gemiddelde snelheden, fiets puur het tempo welke op dat moment prettig voelt. Is er echter een manier om mijn "fietsconditie" te verbeteren?

Hoofdreden van het fietsen voor mij: leuk en gezond, ik wilde wat meer bewegen. Afvallen is geen noodzaak, sterker nog wat extra zou mogen ;). Wedstrijden staan niet op de planning. In het weekend af/toe een toch van 100km+ fietsen lijkt mij wel leuk.

Kortom; is er iets wat ik kan doen om die 20km / dag toch zo effectief mogelijk te gebruiken voor het opbouwen van "fietsconditie"?
Afbeelding

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 25 sep 2013 07:21

Hartslagmeter, teller e.d zijn bij 10km ook niet echt nodig denk ik. ik fiets wel wat meer kilometers, maar probeer variaties in de rit aan te brengen. ik heb nu grofweg 4 route's waarop ik naar mijn werk kan fietsen. zo fiets ik heen en terug nooit dezelfde route. ook varieer ik door de week heen nog wel eens in fiets. soms pak ik de 22kg zware stalen batavus stadsfiets, dan weer de racer en soms de MTB (weer is hierbij ook een bepalende factor) op deze manier krijg je toch nog wel wat variatie in steeds nagenoeg dezelfde rit. verder fiets ik het hele stuk soms weer volle bak en soms juist helemaal niet. het is geen exacte wetenschap maar voor mijn gevoel werkt het!

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 sep 2013 10:52

depoldertoerist schreef:Hartslagmeter, teller e.d zijn bij 10km ook niet echt nodig denk ik. ik fiets wel wat meer kilometers, maar probeer variaties in de rit aan te brengen. ik heb nu grofweg 4 route's waarop ik naar mijn werk kan fietsen. zo fiets ik heen en terug nooit dezelfde route. ook varieer ik door de week heen nog wel eens in fiets
+1

Soms rij ik op een truttenversnelling met de handjes op het stuur en geniet ik van wat er om me heen gebeurt en een andere keer rij ik me helemaal leeg op de grote molen en vraagt m'n vrouw bij thuiskomst of ik bank heb overvallen.

Dan een keer op een gewone reacfiets, dan eens op een retro fiets en dan eens op de MTB en neem ik zelf een paar stukken onverhard mee. Soms neem ik kleren voor twee dagen mee in de rugzak en dan een dag zonder rugzak. etc etc

Variatie is niet alleen goed als training maar ook voor de motivatie. Ga toch al 7 jaar 12 maanden 4 dagen (woensdag ben ik vrij :mrgreen: ) in de week nagenoeg altijd op de fiets en het is 30 enkele reis. Dat is eerder mentaal (donker, koud, nat) dan fysiek zwaar en het een beetje opleuken is van belang.

Van de week kwam ik iemand tegen waar ik mee aan de praat raakte. Gewoon een extra lusje mee gereden. Doe ik alleen als het droog is ;)

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 27 sep 2013 20:02

Bedankt voor de input; dan zit ik al op de goede weg!
Alleen dat woensdag vrij lukt mij niet ;)
Afbeelding

ciclista
Forum-lid

ciclista 27 sep 2013 20:49

Gisteren voor het eerst een enkele reis werk-woon gemaakt. Voor het eerst in 6 jaar, het is dan ook bijna 80 km enkele reis. Middelburg-Roosendaal, bijna altijd is er wel een vorm van westenwind, maar gisteren dus niet. Lekker rustig gepeddeld, continue een lichte tegenwind, moest de route nog een beetje verkennen. Niet langs de voor de hand liggende provinciale wegen, maar de kleinere plattellandsweggetjes opgezocht. 3 uur over gedaan, had een van de klassieke fietsen meegenomen, stalen Concorde. Volgende keer toch maar de moderne De Rosa.
Conclusie: nu ik de route eenmaal weet, ga ik het vaker doen, mooie afstand en goede training.

Plaats reactie