Pinarello
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
- Locatie: Culemborg
Beste Colnagofreak,
Voorgaande reacties vwb de aansprakelijkheid van je dealer ipv de importeur is helemaal juist. Wij hebben elkaar een paar jaar geleden wel eens ontmoet bij de Pinarello dagen in Roosendaal (toen nog idd door Cardsports / Jaq van Meer georganiseerd). Ik denk dat ik ook wel weet waar jij het frame heb gekocht en dat is zeker geen kleine dealer (van Pinarello frames ook met name). Probleem natuurlijk is dat het daar gezellig is, altijd de koffie klaar staat en het misschien moeilijker is om het daar "hard" te spelen. Maar hoe het ook zij. Jouw dealer is aansprakelijk en de importeur doet niets anders dan zich formeel opstellen en melden dat (juridisch juist, commercieel misschien niet) de garantieperiode gewoon verstreken is en toch ergens een grens gesteld moet worden aan een garantieperiode (ga je na 10 jaar ook nog garantie geven etc. etc.). Dat Jaq van Meer daar iets soepeler in was is prijzenswaardig maar dat geeft de nieuwe eigenaar geen portaal om dit ook te doen. Wat voor jou een redelijk voorstel lijkt is voor een andere een heel ander verhaal. Heel simpel. Pinarello herlakt geen frames (staat ook in de garantievoorwaarden) wat betekent dat jouw probleem, het oplossen van de verkleuring van de stickers, het leveren van een nieuw frame betekent. Je garantieperiode is verstreken en dat betekent dat je bent overgeleverd aan de coulance van een dealer en als die zich formeel opstelt kan de importeur mogelijk nog een hand toereiken. Doen ze dat niet is dat zeker zuur. Maar echt verwijtbaar is het niet. Ik moet zeggen dat ikzelf vorig jaar, weliswaar net binnen de garantieperiode, een garantiegeval gehad met een Prince en dat is echt keurig opgelost (nieuw frame gekregen). Heel anders heb ik eens met een Colnago meegemaakt waar ik met een fiets van 3 maanden al met een kluit het rietje werd ingestuurd.
Garantie is en blijft een hekel punt.
Voorgaande reacties vwb de aansprakelijkheid van je dealer ipv de importeur is helemaal juist. Wij hebben elkaar een paar jaar geleden wel eens ontmoet bij de Pinarello dagen in Roosendaal (toen nog idd door Cardsports / Jaq van Meer georganiseerd). Ik denk dat ik ook wel weet waar jij het frame heb gekocht en dat is zeker geen kleine dealer (van Pinarello frames ook met name). Probleem natuurlijk is dat het daar gezellig is, altijd de koffie klaar staat en het misschien moeilijker is om het daar "hard" te spelen. Maar hoe het ook zij. Jouw dealer is aansprakelijk en de importeur doet niets anders dan zich formeel opstellen en melden dat (juridisch juist, commercieel misschien niet) de garantieperiode gewoon verstreken is en toch ergens een grens gesteld moet worden aan een garantieperiode (ga je na 10 jaar ook nog garantie geven etc. etc.). Dat Jaq van Meer daar iets soepeler in was is prijzenswaardig maar dat geeft de nieuwe eigenaar geen portaal om dit ook te doen. Wat voor jou een redelijk voorstel lijkt is voor een andere een heel ander verhaal. Heel simpel. Pinarello herlakt geen frames (staat ook in de garantievoorwaarden) wat betekent dat jouw probleem, het oplossen van de verkleuring van de stickers, het leveren van een nieuw frame betekent. Je garantieperiode is verstreken en dat betekent dat je bent overgeleverd aan de coulance van een dealer en als die zich formeel opstelt kan de importeur mogelijk nog een hand toereiken. Doen ze dat niet is dat zeker zuur. Maar echt verwijtbaar is het niet. Ik moet zeggen dat ikzelf vorig jaar, weliswaar net binnen de garantieperiode, een garantiegeval gehad met een Prince en dat is echt keurig opgelost (nieuw frame gekregen). Heel anders heb ik eens met een Colnago meegemaakt waar ik met een fiets van 3 maanden al met een kluit het rietje werd ingestuurd.
Garantie is en blijft een hekel punt.
Vooropgesteld dat ik het helemaal met je eens ben. Als fabrikant, importeur en dealer moet je gewoon voor je producten staan en als er dan een keer iets mis gaat, dan moet je binnen het redelijke niet heel formeel naar je voorwaarden verwijzen, maar moet je het gewoon oplossen.colnagofreak schreef: Ik val in herhaling maar ik wil gewoon dat Cardsports mijn lakproblemen erkend en deze oplost voor mij en met een voor mij acceptabele oplossing komt zonder dat mij dat weer een paar duizend euro kost!
Hoe het juridisch in elkaar steekt interresseert mij eigenlijk niets, dat bedoel ik met alleen geld willen verdienen als importeur, er bestaat ook nog zoiets als coulance.
Alleen hoe het juridisch in elkaar steekt is natuurlijk wel van belang, of het je nou wel of niet interesseert en in dit geval heb jij een overeenkomst met de dealer en niet met Card Sports. Of de dealer achter de schermen de kosten kan verhalen en hoe hij dat kan verhalen is voor jou totaal niet interessant. Jij hebt een overeenkomst met hem gesloten en hij is degene die dit moet oplossen. En de dealer maakt er zich in dit geval heel gemakkelijk van af door naar de importeur te verwijzen, terwijl hij zelf verantwoordelijk is. ik zou je eerste zin dus ook iets veranderen, want dan klopt hij:
Ik val in herhaling maar ik wil gewoon dat mijn dealer mijn lakproblemen erkend en deze oplost voor mij en met een voor mij acceptabele oplossing komt zonder dat mij dat weer een paar duizend euro kost!
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Fabrieksgarantie is in Nederland (en de rest van de EU) eigenlijk niet meer dan extra op de wettelijke garantie die de leverancier moet leveren. Voor de consument kan dat handig zijn dat je direct met de fabrikant een probleem op kan lossen in de 1e 2 jaar na aankoop. De garantie die de leverancier moet verlenen staat niet zwart-op-wit in de wet, dat gaat om redelijkerwijs te verwachten levensduur. Die levensduur is uit eindelijk wat een rechter er van maakt. Na 3.5 jaar kan het een oplossing zijn dat de kosten van overspuiten bijv voor de helft door de leverancier (die al dan niet zijn kosten ergens anders kan proberen te verhalen, bijv bij Cardsports) worden betaald en de andere helft door jouw. Probleem is dat er vast geen zaken te vinden zijn waar een rechter zich heeft uitgelaten over een duur carbon frame en als je het niet zo ver wilt laten komen dat je de FM voor 't gerecht sleept je er toch samen uit moet zien te komen.
Buiten het juridische verhaal is het wel diep droevig een merk wat de absolute hoofdprijs voor z'n frames vraagt dit soort amateuristische fouten maakt. Als dit gebeurd bij een no-name sticker boer dan kan ik het begrijpen, maar niet bij een merk wat al zo lang in de wielersport actief is. Het is toch niet bepaald voor het 1e dat ze frames af lakken... Er zijn al eerder meer forumleden die problemen hebben gehad met de lak. Toen werd de lak aangetast door voeding die uit de bidon spatte.
Buiten het juridische verhaal is het wel diep droevig een merk wat de absolute hoofdprijs voor z'n frames vraagt dit soort amateuristische fouten maakt. Als dit gebeurd bij een no-name sticker boer dan kan ik het begrijpen, maar niet bij een merk wat al zo lang in de wielersport actief is. Het is toch niet bepaald voor het 1e dat ze frames af lakken... Er zijn al eerder meer forumleden die problemen hebben gehad met de lak. Toen werd de lak aangetast door voeding die uit de bidon spatte.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39955
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb minimaal 1 Dogma gezien die is overgespoten (geregeld via dealer) en mijn eigen oude Paris carbon heeft ook de verkleuring rond de decals. Periode 2008-2010 is spuittechnisch niet de beste bij Pina. Bij mijn 2011 Dogma lijkt er niks aan de hand, ziet er nog perfect uit.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Juridische touwtrekkerij heb ik ook helemaal geen zin in, ik baal er gewoon van dat een gerenomeerd merk als Pinarello waar je inderdaad een niet misselijke prijs voor een frame betaald dit soort blunders maakt wat betreft het lakken van een frame. Ik had deze fiets aangeschaft met het idee hier vele jaren mee vooruit te kunnen, nu wordt dit vergald door de vergeeling van de decals op het frame.
Hoe zit het met de garantie/ aansprakelijkheid t.o.v. produktiefouten, want dit lijkt mij een duidelijke produktiefout.
De verkleuring ontstaat niet van de ene op de andere dag, deze is al opgetreden tijdens de garantieperiode, probleem hiervan is dat Pinarello dit keihard uitsluit!
This warranty does not cover:
7.UV rays effects (colors fading, turning yellow)
Het lijkt haast dat dit voorbedacht zo opgenomen is in de garantie bepalingen.
Hoe zit het met de garantie/ aansprakelijkheid t.o.v. produktiefouten, want dit lijkt mij een duidelijke produktiefout.
De verkleuring ontstaat niet van de ene op de andere dag, deze is al opgetreden tijdens de garantieperiode, probleem hiervan is dat Pinarello dit keihard uitsluit!
This warranty does not cover:
7.UV rays effects (colors fading, turning yellow)
Het lijkt haast dat dit voorbedacht zo opgenomen is in de garantie bepalingen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Dan doen ze waarschijnlijk ook op voorhand, en ik ga ervan uit dat heel veel merken dit doen.colnagofreak schreef:Hoe zit het met de garantie/ aansprakelijkheid t.o.v. produktiefouten, want dit lijkt mij een duidelijke produktiefout.
De verkleuring ontstaat niet van de ene op de andere dag, deze is al opgetreden tijdens de garantieperiode, probleem hiervan is dat Pinarello dit keihard uitsluit!
This warranty does not cover:
7.UV rays effects (colors fading, turning yellow)
Het lijkt haast dat dit voorbedacht zo opgenomen is in de garantie bepalingen.
Als de fiets gestald wordt op een zonnige plaats is het bijna niet te voorkomen dat er kleur verschil optreed. Misschien niet zichtbaar in de eerste weken maar naar een paar maanden tot een jaar zou het al zichtbaar kunnen zijn. (Dit zie je bijvoorbeeld ook al bij een autodeur waar de zijkant een stuk mooier blijft). Er zijn nou eenmaal kleuren die erg gevoelig zijn voor UV rood, wit en geel zijn hier goede voorbeelden van.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
- Locatie: Culemborg
[quote][/quote]Ik heb minimaal 1 Dogma gezien die is overgespoten (geregeld via dealer) en mijn eigen oude Paris carbon heeft ook de verkleuring rond de decals. Periode 2008-2010 is spuittechnisch niet de beste bij Pina. Bij mijn 2011 Dogma lijkt er niks aan de hand, ziet er nog perfect uit.
Volgens mij worden de Pinarello's via dealers / Cardsports in Nederland overgespoten door Brady van Dalen. De fabriek doet dat bij mijn weten niet.
Bij de Prince hebben ze inderdaad problemen gehad met stickers vlg. mij en bij de eerste serie Dogma's 2010 versie ook. Ik heb eens een goudkleurige Dogma gezien waarvan de stickers zo vergeeld waren dat je ze amper nog van de gouden kleur kon onderscheiden. Maar als je binnen 3 jaar nog geen echte verkleuring kunt / kon waarnemen en/of niet gemeld hebt dan is het natuurlijk wel een hellend vlak vwb de garantieafwikkeling. Ik moet zeggen dat ik de verkleuring op mijn Prince al binnen een jaar constateerde (heel summier weliswaar).
Of dat Pinarello verwijtbaar is slechte lak te leveren? Ze zullen die stickers niet zelf maken en ze zijn toen erg aan het experimenteren geweest met dunnere laklagen en andere lichtere lakken. Daarbij hadden ze denk ik ook dunnere decals /stickers nodig en die bleken (achteraf) te verkleuren. Een garantie van 3 jaar is toch niet ongewoon vlg. mij en binnen die termijn worden schadegevallen en lakproblemen / verkleuringen erg soepel opgelost daar. Als ik CF was zou ik het als laatste nog eens proberen om het hele "dossier" bij de fabriek neer te leggen. Wie weet.
Volgens mij worden de Pinarello's via dealers / Cardsports in Nederland overgespoten door Brady van Dalen. De fabriek doet dat bij mijn weten niet.
Bij de Prince hebben ze inderdaad problemen gehad met stickers vlg. mij en bij de eerste serie Dogma's 2010 versie ook. Ik heb eens een goudkleurige Dogma gezien waarvan de stickers zo vergeeld waren dat je ze amper nog van de gouden kleur kon onderscheiden. Maar als je binnen 3 jaar nog geen echte verkleuring kunt / kon waarnemen en/of niet gemeld hebt dan is het natuurlijk wel een hellend vlak vwb de garantieafwikkeling. Ik moet zeggen dat ik de verkleuring op mijn Prince al binnen een jaar constateerde (heel summier weliswaar).
Of dat Pinarello verwijtbaar is slechte lak te leveren? Ze zullen die stickers niet zelf maken en ze zijn toen erg aan het experimenteren geweest met dunnere laklagen en andere lichtere lakken. Daarbij hadden ze denk ik ook dunnere decals /stickers nodig en die bleken (achteraf) te verkleuren. Een garantie van 3 jaar is toch niet ongewoon vlg. mij en binnen die termijn worden schadegevallen en lakproblemen / verkleuringen erg soepel opgelost daar. Als ik CF was zou ik het als laatste nog eens proberen om het hele "dossier" bij de fabriek neer te leggen. Wie weet.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39955
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nope, niet door Brady v Dalen. Ergens in brabant, vraag mij niet exact waar.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik ga geen gerechtelijke stappen ondernemen als je dat bedoeld, ik heb hier al eerder een oproep gedaan of er meerdere eigenaars waren van Pinarello die een zelfde verkleuring.jansen01 schreef:@ Colnagofreak: laat je het hierbij zitten of heb je al vervolgstappen bedacht?
Op 19 juni heb ik het volgende op dit forum geplaatst:
De enige die zich gemeld heeft is maq73, die heeft eenzelfde aanbod gehad van Cardsports d.w.z. korting op een Dogma. Hij is hier mee akkoord gegaan en heeft een nieuwe Dogma aangeschaft.Ik twijfel al erg lang of ik dit hier moet neer zetten!
Ik zit met het volgende al mij decals wit verkleuren op mijn Prince, ze worden geleidelijk geeler i.p.v. wit. Het gaat echter langzaam maar werd steeds zichtbaarder.
Dus eind februari maar eens gemeld bij de FM, er zijn toen foto's gemaakt en samen met de garantiekaart naar Cardsport gestuurd.
Echter nu geeft Cardsport niet thuis, fiets is van december 2008, en de garantie is 3 jaar, dus net er buiten.
FM heeft ook al aangegeven dat dit natuurlijk niet van de één op de andere dag gebeurt, maar een langzaam proces is die verkleuring.
Zijn er meer mensen die met deze klachten lopen, omdat ik er op ben gaan letten, ik heb al meer Prince rijders gezien met vergeelde decals.
Moet ik dit accepteren? Als de lak van mijn auto na 3 jaar verkleurt pik ik dit ook niet, dus waarom bij een fiets wel, hoe hard is zo'n garantie termijn?
Wat rest is nog een gesprek met de FM, maar een bevredigende oplossing ligt ben ik bang niet voor de hand, zolang Cardsports geen medewerking verleend.
Als die mogelijkheid er is, iets wat ik niet wist, dan begrijp ik helemaal niet dat Cardsports hier geen medewerking aan wil verlenen.ItalianJob schreef: Volgens mij worden de Pinarello's via dealers / Cardsports in Nederland overgespoten
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Het is inderdaad jammer maar helaas denk ik. Op de meeste auto's krijg je 3 jaar lakgarantie, krijg je daarna verkleuring heb je ook pech en moet je hopen op coulance van de dealer of de importeur. Kijk maar eens naar het aantal roze auto's op de weg die ooit eens rood waren. Dat Pinarello helemaal geen garantie geeft op de lak vind ik dan wel weer kwalijk, hoe zit dan met andere merken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Als er na een jaar al verkleuring optreedt is er duidelijk iets misgegaan in het proces. Ik heb ook nog een Scott staan uit 2003 dus bijna 10 jaar oud, de decals zijn hiervan nog spierwit!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!