Scott
-
- Forum-lid HC
Dan heb je de pen al uit mijn tweede voorbeeld en kan je een ander stuur monteren mits interne kabel doorvoer vanuit de pen.
Ik heb me daar nooit in verdiept, dus geen idee of daar veel keuze in hebt.
Ben ook geen fan van die hele geïntegreerde sturen, maar voor de foil weet ik goed mijn houding.
Mijn reach wordt 5mm langer op de hendels en ik zat al vaak te wisselen tussen 11 en 12cm, dus dit moet goed zijn voor mij.
Staat wel supermooi vind ik! Balhoofdlagertje vervangen is wel een klus en als je pech hebt nieuwe kabels, maar ik zag al dit ik 2cm overlengte wel kwijt kan.
Ik heb me daar nooit in verdiept, dus geen idee of daar veel keuze in hebt.
Ben ook geen fan van die hele geïntegreerde sturen, maar voor de foil weet ik goed mijn houding.
Mijn reach wordt 5mm langer op de hendels en ik zat al vaak te wisselen tussen 11 en 12cm, dus dit moet goed zijn voor mij.
Staat wel supermooi vind ik! Balhoofdlagertje vervangen is wel een klus en als je pech hebt nieuwe kabels, maar ik zag al dit ik 2cm overlengte wel kwijt kan.
Elk stuur dat interne bekabeling ondersteund kan er idd op. Volgens mij zijn/worden dat steeds meer sturen. Zo heeft Deda ze ook (die heb ik)
Ps: ik zie dat TL@ mij net voor is
En het voordeel van die stuurpen van Syncros is dat je die kan vervangen zonder de kabels te hoeven verwijderen (zou je ooit een kortere of langere pen willen).
Mooie fiets trouwens!
Ps: ik zie dat TL@ mij net voor is
En het voordeel van die stuurpen van Syncros is dat je die kan vervangen zonder de kabels te hoeven verwijderen (zou je ooit een kortere of langere pen willen).
Mooie fiets trouwens!
@TL@ met 1.96m en 96cm bbl heb ik die luxe niet. Dan is het kijken wat de mooiste verhouding is tussen spacers en balhoofdbuis. Als de laatste te groot is wordt het een lelijk dranghek vind ik en vind ik 2,5 cm spacer acceptabeler voor het totaal plaatje dan 2,5cm extra balhoofdbuis.
Nee, en dat is ook totaal niet interessant (economisch gezien). Veel beter om een complete fiets te kopen en de onderdelen los te verkopen.
-
- Forum-lid HC
De Stuurpen op mijn Foil, 80mm, weegt 149gr en stuur, 3T Ernova LTD 42cm 180gr. Totaal is dus lichter dan de combo van Syncros, ook veel goedkoper en je kunt het stuur nog kantelen wanneer nodig.
Dat gaat je niet lukken bij een stuur en pen uit een stuk!
Bijkomend probleem voor mij is dat er geen combo's bestaan van 80mm stuurnok icm een 42cm stuur.....
Nadeel van stuurnok Foil is dat ie 1 1/4 is en daarom geen alternatieven voorhanden zijn, je komt dus weer bij Syncros uit.
Volgens mij is de nieuwe stuurnok waarbij de kabels doorheen lopen, weer passing 1 1/8, dat biedt misschien wat meer keuze in de aftermarket.
Ah op bovenstaande foto's zie je dat er aftermarket al wat te krijgen is, voor de Foil waar de kabels nog buitenom lopen is er niks aftermarkets te krijgen.
Bijkomend probleem voor mij is dat er geen combo's bestaan van 80mm stuurnok icm een 42cm stuur.....
Nadeel van stuurnok Foil is dat ie 1 1/4 is en daarom geen alternatieven voorhanden zijn, je komt dus weer bij Syncros uit.
Volgens mij is de nieuwe stuurnok waarbij de kabels doorheen lopen, weer passing 1 1/8, dat biedt misschien wat meer keuze in de aftermarket.
Ah op bovenstaande foto's zie je dat er aftermarket al wat te krijgen is, voor de Foil waar de kabels nog buitenom lopen is er niks aftermarkets te krijgen.
Dat begint idd al aardig groot te worden. Dan worden het compromissen, al kan het wel nog (afhankelijk van hoe diep je kan zitten)bakboord1 schreef: ↑10 mar 2022 12:31 @TL@ met 1.96m en 96cm bbl heb ik die luxe niet. Dan is het kijken wat de mooiste verhouding is tussen spacers en balhoofdbuis. Als de laatste te groot is wordt het een lelijk dranghek vind ik en vind ik 2,5 cm spacer acceptabeler voor het totaal plaatje dan 2,5cm extra balhoofdbuis.
Frame bij Scott komt inderdaad (bijna) altijd erg duur uit.
Het Addict gravel frame is ruim 3000€ en complete fietsen zijn er al een paar honderd euro minder duur (het frame is wel HMX-carbon maar dat maakt verder geen verschil)
Heb 'm gekocht, morgen ophalen!
Zal nog even duren voordat ik er op ga rijden.
De voorlopige build list
Frame: Scott Addict RC 40 XL blauw/grijs
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Ketting: Shimano Ultegra 12sp 8100
Cassette: vlak terrein 11-28 RYET (Dura Ace is niet te krijgen, dus Ali) en bergen 11-32 Ultegra 8100
Crankstel: Shimano Ultegra 12sp 8100
Stuurpen: Syncros (voorlopig)
Stuur: Syncros (voorlopig)
Zadelpen: Syncros
Wielen: 45 mm LightBicycle velgen met Extralight naven en CX-ray spaken (via Van Speyk)
Banden: 28 mm Schwalbe One tubeless
Bidonhouders: Tune Wasserträger 2.0
Discs: Galfer Fixed 6-bolt 140 mm
Zadel: Berk Lupine padded (via @Rene)
Pedalen / PM: BePro Favero duo (reeds in mijn bezit)
Steekassen: J&L
Zal nog even duren voordat ik er op ga rijden.
De voorlopige build list
Frame: Scott Addict RC 40 XL blauw/grijs
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Ketting: Shimano Ultegra 12sp 8100
Cassette: vlak terrein 11-28 RYET (Dura Ace is niet te krijgen, dus Ali) en bergen 11-32 Ultegra 8100
Crankstel: Shimano Ultegra 12sp 8100
Stuurpen: Syncros (voorlopig)
Stuur: Syncros (voorlopig)
Zadelpen: Syncros
Wielen: 45 mm LightBicycle velgen met Extralight naven en CX-ray spaken (via Van Speyk)
Banden: 28 mm Schwalbe One tubeless
Bidonhouders: Tune Wasserträger 2.0
Discs: Galfer Fixed 6-bolt 140 mm
Zadel: Berk Lupine padded (via @Rene)
Pedalen / PM: BePro Favero duo (reeds in mijn bezit)
Steekassen: J&L
Laatst gewijzigd door havana op 10 mar 2022 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Foil is ook binnendoor sinds 2021. Daarvoor kan je wel uitwijken naar zipp stuurpennen bv.scottpch schreef: ↑10 mar 2022 12:49 De Stuurpen op mijn Foil, 80mm, weegt 149gr en stuur, 3T Ernova LTD 42cm 180gr. Totaal is dus lichter dan de combo van Syncros, ook veel goedkoper en je kunt het stuur nog kantelen wanneer nodig.
De addict is ook 1/1/4 de vork is gelijk bij de foil en addict.
De stuurcombo is wel lichter die weegt 330 gram voor 420/110.
Dat ga je met een losse combo heel lastig halen.
Over de vork die 1" is zit een spacer van 1" naar 1/1/4. Wellicht zijn er ook naar 1/1/8 geen idee, niet naar gezocht.
De foil is als frameset redelijk zwaar 1150 frame en 390 vork.
De addict is circa 300 tot 400 gram lichter en de zadelpen is 50 gram lichter, pak je de combo er ook nog bij tov de de losse gaat het je ook nog 100 gram schelen. Daarmee krijg je een addict met een topgroep wel onder de 7kg.
Mijn foil zit op 7.3 met klimwielen en 7.5 met 55mm.