Vrees het ook want die korstjes aan de zijkant mogen er ook wel uit.....
Tubeless
Scherp opgemerkt ja. Bij 3000km over 3 jaar zou ik ook nooit Tubeless gaan rijden. De banden zijn eerder uitgedroogd door stilstand dan versleten door kilometersRamon73 schreef: ↑17 jan 2024 18:24Met 1000km per jaar en in 3 jaar slechts 1x lek zou ik fijn bij binnenbanden blijven. Tubeless biedt bij 3 bar weinig voordelen, eerder nadelen doordat latex bij dergelijke hoge bandenspanning niet zo goed dicht.roelw schreef: ↑17 jan 2024 10:40 Enkele tubeless-newbie vragen:
Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?
Situatieschets:
Ik rijd op de gravelfiets met 40mm banden maar met een binnenband.
In totaal meer als 3000km gereden (op alle soorten gravel waaronder ook heel slechte rotsen) en slechts 1 lekke band gehad bij ongeveer 3 bar bandendruk.
Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Een tussenoplossing zou een tubeless set-up zijn zonder sealant. Bij een lekke band zou ik dan gewoon een binnenband monteren en thuis de buitenband repareren. Heeft iemand deze opstelling al geprobeerd?
Tubeless gaat zelden lek, en latex dicht de meeste lekken. Heb je echter een lek dat niet gedicht wordt en je moet onverhoopt een binnenband erin leggen dan is dat niet altijd een succes. De tubeless buitenband vangt toch behoorlijk wat doorns, scherven etc op en die blijven zitten en prikken de reserve binnenband lek.
Tubeless zonder latex is kolder, niet doen.
Kortom: met 1000km per jaar, overwegend asfalt, hoge druk, is binnenbanden de beste keuze.
4 bar is vrij hoog voor gravel en ook voor tubeless. Ook voor road tubeless is dat vrij hoog. Latex werkt niet zo goed bij hoge bandenspanning, dicht minder goed/snel af.
Ik kan niet goed opmaken wat je rijdt, 30mm kan op de weg (imho best breed) en op de gravel (dan weer aan de smalle kant).
4 bar is voor gravel met rijder gewicht 60kg echt teveel. Voor road is het dan weer aan de lagere kant.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is niet zozeer dat je met tubeless met langere druk KAN rijden.
Je moet met lagere druk rijden omdat de band stugger is en je anders qua comfort achteruit gaat.
Eens met 1000km per jaar geen tubeless.
Je moet met lagere druk rijden omdat de band stugger is en je anders qua comfort achteruit gaat.
Eens met 1000km per jaar geen tubeless.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weer een en ander bijgeleerd.abdr schreef: ↑17 jan 2024 14:19Ja dat kan als de band als Tubeless verkocht wordt. Een Tubeless Ready band heeft sealant nodig om te dichten. Dat gezegd zijnde, zie ik geen enkel voordeel om de sealant weg te laten, alleen maar nadelen. Je kan je zelf de moeite van de tubeless-setup besparen als je toch niet van het voordeel van een zelfdichtende band wil genieten.
Je moet je niet teveel bang laten maken door verhalen. Er zijn vragen te stellen bij het nut van tubeless voor een racefiets met smalle banden en hoge druk, maar voor een 47mm band vind ik het een no-brainer.roelw schreef: ↑17 jan 2024 10:40 Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
De twee voornaamste oorzaken om plat te rijden met zo'n dikke banden zijn: a) lek wegens dorens of andere scherpe plantenresten of b) stootlek wegens een kei of wortel die plots op je pad opduikt. Voor beide is tubeless een adequate oplossing.
(Als het niet de bedoeling is om off-road te rijden zou ik geen 47mm banden monteren, dan is 40mm meer dan genoeg. 3bar is overigens veel te veel voor 47mm banden, dan stuiter je alle richtingen op, ik zou onder 2 bar gaan)
Dat sealant niet dicht bij hoge druk had ik al begrepen maar ik begrijp dan niet waarom het vaak op racefietsen gebruikt wordt.
Van Sonny Colbrelli wordt beweerd dat hij 2 lekke banden had in Parijs-Roubaix 2021 die gedicht werden door sealant. Hij zou met ongeveer 4 bar gestart zijn dacht ik eens gelezen te hebben.
https://sporza.be/nl/2021/10/06/bezorgd ... 520671227/
De 1000km/jaar met de gravelfiets is bijna uitsluitend op onverhard terrein, van grind tot stenenpad tot afstappen wegens niet berijdbaar. Momenteel dus met 40mm op ongeveer 3bar. Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom ik naar 47mm wil gaan: meer comfort, betere grip en een veiliger gevoel op de grove gravelstroken. Ik denk dat ik ook maar eens meer met (lagere) bandendruk moet experimenteren.
Dat van je band die vol zou zitten met opgedroogde sealant: ik zag recent ergens (Weight Weenies of Instagram, weet het niet meer) de opgedroogde sealant die iemand uit een band haalde en dat was toch een behoorlijke prop (werd ook op de weegschaal gelegd maar ken het resultaat niet meer).
Met 4 bar dicht docblue de Schwalbe G-one allround tle banden heel slecht bij lekken.
Welke vloeistof gebruik jij? Ik wil eens iets anders proberen. Silca Ultimate komt niet overal goed uit de bus. Milkit lijkt beter te zijn.
Ik laat me graag wijzer maken.
Dogma F
Is een atb wellicht een betere keuze voor jou? Dat zijn dus heftige trails en 47mm is meer atb bandbreedte dan gravelbike.roelw schreef: ↑17 jan 2024 21:55
Dat van je band die vol zou zitten met opgedroogde sealant: ik zag recent ergens (Weight Weenies of Instagram, weet het niet meer) de opgedroogde sealant die iemand uit een band haalde en dat was toch een behoorlijke prop (werd ook op de weegschaal gelegd maar ken het resultaat niet meer).
Opgedroogde proppen latex zie ik alleen bij fietsen die (te) lang stilstaan en de latex op 1 plek blijft staan. Als ik de gravelbike weinig gebruik haal ik de latex eruit, banden naast de velg en opnieuw vullen bij gebruik.
Vroeger met de atb die vaak lang niet werd gebruikt heus wel opgedroogde latex gezien. Kwestie van te weinig rijden/onderhoud.
Dogma F
Met die combinatie heb ik ook gereden en ook wel eens lek gehad wat niet gedicht werd, maar dat was bij minder dan 4 bar, eerder 3 ofzo. Dat was op mijn woon-werk fiets.
Op de racer zit ik met 28mm op 4/4,5 bar en daar niet echt vaker leek mee dan met die gravelbike. Soms heb je ook gewoon pech en dan gaat er een plugje in en door.
Ik gebruik ook vooral Doc Blue maar laatste tijd ook veel Muc-off, ben er nog niet uit welke ik fijner vind.
Hier slechte ervaringen met docblue. Aantal keren achter elkaar lek gereden waarbij sealant niet werkte en prop moest gebruiken. Nu Squirt en die werkt wel. Twee keer lek gereden nu waarbij sealant zijn werk deed. Ongeveer 1 bar erdoor verloren dus gewoon comfortabel zonder pompen door kunnen fietsen. Ik rij 30 en 32 mm op 4,5 en 4 bar.
Geen idee waar je dat idee vandaan hebt, want het werkt hier gewoon perfect met banden op 5 bar.roelw schreef: ↑17 jan 2024 21:55Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb weer een en ander bijgeleerd.abdr schreef: ↑17 jan 2024 14:19Ja dat kan als de band als Tubeless verkocht wordt. Een Tubeless Ready band heeft sealant nodig om te dichten. Dat gezegd zijnde, zie ik geen enkel voordeel om de sealant weg te laten, alleen maar nadelen. Je kan je zelf de moeite van de tubeless-setup besparen als je toch niet van het voordeel van een zelfdichtende band wil genieten.
Je moet je niet teveel bang laten maken door verhalen. Er zijn vragen te stellen bij het nut van tubeless voor een racefiets met smalle banden en hoge druk, maar voor een 47mm band vind ik het een no-brainer.roelw schreef: ↑17 jan 2024 10:40 Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
De twee voornaamste oorzaken om plat te rijden met zo'n dikke banden zijn: a) lek wegens dorens of andere scherpe plantenresten of b) stootlek wegens een kei of wortel die plots op je pad opduikt. Voor beide is tubeless een adequate oplossing.
(Als het niet de bedoeling is om off-road te rijden zou ik geen 47mm banden monteren, dan is 40mm meer dan genoeg. 3bar is overigens veel te veel voor 47mm banden, dan stuiter je alle richtingen op, ik zou onder 2 bar gaan)
Dat sealant niet dicht bij hoge druk had ik al begrepen maar ik begrijp dan niet waarom het vaak op racefietsen gebruikt wordt.