Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2024 00:29

Van wat ik heb begrepen van een wijnproducent aldaar, is dat juist nog heel lokaal en kleinschalig kunnen produceren zonder verlies te lijden.

De man die ik sprak heeft veel gereisd en wijngebieden in zuid Afrika en Australië bezocht. Die begrepen niets van het kleine oppervlak van zijn wijngaard.
“Hoe kun je daar nou iets mee verdienen?”

Tja; kwaliteit! En niet en masse produceren voor de Lidl en Aldi en Eurospin.

Geen idee hoe de Zwitsers daarin zitten qua geld maar ik weet wel dat een aantal producenten daar echt hele mooie kwaliteitswijnen maken die echt nog betaalbaar zijn.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39697
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 08:09

Enzzo schreef: 19 jun 2024 00:29 En niet en masse produceren voor de Lidl en Aldi en Eurospin.
.
Er zijn nog steeds heel veel mensen die Chateauneuf-migraine van €2.99 kopen in de supermarkt.
Maar dan moet je als wijn cooperatie enorme hoeveelheden produceren om er een fatsoenlijk rendement op te draaien.

By the way, weer on-topic: koersen we al af op een rampenjaar voor de europese wijnmakers?
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2024 08:27

Mijn schoonouders zweren erbij:

"Ik snap dat jullie allemaal van die dure wijn kopen bij de slijter, wij drinken gewoon die van de Ali van €2,99"

En dan neem je een slok, het is net azijn 🤢

Zijn ze een keer hier, geef je ze een goede, houtgerijpte Chardonnay die niet eens heel duur is (10 euro ofzo):

"Smaakt toch heel apart, snap niet wat hier nou zo bijzonder aan is"

Boomers.... 🤣

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8880
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jun 2024 09:21

havana schreef: 19 jun 2024 08:27 Mijn schoonouders zweren erbij:

"Ik snap dat jullie allemaal van die dure wijn kopen bij de slijter, wij drinken gewoon die van de Ali van €2,99"

En dan neem je een slok, het is net azijn 🤢

Zijn ze een keer hier, geef je ze een goede, houtgerijpte Chardonnay die niet eens heel duur is (10 euro ofzo):

"Smaakt toch heel apart, snap niet wat hier nou zo bijzonder aan is"

Boomers.... 🤣
Probeer hetzelfde verhaal, maar dan met melk. Melk vind je doorgaans lekker zoals je het altijd hebt gedronken. In Nederland vaak gepasteuriseerd, in België en zuidelijker gesteriliseerd. Geef een Nederlander melk in Frankrijk of België en hij zal het doorgaans minder lekker vinden (of zelfs niet te drinken). Dus zeer waarschijnlijk met boomers te maken, meer wat je gewend bent/was.
En dan koop je voor je schoonouders toch een flesje uit de Aldi of de Lidl.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39697
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 10:21

Jans schreef: 19 jun 2024 09:21 En dan koop je voor je schoonouders toch een flesje uit de Aldi of de Lidl.
inderdaad, zo vaak maak je iemand niet blij met een flesje van 2,99. Dus voor dubbeltje op de eerste rang ;-) :winkthumb:
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jun 2024 12:46

De meeste meteorologen lijken het erover eens dat er wellicht een drogere periode aankomt.
Helaas gaat de klimaat propaganda gelijk weer los en worden we gewaarschuwd dat de natuur zomaar weer veel te droog kan worden. Waar halen ze dat toch vandaan? Na een record nat 2023, zijn we nu op weg dat record te verpulveren. Dan doen de waterschappen echt iets heel fout, wil het dit jaar te droog worden in de natuur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39697
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 13:13

Pas op met die drogere periode: kaarten zijn alles behalve stabiel. 7-10 droge dagen is redelijk zeker, daarna allerminst!
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6040
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 jun 2024 13:40

De waterstand is jarenlang te laag gehouden. Voornamelijk op verzoek van de boeren ivm toegankelijkheid van het land met zwaar materieel. Daarnaast hebben we veel drinkwater gebruikt voor zaken zoals zwembaden, industrie, datacenters etc. Nu zijn er een aantal hele droge zomers geweest. Die tekorten vul je niet zomaar aan. Het is niet voor niets dat ervoor gewaarschuwd wordt dat er straks een probleem met het drinkwater gaat zijn. Als je daarbij ook nog de vervuiling in de grond en daarmee in het water mee gaat nemen...
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jun 2024 13:44

Pas op voor mensen die het klimaat verwarren met het weer.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2568
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jun 2024 14:11

scottwilko schreef: 19 jun 2024 12:46 De meeste meteorologen lijken het erover eens dat er wellicht een drogere periode aankomt.
Helaas gaat de klimaat propaganda gelijk weer los en worden we gewaarschuwd dat de natuur zomaar weer veel te droog kan worden. Waar halen ze dat toch vandaan? Na een record nat 2023, zijn we nu op weg dat record te verpulveren. Dan doen de waterschappen echt iets heel fout, wil het dit jaar te droog worden in de natuur.
Die staan al driekwart jaar te trapellen om deze berichten weer te delen. Nu er een droge week gepland staat, kunnen ze het niet meer houden :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39697
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2024 15:39

JPAR schreef: 19 jun 2024 13:40 Nu zijn er een aantal hele droge zomers geweest. Die tekorten vul je niet zomaar aan. H
De tekorten zijn echt wel aangevuld nu hoor. Zie hoe hoog het grondwater her en der staat, bodem is compleet verzadigd. Vergeet niet dat we al vanaf de afgelopen herfst bovengemiddeld veel water krijgen. Soms in stortbuien die inderdaad snel worden afgevoerd, maar overall ook gewoon heel veel dagen met neerslag.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6040
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 jun 2024 16:07

daniel1975 schreef: 19 jun 2024 15:39
JPAR schreef: 19 jun 2024 13:40 Nu zijn er een aantal hele droge zomers geweest. Die tekorten vul je niet zomaar aan. H
De tekorten zijn echt wel aangevuld nu hoor. Zie hoe hoog het grondwater her en der staat, bodem is compleet verzadigd. Vergeet niet dat we al vanaf de afgelopen herfst bovengemiddeld veel water krijgen. Soms in stortbuien die inderdaad snel worden afgevoerd, maar overall ook gewoon heel veel dagen met neerslag.
Het gaat om de hele diepe lagen. Althans dat is zoals ik het begrepen heb.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie