Het dopingtopic 2.0
-
- Forum-lid
ik las dat rabo de paardenrennen gaat sponsoren daar klagen de renners tenminste niet.
Do kin der mar druk mei weze
Hij maakt wel een denkfout: hij zegt dat doping een geringe rol speelt, omdat renners vroeger evenveel vermogen konden leveren.materialist schreef: De goede man is arts, hoogleraar en oud topsporter.Ik ga ervan uit dat hij weet waar hij over praat dat hij zijn verhaal hapklaar maakt moet je juist toe juichen
Er zijn natuurlijk genoeg andere reden te bedenken (onderdrukken vermoeidheid, bevorderden herstel, enz.)
Bovendien:
Hij stelt dat de voeding en aerodynamica enorm is verbeterend. Dat verklaart juist niet, waarom er nu toch echt minder hard de bergen opgefietst wordt dan in de epo jaren.
-
- Forum-lid
Ik begrijp iets niet. De UCI schorst Armstrong levenslang op basis van het USADA rapport dat grotendeels bestaat uit getuigenverklaringen onder ede. Blijkbaar hecht men veel waarde aan deze getuigenverklaringen. Terecht imho. Echter, als het aankomt op de rol van de UCI hecht men ineens geen waarde meer aan diezelfde getuigen. Die indruk krijg ik althans na het horen van McQuaid.
Dat bedacht ik me ook loos, maar is dat overtuigend aangetoond? Het argument dat bij het schaatsen elke keer een tijdrit wordt gereden (het gaat er tenslotte om wie het hardst gaat, niet wie het eerst over de finish gaat). De gemiddelde snelheid waarmee de tour in 1999 werd gereden is gelijk aan die van 2009. De snelheid van de diverse beklimmingen is natuurlijk heel erg afhankelijk van de weersomstandigheden en het koersverloop. Dus, en daar ben ik dus echt benieuwd naar, is het sluitend aan te tonen dat de beklimmingen nu significant langzamer gaan?loos schreef:Hij maakt wel een denkfout: hij zegt dat doping een geringe rol speelt, omdat renners vroeger evenveel vermogen konden leveren.materialist schreef: De goede man is arts, hoogleraar en oud topsporter.Ik ga ervan uit dat hij weet waar hij over praat dat hij zijn verhaal hapklaar maakt moet je juist toe juichen
Er zijn natuurlijk genoeg andere reden te bedenken (onderdrukken vermoeidheid, bevorderden herstel, enz.)
Bovendien:
Hij stelt dat de voeding en aerodynamica enorm is verbeterend. Dat verklaart juist niet, waarom er nu toch echt minder hard de bergen opgefietst wordt dan in de epo jaren.
It is not a lie if you believe it...
-
- Forum-lid HC
Ja, vermogen per stijgende meter in 2012 is beduidend langzamer dan bijv 2000-2006.gandalf schreef: Dus, en daar ben ik dus echt benieuwd naar, is het sluitend aan te tonen dat de beklimmingen nu significant langzamer gaan?
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
zou het dan toch waar zijn?liviolivius schreef:Ja, vermogen per stijgende meter in 2012 is beduidend langzamer dan bijv 2000-2006.gandalf schreef: Dus, en daar ben ik dus echt benieuwd naar, is het sluitend aan te tonen dat de beklimmingen nu significant langzamer gaan?
Do kin der mar druk mei weze
-
- Forum-lid HC
Lees dit eens http://www.sportsscientists.com/2012/07 ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;materialist schreef:zou het dan toch waar zijn?liviolivius schreef:Ja, vermogen per stijgende meter in 2012 is beduidend langzamer dan bijv 2000-2006.gandalf schreef: Dus, en daar ben ik dus echt benieuwd naar, is het sluitend aan te tonen dat de beklimmingen nu significant langzamer gaan?
What makes the boat go faster?
@liviolivius: prachtig artikel!
@gandalf: er is nog een argument van Kuipers dat ik niet koop: schaatsen is een hele technische sport, heb ik altijd gehoord. Je hoort ze dat ook altijd zeggen, in de commentaren achteraf. En daar is niet voor gecorrigeerd.
N.B: en dan die Hb waarden in de grafiek van Kuipers, pfffff.
http://www.hematologienederland.nl/normaalwaarden" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: oeps, mmol/l verward met g/dl.
g/dl wordt veelal in de vakliteratuur gebruikt, mmol/l is typisch nederlands. Ik heb 10 jaar bij een epo fabrikant gewerkt, dat dit mij nou moet overkomen.
De omrekeningsfaktor is 0,621, dus de Hb waarden vande schaatsers zijn volkomen normaal.
@gandalf: er is nog een argument van Kuipers dat ik niet koop: schaatsen is een hele technische sport, heb ik altijd gehoord. Je hoort ze dat ook altijd zeggen, in de commentaren achteraf. En daar is niet voor gecorrigeerd.
N.B: en dan die Hb waarden in de grafiek van Kuipers, pfffff.
http://www.hematologienederland.nl/normaalwaarden" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: oeps, mmol/l verward met g/dl.
g/dl wordt veelal in de vakliteratuur gebruikt, mmol/l is typisch nederlands. Ik heb 10 jaar bij een epo fabrikant gewerkt, dat dit mij nou moet overkomen.

De omrekeningsfaktor is 0,621, dus de Hb waarden vande schaatsers zijn volkomen normaal.
Laatst gewijzigd door loos op 22 okt 2012 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid

Ben en blijf een fan van Armstrong, we hebben met plezier gekeken naar zijn prestaties (al of niet met doping). En het bizarre is dat de nummers 2 t/m ..... ook gebruikten, geschorst zijn. Maar als die nummers 2 t/m .... ook hebben gebruikt, dan heeft Lance ze op waarde geklopt (technisch beter, tactisch beter, beter getraind en/of beter geprept).Maar dat huichelachtige gedoe van "we willen een schonere wielersport" en "we zijn het slachtoffer van Lance", terwijl bijvoorbeeld leipheimer vrolijk doorging nadat hij een vet contract bij Rabo had getekend daar krijg ik enorm veel kriebel van.
Korting op hun schorsing ben ik zelfs ook voor, maar wel in het redelijke. 24 maanden is "normaal" dan zou 18 maanden of 12 maanden met 12 voorwaardelijk een "faire" schorsing zijn. Nu staan ze een wintertje aan de kant en verdienen straks gewoon weer een paar ton als meneer Lefevere en co ze weer in genade aannemen..
Maar het blijft knagen. Theo de Rooij zegt van niets te weten op de beschuldiging van Leipheimer (die nu zijn straatje gaat opschonen), en dat kan ik begrijpen. Een renner gaat echt niet naar zijn ploegleider toe om te zeggen dat ie doping gebruikt.
En waarom zou Leipheimer blijven gebruiken nadat ie de ploeg van Lance had verlaten? Dat doet ie dan toch zelf

Maar constructief gebruik bij Rabo, denk het niet. Marc Lotz? Thomas Dekker? Rasmussen? Sutherland? Leipheimer...... Vindt het lijstje wel meevallen..

En nu word er door enkele forummers gesuggereerd dat Vos ook gebruikt...

Maar Lance blijft mijn held, en Lance uit uitslagen schrappen heeft geen zin. We weten wie er gereden heeft en gewonnen heeft. Merckx schonen ze ook niet op...
Gewoon doping vrijgeven, laten ze elkaar dan maar kapot rijden

It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
We? Ik niet hoor, vond het vrij snel slaapverwekkend worden.mikethebike schreef: Ben en blijf een fan van Armstrong, we hebben met plezier gekeken naar zijn prestaties (al of niet met doping).
Op waarde geklopt? Volgens mij is doping nog altijd niet toegestaan.mikethebike schreef: En het bizarre is dat de nummers 2 t/m ..... ook gebruikten, geschorst zijn. Maar als die nummers 2 t/m .... ook hebben gebruikt, dan heeft Lance ze op waarde geklopt (technisch beter, tactisch beter, beter getraind en/of beter geprept).
Hier heb je inderdaad een punt. Hamilton, Landis, Leipheimer. Allemaal gebruikten ze nog volop nadat ze niet meer bij Armstrong in de ploeg reden. Daar kun je Armstrong niet voor verantwoordelijk houden.mikethebike schreef: Maar het blijft knagen. Theo de Rooij zegt van niets te weten op de beschuldiging van Leipheimer (die nu zijn straatje gaat opschonen), en dat kan ik begrijpen. Een renner gaat echt niet naar zijn ploegleider toe om te zeggen dat ie doping gebruikt.
En waarom zou Leipheimer blijven gebruiken nadat ie de ploeg van Lance had verlaten? Dat doet ie dan toch zelf![]()
-
- Forum-lid
Is George Hincapie nou ook zijn eerste plaats kwijt van Gent Wevelgem 2001. Dit is volgens mij ook in de doping periode?
Hier heb je inderdaad een punt. Hamilton, Landis, Leipheimer. Allemaal gebruikten ze nog volop nadat ze niet meer bij Armstrong in de ploeg reden. Daar kun je Armstrong niet voor verantwoordelijk houden.[/quote]elefantino schreef: Maar het blijft knagen. Theo de Rooij zegt van niets te weten op de beschuldiging van Leipheimer (die nu zijn straatje gaat opschonen), en dat kan ik begrijpen. Een renner gaat echt niet naar zijn ploegleider toe om te zeggen dat ie doping gebruikt.
En waarom zou Leipheimer blijven gebruiken nadat ie de ploeg van Lance had verlaten? Dat doet ie dan toch zelf![]()
Nou, ik denk dat het genuanceerder ligt.
Ze werden door Armstrong en Bruyneel als volmaakte drugsdealers klaargestoomd. Als je eenmaal gebruikt, dan is het denk ik moeilijk om te stoppen. Het ging goed, je wordt niet betrapt (althans zolang je in de ploeg zit die het het beste geregeld heeft).
En hier zie je nu dat ze juist niet op waarde geklopt zijn. Bij Armstrong was de hele ploeg gedopeerd, zodat ze als ploeg veel sterker waren dan de rest. Feitelijk hoefde Armstrong zelf niet zo veel te doen, behalve een goede tijdrit rijden en het laatste stuk v/d laatste Col nog even op de pedalen te gaan staan. Dat is geen level playing field, of zie ik dat verkeerd?
De organisatie was bij de ploegen van Armstrong/Bruyneel veel professioneler, zodat ze niet gepakt werden. Bij andere ploegen gebeurden er met ex USPS, ex Motorola en ex Discovery renners nogal eens bedrijfsongevalletjes.