Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gios

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6585
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 apr 2012 17:35

de zwarten schreef:Bij deze is het zonde als er niet op gereden wordt, maar nog meer als je hem behandelt als je andere fietsjes :D
Een mooie vrouw hoeft ook maar 1 nacht maagd te zijn!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6585
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 apr 2012 19:36

Ranzige crosspost
Vandaag GIOS!

Gios is een merk dat een aantal opmerkelijk stadia heeft doorgemaakt en derhalve als opmerkelijke koersfiets gezien mag worden.

- de voorfase
- de hype
- de vervalsingen
- de consolidatie
- de niche
- de splitsing

Iedereen die "verstand" van Gios heeft die wauwelt over Italiaans en blauwe kleur.

Ik zal jullie even ontnuchteren: Papa Gios komt uit Slovenie en de eerste Gios fietsen waren oranje:
Afbeelding

Dit is de fiets van Italo Zilioli. Zilioli reed een knappe erelijst bij elkaar maar koos ervoor om halverwege z'n carriere voor Merckx te gaan rijden.
In z'n begin jaren fietste hij echter op een ORANJE Gios!

Ik heb Zilioli een paar keer ontmoet en z'n bijnaam de droeve kampioen klopt wel een beetje. Een bepaalde sentimentele romantiek met gemiste kansen.
Toch is hij nog steeds (dik 70) een levendig persoon maar in Italie kreeg hij toch de bijnaam van de droeve kampioen.
Ik heb zo'n kat. Hier bij een nieuwe Gios Super Record.
Afbeelding

Gios maakte ook kinderfietsen maar de ommezwaai kwam begin jaren 70 toen Brooklyn een ploeg "op de weg" zetten.
Mooie outfit en mooie fietsen. De Gios broetjes werkte zich te barsten en met name Roger de Vlaeminck zorgde dat het merken een enorme boost kreeg.
Een indruwekkende rij overwinningen in klassiekers en Giro etappes zorgde dat de Gios een fiets werd die.............iedereen wilde hebben.
Afbeelding
Foto: Ikzelf tijdens een 24 uurs op een Gios Super Record

Het ging echter om een kostbare fiets die niet ieder kon betalen. Het gevolg was dat er een enorme explosie ontstond ten aanzien van replica's.
Vooral in België. Sterker: er reden vele malen meer replica's rond dat echt Gios fietsen!

Daarnaast was er een ander fenomeen aan de gang. Een ploeg als Flandria was gedwongen op de matige racefietsen te rijden die uit de Belgosche fabriek kwamen.
Vooral Maertens en Godefroot waren daar niet van gediend. Zij lieten uit Turijn een aantal Gios frames komen en daar ging schaamteloos een emmer rode (Godefroot heeft ook nog op een blauwe gereden) verf overheen.

Welke merk is zo vaak gefakte en welk merk is zo vaak overgespoten? Colnago en Masi doen het dan ook goed maar dat was algemeen bekend.
Afbeelding
Foto: Gios Super Record voor fietsmaatje Ingmar (Bottecchia)


Gios is er niet in geslaagd het modernisme te volgen en de broers hebben inmiddels een eigen keus gemaakt.
Alfredo - altijd al de zakenman - heeft de naam Gios in Azie voor goed geld verkocht en de meest idioten fietsen worden nu onder die naam verkocht.

Aldo - de virtuoos als het om framebouwen gaat - is samen met zoon Marco bezig om in Italie een nichemarkt te voorzien.
De kleinschaligheid heeft iets vertederends maar wie een modern top frame wil moet daar niet zijn.
Het is sentiment en nog eens sentiment. Maar daar is ook niet heel veel mis mee.
Vorig jaar heeft Aldo voor de vierde keer een frame voor me gebakken. Hij liet me fijntjes weten dat hij er voor De Vlaeminck tientallen heeft gemaakt!

Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 02 apr 2012 20:31

Mooi.. Is een Deda metalstick zadelpen niet? Waar heb je deze gekocht? Zoek er ook nog 1 voor in mijn Gios, mijn huidige is een cm. te kort..

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 apr 2012 20:56

dickygiovanni schreef:Mooi.. Is een Deda metalstick zadelpen niet? Waar heb je deze gekocht? Zoek er ook nog 1 voor in mijn Gios, mijn huidige is een cm. te kort..
Dit is een Deda RS01, de metal stick is wat hoekiger.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 02 apr 2012 22:05

Gastheerg schreef:
de zwarten schreef:Bij deze is het zonde als er niet op gereden wordt, maar nog meer als je hem behandelt als je andere fietsjes :D
Een mooie vrouw hoeft ook maar 1 nacht maagd te zijn!
Deze is binnen een week al zeer ervaren! :-)

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 apr 2012 22:50

Gios Torino NAAKT.

Restauratie-project van één der Giosjes welke ik poste op 01 april en is dus geen april mop.

Eerst de verf afbijten........
Afbeelding Afbeelding
Krabben...... Afbeelding en schuren.....Afbeelding
De navel van Gios; Afbeelding Campy doet ook mee; Afbeelding
Deze mag niet roesten, Afbeelding Ruwe Schoonheid, Afbeelding
Afbeelding No, la forcella non è stato dimenticato ! Afbeelding

2 Lagen zinkchromaat verf volgen nog en dan naar de lakkerij......... wordt vervolgt ;)

Grtz,
Morel.

Gebruikersavatar
giant_team
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2010 14:43

Gebruikersavatar giant_team 06 apr 2012 08:55

Kan iemand me vertellen waar ik "R de Vlaeminck * GIOS" decals voor op de bovenbuis kan bestellen?

Zoals op de laatste foto van gastheerg.
De Rosa R838 2013, Campa Chorus
Ridley X-Ride 2014, Shimano 105
Onbekende stalen fiets

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 09 apr 2012 01:13

Meer naakte GIOSjes...

Afbeelding
Afbeelding

@ Morel: Ik stuur je effe een PM, misschien kunnen de GIOSsen samen een verflaagje krijgen.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 09 apr 2012 09:35

mda1 schreef:Meer naakte GIOSjes...



@ Morel: Ik stuur je effe een PM, misschien kunnen de GIOSsen samen een verflaagje krijgen.

Schieten jullie een beetje op ;) Het is zo 13 mei: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=47851" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6585
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 apr 2012 10:21

bianchisl3 schreef:
mda1 schreef:Meer naakte GIOSjes...



@ Morel: Ik stuur je effe een PM, misschien kunnen de GIOSsen samen een verflaagje krijgen.

Schieten jullie een beetje op ;) Het is zo 13 mei: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=47851" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb vanmiddag niks en nog een volle pot bij-tip-lak staan :mrgreen:

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 09 apr 2012 14:19

Gastheerg schreef:
bianchisl3 schreef:
mda1 schreef:Meer naakte GIOSjes...



@ Morel: Ik stuur je effe een PM, misschien kunnen de GIOSsen samen een verflaagje krijgen.

Schieten jullie een beetje op ;) Het is zo 13 mei: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=47851" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb vanmiddag niks en nog een volle pot bij-tip-lak staan :mrgreen:
Leuk aangeboden Gerard maar denk dat het wat weinig is voor 3 frames .
Vol spanning zit iedereen in dit lijntje te wachten op de opgebouwde Paris-Roubaix 1977 uit Nieuwerkerk.
Het is er vermoedelijk niet van gekomen tijdens de demonstratie van Tommeke gisteren in P-R ?
Vol verwachting klopt ons hart ............... :o

Grtz Morel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6585
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 apr 2012 18:25

morel schreef:Vol spanning zit iedereen in dit lijntje te wachten op de opgebouwde Paris-Roubaix 1977 uit Nieuwerkerk.
Het is er vermoedelijk niet van gekomen tijdens de demonstratie van Tommeke gisteren in P-R ?
Vol verwachting klopt ons hart ............... :o

Grtz Morel.
Het frame is zojuist in de montagebox gezet.
Komende weken afbouwen. Ergens in mei moet het klaar zijn!
Afbeelding

Plaats reactie