danoontje schreef:Zijn er al ervaringsdeskundigen aangaande de nieuwe clx??
En hoe zijn de meningen van de old-school Colnago fans?
Mij lijkt het een mooi frame, al komt het dan uit Taiwan...of zijn er details die ik over het hoofd zie?
Graag jullie mening!
Mvg Roger
Ik ben sinds juni j.l in bezit van een CLX.-frame en superenthousiast over dit buiten(land)beentje van Colnago, waarmee ik tot heden ong. 2000 km heb gereden. Ik zag onlangs dat hij het volgend jaar weer in het Colnago-gamma zit. Wat ik uit reacties begrijp, wordt hij door de old-school Colnago fans verstoten, want een echte Colnago komt uit Italië !!?? Maar ik zou me daar maar niets van aantrekken, want dit frame komt (waarschijnlijk) uit een fabriek waar ze de meeste ervaring op carbon-gebied hebben. Bovendien oogt hij heel apart, zolang het frame een kleine maat heeft. In grotere maten vind ik een klassiek frame mooier (maar over smaak valt niet te twisten en ik sta dus ook niet op commentaar op dat gebied te wachten).
Ik heb nog geen echte tests gezien, wel enkele referenties en die zijn positief, zie bijvoorbeeld:
http://www.ileach.co.uk/post/2005/colna ... index.html
Toch ben ook ik benieuwd naar een test van dit frame. Waarom? Vorig jaar stond ik op het punt om een Cristallo te kopen, maar n.a.v. een test in Fiets heb ik daarvan afgezien.
Dit jaar ben ik gevallen voor de CLX, zwarte uitvoering (afgemonteerd met Campa Chorus en Eurus van mijn vorige fiets). Het frame voelt heel speels aan en is zeer wendbaar. Wowww: het rijdt voortreffelijk en het stuurt lekker strak, in één woord geweldig. Elke pedaalslag is raak. Ik fiets inmiddels meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit zo'n wendbaar, speels en heerlijk frame "onder mijn kont" gehad, gewoon fantastisch. Deze fiets heeft Schnitt ! Hiervoor had ik een Colnago Dream B-stay, waarover ik qua stijfheid en comfort niets te klagen had, maar de CLX is echt een klasse beter.
Wel opletten bij de maatvoering van het frame. Ik heb altijd een traditioneel frame gehad van 56 cm (c-t), zat altijd perfect. 55 cm was te laag, 57 te hoog. Volgens Colnago en mijn racespecialist moest ik als equivalent een CLX-frame hebben van 52 cm. Toen ik de fiets kreeg had ik bij het vastpakken van de fiets direct de indruk dat de fiets te hoog was. Het blijkt dat er bij Colnago-CLX 2 cm verschil zit in de maat die men aangeeft en de hoogte hart trapas-bovenkant zitbuis (c-t). Ik had dus een 52 cm frame met een hoogte van 54 cm. Ik merkte dat die maat voor een slooping frame voor mij echt te hoog was. De fiets voelde log aan en je zag het ook doordat bij ideale zitpositie de zadelpen maar weinig hoger boven de zitbuis uitstak dan bij een traditioneel frame (door ervaring voel ik mijn zitpositie tot op een mm nauwkeurigheid aan).
Gelukkig heb ik van Colnago een nieuw frame gekregen van 50 cm, d.w.z. hoogte hart-trapas bovenkant-zitbuis is 52 cm. En dat IS mijn maat, ik kan je verzekeren dat is een verschil van dag en nacht t.o.v. 52 cm. En dit is ook het frame waarover ik zo enthousiast ben. (N.B.: ik heb de spacer inmiddels iets verlaagd t.o.v. de foto).
Het is een perfect racekarretje, maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen bereid is de vereiste pecunia op tafel te leggen.
Met vriendelijke groeten
De BvB
[img=
http://img406.imageshack.us/img406/7670 ... clxxn8.jpg]