@NuitKor: ik heb idd het lijstje aangeschaft zoals jij dat noemt.
Ik kom van een Polar S725 inclusief candanssensor en gebruikte op vakantie en bij toertochten een aparte Garmin GPSMAP 60CX GPS (weer een extra apparaat op je stuur en zwaar).
Afgelopen dinsdag de Rider 50 binnen gekregen en er natuurlijk al mee gespeeld, nog niet mee gereden, alleen voor de grap op de Tacx gisteravond. Mijn eerste indrukken:
De
kaarten: alleen een SD-kaartje (2GB) + Navteq HD kaarten DVD, je kunt 1 regio unlocken en dat kan elke zijn. Heb Benelux gedaan, ik koop voor de vakantie nog wel de rest. Je kunt ook meteen een extra kaart unlocken via de website. Heb voor de grap Frankrijk geselecteerd en dat zou dan € 39.95 kosten. De Europa SD voor 69,- lijkt me dus een betere optie!
Gewicht: het gehele Polar-systeem (horloge, sensors, magneten, hartstlagband, bike-mount, rubbertjes) op de digitale keukenweegschaal: 204 gram. Het hele Bryton systeem inclusief Garmin hartslagband en GSC-10 sensor, magneten, bike-mounts, enzovoort: tadaaaa 203 gram
Kortom GPS navigatie erbij zonder extra gewicht.
Installatie (software): aansluiten, registreren en inloggen op website, Bryton Bridge downloaden en installeren. de Bryton krijgt meteen vele software updates. Kaart stond al op de SD en hoefde alleen maar unlocked te worden. Conclusie: makkie!
Installatie (hardware): De sensor van Garmin is erg makkelijk en netjes op de achterbrug te monteren. Hoewel het 'voelertje' eigenlijk naar beneden hoort te staan tegen de achtervork aan past dit bij mijn smalle 's-bend' achtervork niet en moet hij omhoog staan. Zorgen dat het ledje zowel rood (cadans) als groen (snelheid) knippert en hij staat goed. Koppelen aan de Rider 50 is een eitje, sensors menu, kiezen voor 'Speed/Cadense', scan en even aan de crank of het achterwiel draaien en hij pakt 'm. Hetzelfde geldt trouwens voor de hartslagband. Nog even getest en als je uit het sensors menu alleen 'speed' of 'cadence' kiest pakt hij 'm niet. De bike-mount met de korte elastieken op de stuurpen gemonteerd.
Over het
gebruik heb ik nog wel wat te vragen / mopperen...
Zonder backlight is hij amper af te lezen maar volgens mij vreet dat backlight accu.... Volgens mij is het niet de bedoeling (of beter: ik zie het niet zitten) om elke keer op een toets te drukken als ik iets wil aflezen. Hoe doen huidige gebruikers dat? Ik heb 'm nu zelf op de 1 na laagste brightness gezet ('2') en dan dat het backlight niet uit gaat. Kijken hoe lang de accu dan mee gaat... Trainingsritjes zal wel gaan maar een cyclo van 8 a 9 uur?
De bedoeling van een fiets-GPS is dat je niet verkeerd rijdt en een oogje op je route kunt houden en toch wat fietsgegevens in beeld houden. Dit zijn er helaas maximaal 2 als je nog wat kaart in beeld over wilt houden... Het is ook niet zo dat je naar een tweede (derde, enz.) scherm met kaart maar dan met andere datavelden kunt schakelen. Je kunt wel naar allerlei andere dataschermen schakelen maar daar staat dan geen kaart op...
De symbooltjes van de waarden (hartje, weggetje, enz.) nemen veel ruimte in, ik zou liever 4 half zo hoge veldjes bij de kaart hebben.
Niet echt een groot issue maar bij Polar geeft hij je 'trip time' onder het uur weer als mm:ss en pas boven het uur als uu:mm. De Bryton doet altijd uu:mm.
Verder kun je bij Polar na de rit echt heel veel informatie over je rit opvragen
op het apparaat, bij de Bryton vind ik dit tegenvallen, je ziet b.v. niet hoeveel tijd je in welke hartslagzone hebt doorgebracht. Ik ga ervan uit dat je dit via de software allemaal wel terug kunt halen overigens.
En dan nu mijn grote teleurstelling
Je kunt er (
voor zover ik het op dit moment weet) niet voor kiezen je hartslag als percentage van 'maximum heart rate' of 'lactic threshold heart rate' weer te geven. En dat vind ik toch echt wel een minnetje. Een absolute hartslag zegt mij niet zoveel en vind ik het veel interresanter om te weten op hoeveel procent van mijn omslagpunt ik aan het rijden ben. Zit ik op 85% weet ik dat ik het heel lang vol kan houden, op 96% weet ik dat het max een ATB-rondje op Schoorl is. En omdat ik al bijna 8 jaar met die percentages rondrijdt op de Polar heb ik als er b.v. '152' in beeld staat er geen gevoel bij hoe zwaar dat is.
Ik ga hier zeker een 'feature request' voor indienen bij Bryton want geen weergave van de hartslag als % max is niet meer van deze tijd. De Edge 800 kan dit wel en deze kan ook meer datavelden tonen bij een bruikbare kaart...
Conclusie: het gaat vast goed komen tusen mij en de Rider 50 want het is een mooi en compact systeem (mede doordat je maar 1 sensor op je fiets hebt en geen aparte GPS mee nodig hebt) maar je merkt gewoon dat bedrijven als Garmin en Polar al veel langer met dit bijltje hakken en e.e.a. verder uitgekristalliseerd is.
Van het weekeinde een eerste 'road test'. Kijken hoe het volgen van een 'planned trip' gaat. Ik ben ook erg benieuwd of hij net als Garmin een 'spoor' op de kaart achterlaat waar je al gereden hebt. Dit is handig als je route / track overlapt of kruist.