Wielerseizoen 2015
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39587
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nog grotere uitdaging: een schijfremwiel snel wisselen zonder dat ie aanloopt...
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Persoonlijk denk ik dat het in ieder geval voor profs weinig of niets toe gaat voegen (hooguit in extreme regen/natte afdalingen).
Dat wisselen valt in de praktijk (bij gebruik van snelspanners) nog wel mee.
Waar ik bang voor ben is dat sponsoren / leveranciers de renners op gaan leggen om met iets te gaan rijden dat echt niet beter is, puur om het grote publiek ook aan de schijven te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat de UCI gewoon wijzer had moeten zijn. Of iedereen aan de schijven of helemaal niemand. Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat een deel van een groep met velgremmen en een ander deel met schijven echt geen rijden is (remafstand/manier van aangrijpen e.d.) net zoals het gebruik van alu en carbon velgen in een groep verre van goed samengaan. Geen idee of er een stilzwijgende afspraak is maar het valt me iedere keer weer op dat profs standaard naar carbon grijpen terwijl voor een flink aantal koersen alu velgen (in combinatie met tubes) gewoon de veel betere keuze zouden zijn.
Dat wisselen valt in de praktijk (bij gebruik van snelspanners) nog wel mee.
Waar ik bang voor ben is dat sponsoren / leveranciers de renners op gaan leggen om met iets te gaan rijden dat echt niet beter is, puur om het grote publiek ook aan de schijven te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat de UCI gewoon wijzer had moeten zijn. Of iedereen aan de schijven of helemaal niemand. Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat een deel van een groep met velgremmen en een ander deel met schijven echt geen rijden is (remafstand/manier van aangrijpen e.d.) net zoals het gebruik van alu en carbon velgen in een groep verre van goed samengaan. Geen idee of er een stilzwijgende afspraak is maar het valt me iedere keer weer op dat profs standaard naar carbon grijpen terwijl voor een flink aantal koersen alu velgen (in combinatie met tubes) gewoon de veel betere keuze zouden zijn.
Bij GCN hebben ze er een aardig filmpje over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=xdWsSB9QGkY
Hierin zeggen ze dat een through axle te prefereren is boven een quick release omdat met de laatstgenoemde de disc er niet stijf genoeg in zit en tegen de spaken kan gaan klepperen onder het rijden (als ik het goed heb begrepen).
Voorspelbaar en subtieler controleerbaar remgedrag is een voordeel, die nadelen zie ik niet zo, maar misschien wijst de praktijk anders uit.
https://www.youtube.com/watch?v=xdWsSB9QGkY
Hierin zeggen ze dat een through axle te prefereren is boven een quick release omdat met de laatstgenoemde de disc er niet stijf genoeg in zit en tegen de spaken kan gaan klepperen onder het rijden (als ik het goed heb begrepen).
Voorspelbaar en subtieler controleerbaar remgedrag is een voordeel, die nadelen zie ik niet zo, maar misschien wijst de praktijk anders uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
daar is toch niet zoveel verbeeldingskracht voor nodig, profs remmen kort en hard alvorens een bocht in te gaan. zet iemand met schijven voorop en iemand met conventionele velgremmen/carbon velgen erachter en aanschouw wat er gaat gebeuren. Through axle is idd beter maar wiel wisselen is amper nog een optie.
In dit specifieke geval met twee renners waarschijnlijk helemaal niks, de voorste zal immers later remmensharkman113 schreef:daar is toch niet zoveel verbeeldingskracht voor nodig, profs remmen kort en hard alvorens een bocht in te gaan. zet iemand met schijven voorop en iemand met conventionele velgremmen/carbon velgen erachter en aanschouw wat er gaat gebeuren.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39587
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@shark: met een snelspanner doe je deel van de (vermeende) voordelen van schijven tekort. En probeer eens snel een ander merk wiel in je atb te stoppen; wedden dat de schijf aanloopt? Waarom zou dat bij een racer anders zijn?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heb een poos op een Cannondale Synapse met Di2 mogen rijden en de snelspanners deden hun werk prima (valt niets op af te dingen).
Geen idee waarom wielwissel bij een racer anders is maar mij lukt het om een wiel in een paar minuten te wisselen met hooguit een beetje aanlopen
Wat niet wil zeggen dat ik overtuigd ben van het nut van schijven voor een mooiweer fiets. Hooguit voor een winterfiets zou het een optie zijn maar dan moeten eerst de prijzen enorm naar beneden want de cannondale is iets te prijzig als pekelfiets.
Geen idee waarom wielwissel bij een racer anders is maar mij lukt het om een wiel in een paar minuten te wisselen met hooguit een beetje aanlopen
Wat niet wil zeggen dat ik overtuigd ben van het nut van schijven voor een mooiweer fiets. Hooguit voor een winterfiets zou het een optie zijn maar dan moeten eerst de prijzen enorm naar beneden want de cannondale is iets te prijzig als pekelfiets.
Knappe overwinning voor Ben Hermans van de BMC ploeg. En zijn kopman (Gilbert die zelf 3de werd) dacht daar net hetzelfde over
Wielrennen op zijn mooist en dan heb ik het niet over de twee podium damesi-mac schreef:Knappe overwinning voor Ben Hermans van de BMC ploeg. En zijn kopman (Gilbert die zelf 3de werd) dacht daar net hetzelfde over
Het pokeren achter Hermans die zelf niet afgeeft. Dikke chapeau en een heel fraaie overwinning! Heel mooi.
Ik durf de voorspelling al wel aan dat de AGR nog niet de helft zo spannend zal zijn.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- hetfietsertje1958
- Forum-lid
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
- Locatie: BabCity
- Contact
Uitstekende tactiek van BMC. Klasse van Hermans om door te zetten en ook klasse van Gilbert om z'n ploegmaat zo te helpen. Hier kunnen veel ploegen nog iets van leren.
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.
Bij nat weer zie ik dat wel, bij droge omstandigheden niet en dat is dan inderdaad bij een peloton met verschillende soorten remmen, ik dacht zelf aan een peloton waarbij iedereen met schijfremmen rijdt.sharkman113 schreef:daar is toch niet zoveel verbeeldingskracht voor nodig, profs remmen kort en hard alvorens een bocht in te gaan. zet iemand met schijven voorop en iemand met conventionele velgremmen/carbon velgen erachter en aanschouw wat er gaat gebeuren. Through axle is idd beter maar wiel wisselen is amper nog een optie.
Bedoel je soms Etixx QS?hetfietsertje1958 schreef:Uitstekende tactiek van BMC. Klasse van Hermans om door te zetten en ook klasse van Gilbert om z'n ploegmaat zo te helpen. Hier kunnen veel ploegen nog iets van leren.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O