Pagina 481 van 780

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 12:01
door Jaap Telder
Als je afdaalt van een steile col merk je echt wel het verschil.
Remt stukken beter, is ook beter doseerbaar, hoeft weinig kracht te gebruiken en geeft een enorm veilig gevoel.
(mijn ervaring met Shimano hydraulische schijfremmen)

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 12:03
door jo_spr

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 12:39
door fredmtb-sport
JasperGR schreef:Haha nou zolang schijfremmen een overkill zijn voor racefietsen kan ik er echt niet aan wennen! De banden zullen er ook niet aan kunnen wennen om een noodstop met schijfremmen te weerstaan en klapbanden zijn dan wel veilig???
Overkill? Je bepaalt zelf hoe hard je remt. voor mij kan een rem nooit genoeg zijn, maar eea gewend van de MTB.
Met traditionele remmen kan je een band ook blokkeren (niet slim, dat terzijde), dus zou dat ook al overkill zijn.
Klapbanden lijkt me meer iets voor velgremmen (oververhitting van de velg)
Maar voor velen is schijfremmen een stapje je ver...........

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 13:01
door sprint100
Jaap Telder schreef:Als je afdaalt van een steile col merk je echt wel het verschil.
Remt stukken beter, is ook beter doseerbaar, hoeft weinig kracht te gebruiken en geeft een enorm veilig gevoel.
(mijn ervaring met Shimano hydraulische schijfremmen)

Dat wil ik graag geloven, alleen wegen de looks voor mij zwaarder mee dan betere rem prestaties. Voor mij is het net als 95% van de andere NL'ers niet de dagelijks praktijk dat we over de betere rem prestaties MOETEN beschikken, omdat we immers is een heel vlak land fietsen en eens in de zoveel tijd een bergje pakken.

Waarschijnlijk is het voor de prof wedstrijdrijders een goede ontwikkeling, Zij bevinden zich veel vaker in situaties waarin plotseling en stevig remmen o.a. een valpartij kan worden voorkomen.

De gemiddelde liefhebber heeft genoeg aan velgremmen tijdens zijn/haar wekelijkse polderrondje.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 13:07
door 53x11
Ik geloof er helemaal niets van. Deze gemiddelde gebruiker fietst regelmatig in heuvels en bergen, en ik beschik, met mijn velgremmen vrijwel altijd over voldoende remkracht. De enige keren dat het beter zou kunnen is meestal als er sprake is van glad wegdek en hard remmen. M.a.w., als de wielen blokkeren. En daar zijn schijfremmen geen oplossing voor. Sterker nog, ik vermoed dat ze juist eerder zullen leiden tot blokkerende wielen.

Iets meer on topic: Ik lees her en der over BB30A (ipv BB30) bij de nieuwe modellen. Passen daar de huidige (BB30) trapassen en (Hollowgram) cranks gewoon op? Wat is het verschil eigenlijk?

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 13:11
door dickygiovanni
Keiharde porno zo`n Hollowgam SISL 2 crank. Mijn EVO schreeuwt er werkelijk om. Maar die prijs is er over he..

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 13:43
door jo_spr
Zal toch wel een voorlopige catalogus van Cannondale zijn. Zie bij race maar 1 fiets met DI2. De CAAD12 bevalt me wel,
maar ik spaar nog wel een jaar en hoop op 2017 op een andere versie van de Evo.

Tja en zoals altijd. Ik hoop op een System Six Evo. Mooiste fiets die Cannondale ooit heeft gemaakt (maar dan als full Carbon).

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 13:56
door Jaap Telder
53x11 schreef:Ik geloof er helemaal niets van. Deze gemiddelde gebruiker fietst regelmatig in heuvels en bergen, en ik beschik, met mijn velgremmen vrijwel altijd over voldoende remkracht. De enige keren dat het beter zou kunnen is meestal als er sprake is van glad wegdek en hard remmen. M.a.w., als de wielen blokkeren. En daar zijn schijfremmen geen oplossing voor. Sterker nog, ik vermoed dat ze juist eerder zullen leiden tot blokkerende wielen.
Spreek je uit eigen ervaring of denk je het maar?
De kans op blokkeren is juist véél minder groot geworden doordat je veel beter kan doseren (zal maar zeggen als een draaiknop van een dimlicht, traploos verstelbaar).
Tijdens mijn afdalingen heb ik gemerkt dat blokkeren juist niet meer gebeurt, je voelt haarfijn aan tot welk punt je kan gaan zonder veel kracht uit te hoeven oefenen. (hydraulisch)
Ik zou zeggen, ga er eens mee rijden en vertel dan je wat je ervan vindt...


http://blog.artscyclery.com/product-rev ... sc-brakes/

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 14:34
door scottpch
Voor mij hoeven schijfremmen op een racefiets ook niet, het remt echter 10x zo goed als velgremmen(een volledig hydraulisch systeem).
Ik heb eens in Italie met m'n mtb met schijfremmen een haarspeldbochtige afdaling gedaan en reed alle racefietsers naar huis!
Je kan nl zo veel later remmen en krachtiger dan met een velgrem, dat je na 3 bochten al honderden meters los ligt tov de velgremmers. Ik had wegbandjes, 26 inch, op m'n MTB en heb onder aan de afdaling staan wachten totdat de eerste racefietsers arriveerden.
Ik moet wel zeggen dat ze op mij hebben gewacht op de top tijdens het klimmen! :D

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 14:35
door 53x11
dickygiovanni schreef:Keiharde porno zo`n Hollowgam SISL 2 crank. Mijn EVO schreeuwt er werkelijk om. Maar die prijs is er over he..
Zo is dat. Ik heb 2 jaar geleden wel de beurs getrokken voor een SISL crank (en daarna nog eens voor een power2max vermogensmeter in die crank :oops: ), en ik heb er geen spijt van. Als je wel de looks, maar niet de prijs wilt, dan is er nu ook een SI variant (zonder de SL of SL2), die iets zwaarder, maar meer dan de helft minder duur is.
Jaap Telder schreef:Spreek je uit eigen ervaring of denk je het maar? (...)
Ik denk alleen maar. Ik kan mijn velgremmen uitstekend moduleren. Als ik te hard knijp in de schijfremmen, blokkeren de wielen ook. Het verschil is dat dit bij velgremmen bij 75% van de maximale remkracht gebeurt en bij schijfremmen bij 50%. Wat heb ik aan die andere 50%? (Percentages zuig ik uiteraard uit mijn duim, maar dat je met schijfremmen een grotere remkracht op het wile kan uitoefenen, daar zijn we het over eens hoop ik)
Ik zie niet in hoe ik met schijfremmen sneller, makkelijker en/of veiliger tot stilstand kan komen. Ik begrijp dus oprecht niet waarom men graag schijfremmen op zijn racefiets zou willen

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 19:26
door scottpch
Diezelfde rit reden we het laatste stuk langs het Lago Maggiore terug naar Verbania met een vaart van ong 43km p/u.
Aan die weg heb je uitritten die meteen op de weg uitkomen, zonder een stukje trottoir ertussen.
Plots kwam er een auto uit, die dus met z'n neus meteen half op de weg stond.
De 4 renners voor me incl. de gids knalden in elkaars achterwiel van het plotselinge remmen en kwamen net voor die auto tot stilstand.
Ik reed achteraan, remde en stond ong 10 meter achter die andere renners al stil, terwijl die gids op z'n italiaans die chauffeur uitfoeterde.
Om even aan het laatste stukje verhaal van 53x11 te refereren, je komt sneller, veiliger en makkelijker met schijfremmen tot stilstand!
Je moet natuurlijk wel de feeling hebben tot hoever je ze in kan knijpen om zonder blokkeren tot stilstand te kunnen komen! ;)
Dit is mijn ervaring met schijfremmen, ik wil ze overigens ook (nog?) niet op m'n racer.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 23 jun 2015 23:07
door Wiliertoerist
@scottpch

Nu denk ik toch aan een andere situatie, waar jij voorop in dat groepje zou rijden en als eerste en vele malen sneller dan je maatjes achter je stil staat, dan klapt iedereen toch bij jou achterop ?

Veiliger wanneer je alleen rijdt, maar niet in een groep waar de meesten nog met velgremmen rijden.