Canyon
Duurtraining: Binnenblad 39, gecombineerd met 17 t/m 14 kun je met een cadans van 95-100 rpm een lekker duurtempo rijden (met 39x14 rij je dan tot 35 km/u, hard zat voor duurwerk...). Licht, kort intervalwerk: Idem. Intensief interval: Buitenblad 53. Wedstrijd: Buitenblad 53.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?remirom schreef:
Die 39 kleine plaat, ik woon in de vlaamse Ardennen en ik wil gerust eens zien wie er hier overal (netjes) bijblijft met zijn 39 als kleinste blad, ik weet alvast dat het niet de gasten zullen zijn die op het vlakke op hun klein blad liggen
Less is bore
Als er toch volop discussies zijn over 39 vs 34... Ik overweeg ook om een 39 te steken i.p.v. van een 34 op mijn compact. Maakt dit nog uit voor de afstelling van de ketting en/of het schakelsysteem? (Wil graag zelf meer technische zaken doen op mijn racefiets...)
Als je niks doet met het buitenblad is opnieuw afstellen eigenlijk niet nodig. Ik merk vaak wel dat met een 34 de afstelling van de voorderailleur nauwer luistert dan met een 39. Ketting kan qua lengte vaak wel hetzelfde blijven maar hangt er net vanaf welke cassette je nu hebt en de lengte.
Overigens rij ik zelf een 52/42 in Nederland op de ene fiets en gaat mijn andere 'klim' fiets over naar een 52/36 setup met een 39 voor in de polder/heuvels.
Overigens rij ik zelf een 52/42 in Nederland op de ene fiets en gaat mijn andere 'klim' fiets over naar een 52/36 setup met een 39 voor in de polder/heuvels.
-
- Forum-lid
Nog even off-topic: Die algemene meerderheid zou ik niet te snel zeggen. Een cadans van 90 is aan de lage kant voor veel fietsers en de kettinglijn bij 50/21 is ook niet geweldig. Uitgaande van een cadans van 100 en 50/19 als uiterste op het grote blad, begint het bereik pas bij 33 km/h. Dan ziet het er al weer heel anders uit.remirom schreef:excuseer, ik spreek voor de algemene meerderheid, er zijn natuurlijk altijd mensen die het anders doen.evilhomer schreef:Wat een kul. Dat hangt helemaal van je fietsstijl af. Iemand die graag met een hoge cadans rijdt -- ik rij zelf bijvoorbeeld gemiddeld 95-100 rpm -- gebruikt zelden zijn buitenblad op het vlakke.remirom schreef:voor de rest zit je op het vlakke zo goed als altijd op je buitenblad, eens op buitenblad*11 ben je goed bezig
Een 34-binnenblad is volkomen zinloos tot pakweg het middengebergte. Alles wat daarbinnen valt (de Nederlandse vlakte maar zelfs de Limburgse en Ardenner heuvels) kun je prima af met een 39 binnenblad.
In mijn geval, op het vlakke kom ik niet van die grote plaat af, je kan nog steeds een kadans aanhouden van 90 op je grote plaat en alsnog 27km/u rijden (bv op 50*21) vanaf snelheden daarboven (wat op het vlakke zeer normaal is op racefiets) blijf je zowiezo beter op je grote plaat.
Hij zegt dat ie woont waar het niet te doen is met een 34tdaniel1975 schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?remirom schreef:
Die 39 kleine plaat, ik woon in de vlaamse Ardennen en ik wil gerust eens zien wie er hier overal (netjes) bijblijft met zijn 39 als kleinste blad, ik weet alvast dat het niet de gasten zullen zijn die op het vlakke op hun klein blad liggen
Ik ken er die het wel doen, maar ik geef hem in dat opzicht gelijk.
Hij woont tussen hellingen die tot 14% en 22% gaan, dan steek ik wel snel de 34t
Sworks Venge
-
- Forum-lid
Die andere 49% doet het wel hoor!beren040 schreef:ook off-topic
maar gemiddelde fietser een cadans van 100.....
ik zie ze bijna niet tijdens toertochten
schat in dat meerderheid zelfs onder de 90 draait
Discussie!
brekson schreef:Hij zegt dat ie woont waar het niet te doen is met een 34tdaniel1975 schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?remirom schreef:
Ik ken er die het wel doen, maar ik geef hem in dat opzicht gelijk.
Hij woont tussen hellingen die tot 14% en 22% gaan, dan steek ik wel snel de 34t
ok, ontcijferen
Waar ik woon is een 39 soms een zeer (of te) lastige zaak, wie er met een 39 toch overal netjes zijn plan trekt, dat zal iemand zijn met vermogen en die fietst op het vlakke niet op de kleine plateau.
voor de rest, op de hedendaagse fietsen en cranckstellen is om de Q-Factor te verkleinen het grote blad iets naar binnen gekomen in de loop der jaren, het staat niet centraal tov je cassette maar wel centraler dan je binnenplateau waardoor op je grote plaat een 19 of 21 nemen meestal evidenter is dan op je kleine plaat de 12/13 gaan draaien.
Ik fiets zelf op het vlakke meestal tussen de 28-32 km/u , steevast op die grote plaat met een kadans van 85-90 en zoals hierboven al eens aangehaald, bij die snelheden zie ik er niet veel sneller draaien, pas als het tempo (in groep bv) serieus de hoogte ingaat, dan gaat eveneens de kadans naar 95-105
- Jaap Telder
- Forum-lid