Cannondale
Het valt mij nu eigenlijk pas op dat bij Cannondale de kabels over de onderste buis bijna altijd buitenom lopen, zelfs bij de Evo Black Edition. Ik dacht dat dat aan mijn relatief eenvoudige Caad10 lag. Is daar een speciale reden voor?
Alvast benieuwd om deze collectie in het echt te zien ...
http://www.cannondale.com/nam_en/caad12/bikes/
http://www.cannondale.com/nam_en/caad12/bikes/
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Het is makkelijk in onderhoud en het heeft geen negatief effect op de aerodynamica.Avvocato schreef:Het valt mij nu eigenlijk pas op dat bij Cannondale de kabels over de onderste buis bijna altijd buitenom lopen, zelfs bij de Evo Black Edition. Ik dacht dat dat aan mijn relatief eenvoudige Caad10 lag. Is daar een speciale reden voor?
Maak joe woar
Tegen mij werd verteld dat het minder gewicht oplevert dan interne bekabeling. Ik heb liever een paar gram zwaardere fiets en interne bekabeling dan andersom eigenlijk. Volgens mij is Cannondale het enige merk dat in het duurdere segment nog werkt met fietsen met bekabeling buitenom. Beetje raar.
Waarom zou je de kabels binnendoor willen? Ik hoor vooral verhalen over trillen, slechtere kabelloop en lastig te monteren. Het stoort mij totaal niet dat de kabels van mijn C'dale buitenom gaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Eens met 53x11
Kabelloop binnendoor heeft nogal wat consequenties.
In veel gevallen wordt de loop er zeker niet beter op. In het ene geval loopt de kabel door een interne buis en dat vertaald zich in meer weerstand en dus minder nauwkeurig schakelen. In het andere geval lopen de kabels los door het frame wat soms klapperen tot gevolg heeft.
Verder is het in het laatste geval met dit warme weer vaak geen pretje om een kabel te vervangen als de versleten kabel er al uitgehaald is. Dan komt het toch vaak aan op handigheid en engelengeduld.
En hoewel afhankelijk van waar de openingen zitten betekent een kabeldoorvoer in bepaalde gevallen toch lokaal een andere karakteristiek van de (frame)buis.
Verder is het natuurlijk goedkoper om te produceren al zou je dat met de Cannondale prijzen voor frames niet zeggen.
Kabelloop binnendoor heeft nogal wat consequenties.
In veel gevallen wordt de loop er zeker niet beter op. In het ene geval loopt de kabel door een interne buis en dat vertaald zich in meer weerstand en dus minder nauwkeurig schakelen. In het andere geval lopen de kabels los door het frame wat soms klapperen tot gevolg heeft.
Verder is het in het laatste geval met dit warme weer vaak geen pretje om een kabel te vervangen als de versleten kabel er al uitgehaald is. Dan komt het toch vaak aan op handigheid en engelengeduld.
En hoewel afhankelijk van waar de openingen zitten betekent een kabeldoorvoer in bepaalde gevallen toch lokaal een andere karakteristiek van de (frame)buis.
Verder is het natuurlijk goedkoper om te produceren al zou je dat met de Cannondale prijzen voor frames niet zeggen.
Mijn 2015 CAAD 10 heeft de achterrem kabel binnendoor en de schakel kabels buitenom lopen. Estetisch gezien is alles binnendoor natuurlijk mooier.
Maar niet dat ik mij eraan stoor, het "hoort" ook wel weer een klein beetje bij een racefiets. Hoewel ik mij aan de bovenkabels buitenom eerder zou ergeren dan die aan de onderkant van het frame lopen. Is ook praktischer zo.
Verder is het een klein stukje aerodynamica dat je wellicht inboet met de kabels buitenom. Maar goed, dat verschil in snelheid zou ik al eerder teniet doen door wekelijks meer te trainen
Maar niet dat ik mij eraan stoor, het "hoort" ook wel weer een klein beetje bij een racefiets. Hoewel ik mij aan de bovenkabels buitenom eerder zou ergeren dan die aan de onderkant van het frame lopen. Is ook praktischer zo.
Verder is het een klein stukje aerodynamica dat je wellicht inboet met de kabels buitenom. Maar goed, dat verschil in snelheid zou ik al eerder teniet doen door wekelijks meer te trainen
Hallo allemaal. Ik zal mijn probleem hier ook even voor leggen.
Sinds maart 2015 ben ik de trotse eigenaar van een cannondale caad 10 2014. Na al heel wat kilometertje was ik zaterdag op weg naar de tour de france. Begint mijn crank te kraken. Onderweg hoorde ik dat dit een cannondale kwaaltje is. Maar na wat research blijkt het een bb30 kwaaltje te zijn. Heeft iemand niet misschien ook last van gehad en valt dit ook onder garantie. Ik heb meerdere dingen geprobeerd om het op te lossen. Nieuwe schoenplaatjes zadel pen opnieuw geplaatst geen breuk in de zadelrails En geen speling op de crank.
Ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen.
Alvast bedankt
Sinds maart 2015 ben ik de trotse eigenaar van een cannondale caad 10 2014. Na al heel wat kilometertje was ik zaterdag op weg naar de tour de france. Begint mijn crank te kraken. Onderweg hoorde ik dat dit een cannondale kwaaltje is. Maar na wat research blijkt het een bb30 kwaaltje te zijn. Heeft iemand niet misschien ook last van gehad en valt dit ook onder garantie. Ik heb meerdere dingen geprobeerd om het op te lossen. Nieuwe schoenplaatjes zadel pen opnieuw geplaatst geen breuk in de zadelrails En geen speling op de crank.
Ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen.
Alvast bedankt