Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 dec 2013 11:23

Zitbuis is totaal niet interessant. Het gaat om bovenbuis lengte icm met balhoofdlengte.
What makes the boat go faster?

Frankfiets
Forum-lid

Frankfiets 15 dec 2013 11:53

Een CF SL 9.0 besteld in compact grijs/blauw. Wordt eind maart geleverd, kan niet wachten!

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 15 dec 2013 13:26

Joppietersen schreef:Goedendag,

vraagje: mijn framemaat is 56. heb een 58 gehad en zat niet lekker op die fiets.

Naar mijn weten is dit (buiten de italiaanse fietsen) de maat C-T staande buis oftewel center trapas tot top zitbuis.

Als ik echter op de Canyon site de Aeroad spec's bekijk bij maat 56 dan komt nu overeen met de lengte van de bovenbuis.

De zitbuis is echter nu 53 cm. (maat M -> 56)

Als je naar de zitbuis van 56cm wil kom je volgens de specs meer uit op een L (58) of zelfs XL (60).

Komt dit omdat dit een aero fiets is dat ze nu de bovenbuis ipv de zitbuis als maat geven en welke maat zou dan het meest passend zijn?
Let goed op met framematen en bestudeer de tabellen. Een Aeroad maat M komt overeen met een klassieke 56cm. Maar bij de Slx komt een L (58cm) weer overeen met een 56cm. Bij elke fiets moet je specifiek naar de getallen kijken. Ik kijk altijd naar de effectieve horizontale bovenbuis lengte en de balhoofdbuislengte, daarnaast als ik twijfel ook altijd naar de stack en reach. Dit zijn imo de belangrijkste 4.

Hoe lang ben je zelf, hoe lang zijn je benen?

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 15 dec 2013 13:27

liviolivius schreef:Zitbuis is totaal niet interessant.
+1

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 15 dec 2013 13:29

jsprbcn schreef:1 woord: Super

Inmiddels sinds 16 mei 2013: 3606,1 km (volgens Strava)
En kun je eens de plussen en minnen van Di2 geven?

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 15 dec 2013 13:58

Stuntman Mike schreef:
canyon81 schreef: Een Ultimate CF SL 9.0, een zilvergrijze. Half oktober (na BikeMotion) besteld, wordt geleverd eind januari. Daar ga ik me in 2014 wel mee vermaken :D
Ook erg mooi, met een dubbel of compact besteld? Zit levertijd verschil tussen...
Met compact, komt nog wel een 39t voorblad bij voor het vlakke. Daarnaast ook de 120 mm stuurpen besteld i.p.v. 110. Cassette 12-25.
Ik heb nog wel getwijfeld tussen dubbel of compact, maar ik heb die 34 wel nodig in de bergen. En 50 is voor mij groot genoeg op het vlakke. Als ik een dubbel had genomen, had ik naast een 34t ook nog een 50t voorblad moeten hebben, 52/34 kan (officieel in elk geval) niet. Nu hoef ik alleen een 39t voorblad erbij te hebben. Levertijd maakt me niet zoveel uit, ik fiets deze winter gewoon door met m'n huidige fiets.
Eenvoud kenmerkt het ware.

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 15 dec 2013 15:43

Stuntman Mike schreef:
jsprbcn schreef:1 woord: Super

Inmiddels sinds 16 mei 2013: 3606,1 km (volgens Strava)
En kun je eens de plussen en minnen van Di2 geven?
Gezien ik veel klim loopt het schakelen lekker soepel en snel (ook uit het zadel)
Negatief punt is dat je de batterij in de gaten moet houden :lol:

Joppietersen
Forum-lid

Gebruikersavatar Joppietersen 15 dec 2013 20:22

Stuntman Mike schreef:
Let goed op met framematen en bestudeer de tabellen. Een Aeroad maat M komt overeen met een klassieke 56cm. Maar bij de Slx komt een L (58cm) weer overeen met een 56cm. Bij elke fiets moet je specifiek naar de getallen kijken. Ik kijk altijd naar de effectieve horizontale bovenbuis lengte en de balhoofdbuislengte, daarnaast als ik twijfel ook altijd naar de stack en reach. Dit zijn imo de belangrijkste 4.

Ik ben 1m80, bbl 84cm.

Wat me opvalt is dat ze bij bv Rose wel de framematen overeen laten komen met de zitbuislengte maar dat Canyon dat niet doet.

Als je dan dus 1:1 een fiets in dezelfde maat bestelt dan is de kans groot dus dat ie niet 'past'......

Wat zegt de balhoofdbuislengte je qua 'pasvorm'? Wat ik meen te lezen, hoe diep je zit?
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 15 dec 2013 20:26

Joppietersen schreef:
Ik ben 1m80, bbl 84cm.

Wat me opvalt is dat ze bij bv Rose wel de framematen overeen laten komen met de zitbuislengte maar dat Canyon dat niet doet.

Als je dan dus 1:1 een fiets in dezelfde maat bestelt dan is de kans groot dus dat ie niet 'past'......

Wat zegt de balhoofdbuislengte je qua 'pasvorm'? Wat ik meen te lezen, hoe diep je zit?
Als je een fiets koopt zonder de geometrie tabel te bestuderen is de kans sterk aanwezig dat de fiets niet optimaal gaat passen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 15 dec 2013 21:20

Joppietersen schreef:
Stuntman Mike schreef:

Ik ben 1m80, bbl 84cm.

Het is vervelend dat merken niet alles op dezelfde manier doen, niets aan te doen. Voor de Aeroad zul je een M nodig hebben. Welke uitvoering wil je bestellen?

Joppietersen
Forum-lid

Gebruikersavatar Joppietersen 15 dec 2013 21:52

Stuntman Mike schreef: Welke uitvoering wil je bestellen?
Nou, eerst oriënteren maar prijstechnisch zou de CF7.0 passen maar ben ook nog ah verder kijken, in ieder geval bedankt voor de hulp,
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

millen
Forum-lid

millen 18 dec 2013 11:29

Stuntman Mike schreef:'Opvallend', wel mooier met die interne accu...

Wie heeft al een cadeautje voor zich zelf besteld voor 2014 bij Canyon?
Canyon Aeroad CF8 geduldig aan het wachten, hopelijk nog deze week bericht :D

Plaats reactie