Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 28 feb 2024 16:00

pino schreef: 28 feb 2024 10:07 Hookless is lichter en goedkoper te maken, waar velen een harde plasser van krijgen, maar met de nodige compromissen.
En volgens een andere post ook sterker. Dus:

"Cheaper, lighter, stronger: choose hookless"

Kan ik deze slogan deponeren en verkopen aan een fabrikant?

a_v
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 28 feb 2024 16:26

wasbeer2006 schreef: 28 feb 2024 15:50 Dat is ook het adviseren van de FM.

Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.

En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Hoeveel procent van de deelnemers aan de enquête rijdt nog op velgremmen?

Ik rijd mijn racer met velgremmen op 25mm/5 bar… is dat te smal? Ik denk het niet want 28mm past niet.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 28 feb 2024 16:29

Vicenza schreef: 28 feb 2024 16:00
pino schreef: 28 feb 2024 10:07 Hookless is lichter en goedkoper te maken, waar velen een harde plasser van krijgen, maar met de nodige compromissen.
En volgens een andere post ook sterker. Dus:

"Cheaper, lighter, stronger: choose hookless"

Kan ik deze slogan deponeren en verkopen aan een fabrikant?
Helaas kan dat niet want het produceren van hookless is misschien wel goedkoper, het verkopen niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2024 18:46

Als ik nu alle reacties sinds mijn laatste post hierover lees dan kom ik toch tot de conclusie dat velen hun kop in het zand steken. 😲
Tubeless banden op hookless velgen vereisen nu eenmaal speciale aandacht voor wat betreft de juiste combinatie velg/band (eigenlijk met iedere band) maar vooral het niet overschrijden van de maximale druk. Vooral dat laatste kan zeer gevaarlijk worden indien de band bij toegenomen druk door 1) warmte of 2) door een plotselinge schokdemping van de hookless velg schiet zoals in het verhaal van mijn laatste post. Iets wat bij hooked velgen in die condities niet (nooit) zal gebeuren. Volgens mij is het dan ook niet voor niets dat o.a. DT-Swiss aangeeft geen hookless velgen te produceren omdat ze de veiligheid daarvan in combinatie met de banden keuze van gebruikers niet kan garanderen. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6443
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 feb 2024 18:55

Helaas Orlok : DTSwiss produceert wel degelijk hookless velgen. Ik heb voor mijn ATB ook een set wielen van DT Swiss - de XRC1501 :

https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... spline-one

En 1.5 bar ATB band van 2.4 inch is een behoorlijke bak lucht ( of flinke knal 💥).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2024 19:39

Volgens mij zitten wij hier op het racefiets gedeelte, toch.?
Schermafbeelding 2024-02-28 193609.png
Schermafbeelding 2024-02-28 193609.png (4.81 KiB) 885 keer bekeken
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 feb 2024 20:03

Op lagere druk bij de MTB werkt hookless wel. Maar daar zijn die hieldraden ook wel een tandje dikker dan op die lichte corsa Pro TLR banden.

Ik heb trouwens ook lichte veloflex met latex binnenbanden gehad die bij lek wel van de velg wilden lopen ( niet automatisch ). Maar als je plots een stootlek had kon de band wel degelijk van de velg rollen.

Ik heb toch nog liever hooked tubeless wielen. Totdat de techniek en tolerantie zo ver verbeterd is dat elke band op een hookless velg gewoon gegarandeerd veilig is. Er zijn nu nog een aantal variabelen die je mogelijk niet in de hand hebt.
Laatst gewijzigd door thestudent op 28 feb 2024 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6443
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 feb 2024 20:23

Orlok schreef: 28 feb 2024 18:46 Volgens mij is het dan ook niet voor niets dat o.a. DT-Swiss aangeeft geen hookless velgen te produceren omdat ze de veiligheid daarvan in combinatie met de banden keuze van gebruikers niet kan garanderen. 😉
Ik reageer alleen op jou uitspraak @Orlok en niet op het feit of we hier in het racefiets gedeelte zitten. Trouwens de 700C DT Swiss GRC 42 wielen met een binnenbreedte van 24mm zijn ook hookless ( moderne racefiets breedte ? ). ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 28 feb 2024 21:28

wasbeer2006 schreef: 28 feb 2024 15:27
Ivo W schreef: 28 feb 2024 15:15
Voor mij maakt het wel uit: ik moet ze nl met een lagere bandendruk rijden en ik verplicht me tot een tubeless setup met een beperkte keuze in buitenbanden. Dat zijn voor mij belangrijke argumenten waarop ik perse geen hookless wielen zou willen.
ik zie niet meteen wat hier DOM aan is, maar misschien ben ik wel dom.
Waarschijnlijk rijd je dan op te hoge druk en/of te smalle banden.
Dan past het concept je niet, dat kan.

Echter rijden bredere en zachten banden gewoon beter, en nee het rolt niet in de bochten.
Het gaat om de juiste complete setup en door de kwaliteit van de huidige fietsen wordt dat belanngrijker.

Je moet je breedte van de velg veel beter op je band afstemmen. Een 21 to 23c zou ik 28/30mm op aanhouden.
23c tot 25c 30/32mm. Dan zal je zien dat het wel goed gaat en niet gaat rollen.

De lagere bandenspanning tov een binnenband ga je niet merken. De spanning bij tubeless moet lager omdat de band stugger is, je kan gewoon even proberen waar je hetzelfde gevoel hebt.

Wat ik hierboven schreef boven de 4,5 bar voor een 30mm is echt niet nodig tenzij je echt zwaarder bent dan 95 a 100kg.

Als je hookless neemt moet je wel helemaal mee en niet half. Je velgrem fiets van 10 a 15 jaar terug rijd in je hoofd wel bijna net zo goed, maar het is niet zo 8-)
De gang naar schijven en daarmee vaak steekassen en stijve en lichte carbonvelgen en bredere banden is echt een wereld van verschil. Dat wordt echt onderschat
ik rijd 's-zomers op 28mm veloflex corsa evo met latex binnenbanden op 6 bar. De velg is een bora ultra wto 19mm intern.
's-winters rijd ik met Dt pr1400 dicut wielen met 25mm conti 4 season met latex binnenband, eveneens op 6 bar. ik weeg 88kg.

ben in afwachting van een gravelbike die ik ook in de winter wil gebruiken. daar heb ik hooked duke baccara wielen bij, 21mm intern en die wil ik eens tubeless gaan proberen met 32mm pirelli cinturato op een bar of 4 - 4,5

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 feb 2024 07:18

Even een update over deze specifieke crash.

https://www.bikeradar.com/news/vittoria ... kless-rims

Volgens vittoria is de velg kapot gegaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 feb 2024 08:12

Ivo W schreef: 28 feb 2024 21:28
ik rijd 's-zomers op 28mm veloflex corsa evo met latex binnenbanden op 6 bar. De velg is een bora ultra wto 19mm intern.
's-winters rijd ik met Dt pr1400 dicut wielen met 25mm conti 4 season met latex binnenband, eveneens op 6 bar. ik weeg 88kg.

ben in afwachting van een gravelbike die ik ook in de winter wil gebruiken. daar heb ik hooked duke baccara wielen bij, 21mm intern en die wil ik eens tubeless gaan proberen met 32mm pirelli cinturato op een bar of 4 - 4,5
Daar is in die configuratie ook niets mis mee. Je kan altijd discuseieren over de spanning, het zou lager kunnen.
Ik reed met een pirelli 28mm met latex binnenband op 5bar met 82kg. De veloflex is wel wat soepeler, dus wellicht wil je dat iets harder hebben.

Ik ben ook geen extreme lage druk rijder. Met 30mm rijd ik ook met 4 bar en ik weeg 82 kilo.
Zijn er zat die richting de 3 gaan, dat vind ik ook niks.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 feb 2024 08:21

thestudent schreef: 29 feb 2024 07:18 Even een update over deze specifieke crash.

https://www.bikeradar.com/news/vittoria ... kless-rims

Volgens vittoria is de velg kapot gegaan.
De comments eronder. Mensen snappen het echt niet.....

De haak heb je niet nodig als de band velg combo goed is. Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dat mijn combo bij druk verlies echt geen probleem is. Sterker ik heb onderweg een probleem als de band eraf moet. De laatste moest ik eraf snijden.

Daar ligt natuurlijk wel het probleem. Kan iedereen bepalen of de combo die ze rijden geschikt is?
Echter gaat een haak je niet redden, zie de vele afgeklapte Ultremo,s en GP4000s een jaar of 8 a 9 terug.

Het gaat erom dat het middengedeelte van de velg diep genoeg is en het bed waar de band steunt aansluit op de band.

Andere discussie die wel hier al hebben gehad en niet uitkwamen. Ik vind dat je het tl tape niet tegen de zijkant op moet laten lopen, als daar net je band niet lekker zit is dat mijn inziens ook een risico.

Plaats reactie