Pagina 484 van 522
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 26 jun 2024 22:01
door kopjethee
Dus als ik een rondje fiets met veel wind heb ik meer nadeel dan voordeel van de wind
Dat gevoel heb ik ook altijd maar voor nu klopt mn gevoel dus ook eens met de werkelijkheid
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 26 jun 2024 22:08
door pino
Als je hard genoeg rijdt heb je ALLEEN maar wind tegen.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 26 jun 2024 22:47
door bartaspin
40 km windstil... Dat is lang geleden
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 10:31
door wasbeer2006
Ja en dat rijd ook heel vervelend op het vlakke. liever gewoon minimaal windkracht 2
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 11:04
door pino
Je kunt proberen door dicht bos tegen de wind in te rijden en over dijken terug . Maar dat is een privilege die niet voor iedereen is weggelegd.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 11:08
door kopjethee
Ik woon aan de kust dus de richting is ook vrij beperkt.
En er is vrijwel altijd wind
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 13:37
door vantheman
kopjethee schreef: ↑26 jun 2024 16:56
Als 20km tegenwind fietst met 200watt en hetzelfde stuk weer terug wind mee met 200watt ben je dan even snel als 40km met 200watt windstil?
Het gaat volgens mij niet om de afgelegde afstand dat je een bepaalde snelheid rijdt maar om de tijd dat je een bepaalde snelheid rijdt.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 14:02
door Klein_Verzet
kopjethee schreef: ↑26 jun 2024 16:56
Als 20km tegenwind fietst met 200watt en hetzelfde stuk weer terug wind mee met 200watt ben je dan even snel als 40km met 200watt windstil?
Nee. Zonder in cijfers te verdwalen kan je het aldus beredeneren: de tijdstoename van het stuk tegenwind is meer dan de tijdsafname op het stuk met de wind mee. Oftewel het tijdverlies opgelopen in het stuk tegenwind is groter dan de tijdwinst in het stuk met wind mee. Je bent langer onderweg (dus gemiddeld langzamer). Bovendien gebruik je meer energie, want vermogen vermenigvuldigt met de tijd is energie.
Wil je wel tot achter de komma de cijfers als feitelijk bewijs dan kan je hier terecht:
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Onderaan in die webpagina zie je dat er gebruik wordt gemaakt van 3 soorten snelheden om de luchtweerstand (drag) te berekenen: "air-speed" en "ground-speed" en "headwind."
Dan nog dit. Je kan je ook afvragen of windstil weer bij 10ºC en 1030 hPa voordeel biedt ten opzichte van een wind met snelheid 20km/u, 990 hPa en 30ºC ?
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 27 jun 2024 14:09
door kopjethee
Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Het is me een stuk duidelijker en inzichtelijker geworden
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 28 jun 2024 14:50
door Sulla
Wat doen jullie met oude fietsonderdelen die op zich goed of zelfs nieuw zijn, die je zelf nooit meer gaat gebruiken, maar waar nauwelijks interesse voor is op bijvb marktplaats.
Zijn er bijvb goede doelen die daar iets mee kunnen.
Meer concreet: ik heb de standaard pr2 wielset van mijn Giant amper 2 maanden na aanschaf omgewisseld voor iets beters. En die liggen al een paar jaar in de weg in de schuur (met 1 gebroken spaak), maar raak ze aan de straatstenen niet kwijt.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 28 jun 2024 17:14
door BertL
Advocaat van de duivel: waarom zou ik van een onbekende een wielset met een gebroken spaak kopen. “Als er een spaak over de dam is, volgen er meer.”
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 28 jun 2024 17:19
door rob74
Als er een spaak over de dam is,....
Dan volgen er niet noodzakelijk meer. Tenminste als je de geschiedenis van het wiel kent. En dat weet je in dit geval dus niet. Ik zou zo'n wielset aan me voorbij laten gaan.