Cannondale
-
- Forum-lid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15
In de meeste gevallen zal het niet aan de lagers liggen, maar aan speling/viezigheid tussen de lagers en het frame. Als er dan nieuwe lagers in worden gezet (zoals Wichters terecht zegt) kan dit verholpen worden doordat ze opnieuw worden gemonteerd en van vet worden voorzien.
Waarschijnlijk helpt eruit-schoonmaken-invetten-erin ook wel
Waarschijnlijk helpt eruit-schoonmaken-invetten-erin ook wel
Mijn (FSA) BB30 lagers waren na <5000 km gaar (1 van de lagers liep korrelig). BB30 is een berucht systeem en FSA lagers (= de lagers die Cannondale er zelf in stops) hebben een vrij slechte reputatiegiantjan schreef:Dat is mooi. Hopen dat mijn fietsenmaker dit ook doet. Na hoeveel km had je dit ongeveer?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
5000 km is nog netjes.
ik reed 3 sets lagers in 2 maanden naar de kl....
Mijn FM heeft een hoon gebruikt en het gat van de krank iets ruimer gemaakt.
Iets groter lager erin en hopla probleem is verholpen.
Heb denk ik in 2 jaar tijd 5 sets lagers gebruikt en nadien niks meer.
Dat vet wat ze erin stoppen is een lapmiddel.
Succes.
ik reed 3 sets lagers in 2 maanden naar de kl....
Mijn FM heeft een hoon gebruikt en het gat van de krank iets ruimer gemaakt.
Iets groter lager erin en hopla probleem is verholpen.
Heb denk ik in 2 jaar tijd 5 sets lagers gebruikt en nadien niks meer.
Dat vet wat ze erin stoppen is een lapmiddel.
Succes.
Mijn eerste set in mijn Caad 10 werd na circa 1.000 km vervangen. Bij mijn Super Six ging het nog sneller: de eerste set moest na 300 km worden vervangen. Een maandje of 2 later had ik weer een kraak en wat bleek, dat FM had de eerste keer de lagers voor een Caad 10 gemonteerd. Balen, maar nu heb ik wel de juiste lagers. Over heeft de FM de laatste keer extra vet in de lagers gesmeerd. Nu maar hopen dat het kraken weg blijft,
Inderdaad, alle lagers van alle moderne cannondale fietsen zijn bb30 of pf30. Cannondale heeft bb30 namelijk ooit uitgevonden. Als de lagers goed zitten, is het een super systeem (licht, stijf, lage q-factor), maar er zijn nogal eens problemen mee. Al schijnt pf30 iets beter te zijn (minder kritieke toleranties omdat het plastic is)
Mijn nieuwe cbear lagers zijn trouwens nog kraakvrij. Ook na een week misbruiken tijdens de transAlp vorige week. Al kan het zijn dat ik het kraken van de crank niet meer hoorde omdat dit overstemd werd door het kraken van mijn balhoofd
@mugman: gat in je crank ruimer? Dat snap ik niet. Vooral niet hoe dat toekomstig kraken kan voorkomen.
Mijn nieuwe cbear lagers zijn trouwens nog kraakvrij. Ook na een week misbruiken tijdens de transAlp vorige week. Al kan het zijn dat ik het kraken van de crank niet meer hoorde omdat dit overstemd werd door het kraken van mijn balhoofd
@mugman: gat in je crank ruimer? Dat snap ik niet. Vooral niet hoe dat toekomstig kraken kan voorkomen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@53x11, inderdaad zeg het maar.
Eind vorig jaar kregen ze een nieuw stuk gereedschap binnen en is er een frees/ hoon door gehaald.
Er zijn nieuwe lagers ingezet en voilà geen kraakje meer gehad.
Weet niet in hoeverre de lagers er te strak in zitten of misschien wel iets scheef gaan zitten tijdens het krachtig aanzetten.
Zit er verder nog een ring in dit systeem?
Had namelijk wel eens het gevoel dat het niet alleen of altijd het lager is maar dat er ook iets anders zit wat tikt.
Zoals gezegd, sinds vorig jaar geen probleem meer.
Eind vorig jaar kregen ze een nieuw stuk gereedschap binnen en is er een frees/ hoon door gehaald.
Er zijn nieuwe lagers ingezet en voilà geen kraakje meer gehad.
Weet niet in hoeverre de lagers er te strak in zitten of misschien wel iets scheef gaan zitten tijdens het krachtig aanzetten.
Zit er verder nog een ring in dit systeem?
Had namelijk wel eens het gevoel dat het niet alleen of altijd het lager is maar dat er ook iets anders zit wat tikt.
Zoals gezegd, sinds vorig jaar geen probleem meer.
Zelf ben ik me aan het oriënteren op een nieuw aan te schaffen racefiets. Ik twijfel hierbij tussen een aantal modellen/merken en Cannondale zit daar ook bij. Maar juist vanwege de BB30 problemen begin ik heel erg te twijfelen of Cannondale een goede keuze is. De vraag is in hoeverre je een mogelijk probleem dat oplosbaar is moet aangrijpen om een keuze te maken om geen Cannondale te kopen. Iemand die daar een mening over heeft? (vast wel)
Merida Scultura 8000 (2023)
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16 sep 2011 20:17
Hier hetzelfde probleem. In april dit jaar een CAAD10 2015 gekocht en na ongeveer 1500 km (ok, inclusief de nodige kasseienstroken in Noord-Frankrijk ) begon het te kraken.
Mijn fietsenmaker bevestigde ook dat het een bekend Cannondale probleem is en heeft onder garantie de lagers en trapas vervangen, waarmee het probleem verholpen was. Hopen dat het zo blijft...
Mijn fietsenmaker bevestigde ook dat het een bekend Cannondale probleem is en heeft onder garantie de lagers en trapas vervangen, waarmee het probleem verholpen was. Hopen dat het zo blijft...