Het grote domme vragen topic
Ik denk niet dat je een goed doel blij kan maken met een kapot wiel... als je er iemand blij mee wilt maken, dan zou ik het wiel eerst (door een deskundige) in orde laten maken voordat je het weggeeft. Het is dan aan jouzelf of je dat de investering waard vindt.
Edit: Heel misschien kunnen ze er bij de plaatselijke fietsclub iets mee, als daar bijvoorbeeld leden zijn die handig genoeg zijn om dit zelf op te lossen.
Edit: Heel misschien kunnen ze er bij de plaatselijke fietsclub iets mee, als daar bijvoorbeeld leden zijn die handig genoeg zijn om dit zelf op te lossen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Of probeer er iets anders van te maken zoals een tafellamp.
https://www.marktplaats.nl/v/antiek-en- ... n-een-wiel
Even googelen en je komt een hoop andere leuke ideeën tegen waar je een hipster blij mee kan maken.
https://www.marktplaats.nl/v/antiek-en- ... n-een-wiel
Even googelen en je komt een hoop andere leuke ideeën tegen waar je een hipster blij mee kan maken.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Ik misschien van plan om de cube nuroad aan te passen van 1x naar 2x voor.
Dan moet ik ook een andere shifter monteren, kan ik de remleiding loshalen en weer vastzetten op de andere shifter?
Of gaat dat gegarandeerd lekken...?
Als dat al bij voorbaat niet gaat, hoeveel moet je dan van de leiding knippen / hoeveel ga je verliezen? (want de leiding is niet al te lang)
Dan moet ik ook een andere shifter monteren, kan ik de remleiding loshalen en weer vastzetten op de andere shifter?
Of gaat dat gegarandeerd lekken...?
Als dat al bij voorbaat niet gaat, hoeveel moet je dan van de leiding knippen / hoeveel ga je verliezen? (want de leiding is niet al te lang)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Wat is het verschil tussen as type normaal een 4 mm?
Onderstaand de definitie van het as type volgens Mantel:
Je kunt bij sommige pedalen kiezen voor een kortere of langere lengte van de pedaalas.
Mensen met grotere voeten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een bredere pedaalas, zodat ze minder snel met de voet tegen de crank aan komen (4 mm).
Een reden om voor een kortere as te kiezen is om de Q-factor zo klein mogelijk te houden, zodat je voet meer onder je heup geplaatst is (-3 mm).
Is het één te verkiezen boven het ander?
Onderstaand de definitie van het as type volgens Mantel:
Je kunt bij sommige pedalen kiezen voor een kortere of langere lengte van de pedaalas.
Mensen met grotere voeten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een bredere pedaalas, zodat ze minder snel met de voet tegen de crank aan komen (4 mm).
Een reden om voor een kortere as te kiezen is om de Q-factor zo klein mogelijk te houden, zodat je voet meer onder je heup geplaatst is (-3 mm).
Is het één te verkiezen boven het ander?
Kortere as zorgt voor lagere Q-factor, dus meer aero en minder O-benen.
Kom je met de kortere as tegen de crankarm, dan wil je de langere as.
Ik kom enkel met mijn rechterschoen tegen de crankarm, een ringetje van 1mm tussen pedaal en crankset hielp al voldoende.
Welke pedalen heb je nu en is daar een Q-factor van bekend? Volgens mij heeft Look iets grotere Q-factor dan standaard Shimano.
Kom je met de kortere as tegen de crankarm, dan wil je de langere as.
Ik kom enkel met mijn rechterschoen tegen de crankarm, een ringetje van 1mm tussen pedaal en crankset hielp al voldoende.
Welke pedalen heb je nu en is daar een Q-factor van bekend? Volgens mij heeft Look iets grotere Q-factor dan standaard Shimano.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ik heb nu Shimano PD-ES600 pedalen. Heb nieuwe schoenen nodig en wil over naar SPD-SL. Blijf dus bij Shimano, dan zou de q-factor gelijk blijven?
De PD-ES600 heeft 55mm als midden van het pedaal.
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... ES600.html
De PD-R8000 Ultegra heeft 53mm als midden van het pedaal.
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... ES600.html
De extra 4mm zou dan op 57mm uitkomen.
Als je nu niet tegen de crankarmen aankomt (je zou even kunnen kijken, inclusief winter-overschoenen) dan zou je de standaard versie uit kunnen proberen. Desnoods met een ringetje er tussen mocht het toch te krap zijn. Je kunt het zelf vast het beste inschatten.
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... ES600.html
De PD-R8000 Ultegra heeft 53mm als midden van het pedaal.
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... ES600.html
De extra 4mm zou dan op 57mm uitkomen.
Als je nu niet tegen de crankarmen aankomt (je zou even kunnen kijken, inclusief winter-overschoenen) dan zou je de standaard versie uit kunnen proberen. Desnoods met een ringetje er tussen mocht het toch te krap zijn. Je kunt het zelf vast het beste inschatten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ah top, dankjewel voor je reactie. In beide gevallen scheelt het 2 mm. Zal er in mijn volgende ritjes eens op letten.
Ik doe het met een bandenlichter.
Dan telkens eens licht remmen en goed kijken dat ze niet te ver uitkomen. En opnieuw induwen.
Die zuigers schieten er niet meteen zomaar uit, maar zeker niet te ver gaan!
(been there, done that)
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Heel voorzichtig je remhendel een beetje inknijpen zodat de zuiger naar buiten komt.
Dan met een wattenstaafje schoonmaken en met wat olie aan het wattenstaafje je zuiger insmeren. Vervolgens zuiger terugduwen.
Ah Drkjv was me voor!
Dan met een wattenstaafje schoonmaken en met wat olie aan het wattenstaafje je zuiger insmeren. Vervolgens zuiger terugduwen.
Ah Drkjv was me voor!