Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2013 15:45

Demping van die bochels is kolder, maakt niks uit rov een goede andere rechte constructie. Is puur voor de looks en het werkt.
Lak is inmiddels geen probleem meer, maar blijft ze achtervolgen (waarom hoor ik bijv niemand over de makkelijk loslatende lak van witte Canyon frames).
Eigenlijk is de grootste plus dat ze nog netjes framematen per 1 cm leveren ipv smlxl.
Een pina is herkenbaar en zit gewoon goed stuk historiemarketing achter. Verder is de fiets goed, maar zit het merk bij een aantal mensen in de verdomhoek. Maar owee als ik een onderbouwd kritisch geluid laat horen over mijn snel weer verkochtte Speci, dan krijg ik nog net geen dreigmails.....
En voor de achterdochtigen achter ons: ik heb naast Pina een Scott CR1 LTD (1st gen) gehad, een Storck, een Sworks SL3 (stijf nerveus onding) en over een paar dagen ligt er een Supersixframe in huis. Ben dus niet zo eenkennig als sommigen denken.
Less is bore

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 25 jan 2013 15:54

daniel1975 schreef:Demping van die bochels is kolder, maakt niks uit rov een goede andere rechte constructie. Is puur voor de looks en het werkt.
Lak is inmiddels geen probleem meer, maar blijft ze achtervolgen (waarom hoor ik bijv niemand over de makkelijk loslatende lak van witte Canyon frames).
Eigenlijk is de grootste plus dat ze nog netjes framematen per 1 cm leveren ipv smlxl.
Een pina is herkenbaar en zit gewoon goed stuk historiemarketing achter. Verder is de fiets goed, maar zit het merk bij een aantal mensen in de verdomhoek. Maar owee als ik een onderbouwd kritisch geluid laat horen over mijn snel weer verkochtte Speci, dan krijg ik nog net geen dreigmails.....
En voor de achterdochtigen achter ons: ik heb naast Pina een Scott CR1 LTD (1st gen) gehad, een Storck, een Sworks SL3 (stijf nerveus onding) en over een paar dagen ligt er een Supersixframe in huis. Ben dus niet zo eenkennig als sommigen denken.
dat de demping kolder is, is niet waar. Carbon heeft een dempende werking. Door meer carbon toe te voegen de hoek te veranderen is er wel demping. Al wordt het natuurlijk nooit een Fox :roll:
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2013 16:17

Carbon heeft helemaal geen dempende werking. Die constructie is enkel om anders te zijn dan de concurentie. Als je meer demping uit de constructie wilt halen moet de boel veel radicaler vorm gegeven worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2013 16:45

Als die Onda vork echt zoveel demping zou geven zou de Dogma niet zo goed sturen als dat ie nu doet. En een 27.2 zadelpen doet meer dan die achterbocht qua demping. Geloof mij, het is puur marketing. Niks mis mee, ik vind het wel mooi en onderscheidend, maar beter is het niet. (Misschien is het zelfs wel de reden dat ze relatief zwaar zijn).
Less is bore

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 25 jan 2013 17:03

amclassic-fan schreef:Carbon heeft helemaal geen dempende werking. Die constructie is enkel om anders te zijn dan de concurentie. Als je meer demping uit de constructie wilt halen moet de boel veel radicaler vorm gegeven worden.
Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.

Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen :D Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Als die Onda vork echt zoveel demping zou geven zou de Dogma niet zo goed sturen als dat ie nu doet. En een 27.2 zadelpen doet meer dan die achterbocht qua demping. Geloof mij, het is puur marketing. Niks mis mee, ik vind het wel mooi en onderscheidend, maar beter is het niet. (Misschien is het zelfs wel de reden dat ze relatief zwaar zijn).
Dat hangt helemaal van de frequentie en amplitude af die wordt gedempt..... Het is natuurlijk geen gedempte voorvork :mrgreen:
It's all about the bike!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 25 jan 2013 17:08

MartijnPinarello schreef:
amclassic-fan schreef:Carbon heeft helemaal geen dempende werking. Die constructie is enkel om anders te zijn dan de concurentie. Als je meer demping uit de constructie wilt halen moet de boel veel radicaler vorm gegeven worden.
Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.

Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen :D Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Als die Onda vork echt zoveel demping zou geven zou de Dogma niet zo goed sturen als dat ie nu doet. En een 27.2 zadelpen doet meer dan die achterbocht qua demping. Geloof mij, het is puur marketing. Niks mis mee, ik vind het wel mooi en onderscheidend, maar beter is het niet. (Misschien is het zelfs wel de reden dat ze relatief zwaar zijn).
Dat hangt helemaal van de frequentie en amplitude af die wordt gedempt..... Het is natuurlijk geen gedempte voorvork :mrgreen:
http://www.inometa.de/uploads/tx_userav ... cal_EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hoofdstuk "Dynamic material"

Voordeel van carbon fiber is dat je de vorm eenvoudig kan veranderen en dus de dempende eigenschappen
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 29 jan 2013 22:55

Is dit niet wat goedkoop? Niet dat ik het nodig heb, maar toch. http://nl.kapaza.be/limburg/pinarello-d ... 374232.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 29 jan 2013 22:58

flores schreef:Is dit niet wat goedkoop? Niet dat ik het nodig heb, maar toch. http://nl.kapaza.be/limburg/pinarello-d ... 374232.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat hangt er vanaf of het echt is :geek:
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 29 jan 2013 23:38

Wordt er dan ook al nep Campagnolo gemaakt? :D
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 30 jan 2013 08:14

flores schreef:Wordt er dan ook al nep Campagnolo gemaakt? :D
Ja, iig Campagnolo Bora's worden (weliswaar nog slecht) nagemaakt in China e.o.

De aangeboden Pinarello op de foto ziet er echt uit (is er een van modeljaar 2010 vlg mij) en die namakers van toen waren heel herkenbaar (ronde zadelpen etc). Leuk wagenpark op de achtergrond trouwens.

sob
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:24

sob 30 jan 2013 08:19

Als dat wagenpark bij de eigenaar van de fiets hoort,dan zou het mij verbazen als het een nepper is,ziet er een beetje uit daar dat er niet naar een eurootje meer of minder word gekeken.....
Maar goed zou ook nog schijn bedriegt kunnen zijn.

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 jan 2013 08:20

ItalianJob schreef:
flores schreef:Wordt er dan ook al nep Campagnolo gemaakt? :D
Ja, iig Campagnolo Bora's worden (weliswaar nog slecht) nagemaakt in China e.o.

De aangeboden Pinarello op de foto ziet er echt uit (is er een van modeljaar 2010 vlg mij) en die namakers van toen waren heel herkenbaar (ronde zadelpen etc). Leuk wagenpark op de achtergrond trouwens.
Hebben alle nep-pina's (dogma) een ronde zadelpen?
It's all about the bike!

Plaats reactie