Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 30 jan 2013 08:55

Nee, nieuwe type (imitatie) heeft ook een druppelpen
Addict R1

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 30 jan 2013 09:13

sob schreef:Als dat wagenpark bij de eigenaar van de fiets hoort,dan zou het mij verbazen als het een nepper is,ziet er een beetje uit daar dat er niet naar een eurootje meer of minder word gekeken.....
Maar goed zou ook nog schijn bedriegt kunnen zijn.
Wow wel een snel oordeel over iemand zeg. Ik denk iig dat deze fiets wel echt is. De laatste generatie neppers zijn idd moeilijk te onderscheiden hoewel door nepverkopers ook vaak genoeg kopie foto's van de echte Pinarello's op internet geplaatst worden.

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 30 jan 2013 09:19

MartijnPinarello schreef:
MartijnPinarello schreef:
amclassic-fan schreef:Carbon heeft helemaal geen dempende werking. Die constructie is enkel om anders te zijn dan de concurentie. Als je meer demping uit de constructie wilt halen moet de boel veel radicaler vorm gegeven worden.
Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.

Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen :D Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Als die Onda vork echt zoveel demping zou geven zou de Dogma niet zo goed sturen als dat ie nu doet. En een 27.2 zadelpen doet meer dan die achterbocht qua demping. Geloof mij, het is puur marketing. Niks mis mee, ik vind het wel mooi en onderscheidend, maar beter is het niet. (Misschien is het zelfs wel de reden dat ze relatief zwaar zijn).
Dat hangt helemaal van de frequentie en amplitude af die wordt gedempt..... Het is natuurlijk geen gedempte voorvork :mrgreen:
http://www.inometa.de/uploads/tx_userav ... cal_EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hoofdstuk "Dynamic material"

Voordeel van carbon fiber is dat je de vorm eenvoudig kan veranderen en dus de dempende eigenschappen
Theoretisch allemaal prachtig waar. Maar dan is het wel apart dat de Dogma die speciaal voor een slecht wegdek is ontwikkeld, de DogmaK, geen "bochel" in de achtervork heeft. Daar rijden de Sky's en Movistars Parijs Roubaix en Ronde van Vlaanderen mee en die biedt, neem ik aan, meer comfort dan de standaard Dogma.

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 30 jan 2013 10:28

Theoretisch allemaal prachtig waar. Maar dan is het wel apart dat de Dogma die speciaal voor een slecht wegdek is ontwikkeld, de DogmaK, geen "bochel" in de achtervork heeft. Daar rijden de Sky's en Movistars Parijs Roubaix en Ronde van Vlaanderen mee en die biedt, neem ik aan, meer comfort dan de standaard Dogma.[/quote]

Ander (gelamineerd) carbon? Andere vezelrichting? Andere compound? Andere wielen/banden?

Bovendien zal de bochel weinig doen voor de kasseien. Het haalt hooguit wat lichte trillingen weg die veroorzaakt worden door 8 bar banden op het asfalt. Je moet het meer zien als een functie die een kleine bijdrage levert aan het verminderen van lichte trillingen (en marketing uiteraard).
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jan 2013 10:33

MartijnPinarello schreef:Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.

Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen :D Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Dat ieder materiaal een iets dempende werking heeft lijkt me nogal wiedes, anders zou je een oneindige stijfheid hebben. Het merendeel van een frame bestaat niet uit geweven vezels, maar uit de UD vezels. Met die laatste categorie heb je veel meer controle over de richting waarin je 't frame stijf wilt maken. Maar goed de link die je aan haalt heeft een stevig marketing sausje gekregen, er mist nogal wat essentiele informatie over wat ze nu daadwerkelijk aan 't vergelijken zijn. Als ik 't goed begrijp zijn ze verschillende layups van de carbon pijp aan 't vergelijken met 1 enkele stalen pijp. Maar wie weet hebben ze iets anders gedaan, het staat er niet al te duidelijk.

Dat beetje wat carbon dempt valt volledig in 't niet bij wat er aan trillingen wordt weg gefilterd door je banden, zadel en bijv ook door het stuurlint.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 feb 2013 16:12

Het boek vergeling Prince kan dicht, na veel overleg tot een bevredigende oplossing kunnen komen met de FM, er komt een C59.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 feb 2013 16:22

Mooi zo! Hoe heet dat ook al weer? 'Eind goed, al goed? :D' Ik hoop dat je nu (weer) een tevreden fietser bent ;) !
60 x Ventoux

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 feb 2013 17:57

legrimpeur schreef:Mooi zo! Hoe heet dat ook al weer? 'Eind goed, al goed? :D' Ik hoop dat je nu (weer) een tevreden fietser bent ;) !
Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.

Ik ben uiteindelijk tevreden met de uitkomst, maar het blijft een teleurstelling dat Pinarello/CardSport niet mee wil werken aan het herlakken van een nog in een frame dat nog in een perfecte technische staat is! Deze houding heeft er voor mij wel in geresulteerd dat Pinarello voor mij een "never again" is. Het blijft voor mij gewoon een fout die niet erkend wordt door de fabrikant, een frame van 3600 euro wat zo vergeeld na 2 jaar, dat moet gewoon niet kunnen! Ook al is het dan net na de garantietermijn gemeld.

Uiteindelijk moet ik nu toch meer geld uitgeven dan ik uiteindelijk van plan was, maar gezien de verkleuring die gewoon doorzet was doorrijden ook niet echt een optie, dan had ik over 2 jaar ook onverkoopbaar frame waar ik mij dagelijks aan zou ergeren. Het aanbod van de FM was uiteindelijk de beste oplossing om nu tot aanschaf van een ander frame over te gaan.

Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil, het is voor mij een afgesloten hoofdstuk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16441
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 feb 2013 18:54

colnagofreak schreef:
Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.

Ik ben uiteindelijk tevreden met de uitkomst, maar het blijft een teleurstelling dat Pinarello/CardSport niet mee wil werken aan het herlakken van een nog in een frame dat nog in een perfecte technische staat is! Deze houding heeft er voor mij wel in geresulteerd dat Pinarello voor mij een "never again" is. Het blijft voor mij gewoon een fout die niet erkend wordt door de fabrikant, een frame van 3600 euro wat zo vergeeld na 2 jaar, dat moet gewoon niet kunnen! Ook al is het dan net na de garantietermijn gemeld.
....!
Is cardsports de volgende Veltec in het rijtje vraag ik me dan af.
Als je als importeur geen meerwaarde kan betekenen ben je mogelijk niet echt nodig.
I know myself like no one else
Nothing to defend

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 11 feb 2013 19:41

colnagofreak schreef:
legrimpeur schreef:Mooi zo! Hoe heet dat ook al weer? 'Eind goed, al goed? :D' Ik hoop dat je nu (weer) een tevreden fietser bent ;) !
Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.

Het blijft voor mij gewoon een fout die niet erkend wordt door de fabrikant, een frame van 3600 euro wat zo vergeeld na 2 jaar, dat moet gewoon niet kunnen! Ook al is het dan net na de garantietermijn gemeld.

Uiteindelijk moet ik nu toch meer geld uitgeven dan ik uiteindelijk van plan was, maar gezien de verkleuring die gewoon doorzet was doorrijden ook niet echt een optie, dan had ik over 2 jaar ook onverkoopbaar frame waar ik mij dagelijks aan zou ergeren. Het aanbod van de FM was uiteindelijk de beste oplossing om nu tot aanschaf van een ander frame over te gaan.
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.
In principe moet je je dus wenden tot de winkelier, die hoort het eigenlijk op te lossen.
Een winkelier kan jou verwijzen naar een importeur of fabrikant om rechtsstreeks dingen op te lossen. Echter de winkelier behoort jou wettelijk een deuglijk product te verkopen (hier geldt een juiste relatie tussen: product-prijs-verwachte levensduur- etc)
Doorsturen ontslaat hem niet van die verplichting. Gezien de prijs van het frame verwacht je niet dat er in zo'n korte tijd al verkleuring optreed. De winkelier heeft ook meer verplichtingen aangaande de producten die hij verkoopt dan de importeur of fabrikant.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5608
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 feb 2013 19:56

GoldenRatio schreef:
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.
In principe moet je je dus wenden tot de winkelier, die hoort het eigenlijk op te lossen.
Een winkelier kan jou verwijzen naar een importeur of fabrikant om rechtsstreeks dingen op te lossen. Echter de winkelier behoort jou wettelijk een deuglijk product te verkopen (hier geldt een juiste relatie tussen: product-prijs-verwachte levensduur- etc)
Doorsturen ontslaat hem niet van die verplichting. Gezien de prijs van het frame verwacht je niet dat er in zo'n korte tijd al verkleuring optreed. De winkelier heeft ook meer verplichtingen aangaande de producten die hij verkoopt dan de importeur of fabrikant.
BlaBlaBla, als je nu eerst eens de moeite genomen had de voorgaande postings te lezen! :evil: Dit is al diverse malen hier gepasseerd, en jurisdisch gezien heb je helemaal gelijk!
Het is nu ook voor een groot gedeelte door de FM in coulance opgelost, maar je kan ook niet van een verkoper verwachten dat als na veel gebel met importeur, de verkoper alles voor zijn rekening neemt als importeur/fabrikant het laten afweten.

Fm heeft mij ook aangeboden om het frame elders te laten lakken, b.v. bij BCP.
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 11 feb 2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 11 feb 2013 20:06

colnagofreak schreef:
GoldenRatio schreef:
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.
In principe moet je je dus wenden tot de winkelier, die hoort het eigenlijk op te lossen.
Een winkelier kan jou verwijzen naar een importeur of fabrikant om rechtsstreeks dingen op te lossen. Echter de winkelier behoort jou wettelijk een deuglijk product te verkopen (hier geldt een juiste relatie tussen: product-prijs-verwachte levensduur- etc)
Doorsturen ontslaat hem niet van die verplichting. Gezien de prijs van het frame verwacht je niet dat er in zo'n korte tijd al verkleuring optreed. De winkelier heeft ook meer verplichtingen aangaande de producten die hij verkoopt dan de importeur of fabrikant.
BlaBlaBla, als je nu eerst eens de moeite genomen had de voorgaande postings te lezen! :evil:
Het is nu ook voor een groot gedeelte door de FM in coulance opgelost, maar je kan ook niet van een verkoper verwachten dat als na veel gebel met importeur, de verkoper alles voor zijn rekening neemt als importeur/fabrikant het laten afweten.

BlaBlaBla?
Nou bedankt joh dat je me serieus neemt. [/sarcasme off] Natuurlijk heb ik eerst wat gelezen maar zeer waarschijnlijk niet heel je geschiedenis. Echter . . . je geeft af op de importeur, wat ik overigens wel begrijp, maar strikt gezien heb je NIETS met de importeur te maken. Feitelijk is het geheel logisch en correct dat de FM in coulance dingen gedaan heeft omdat dat zijn VERPLICHTING is wettelijk gezien. De winkelier heeft het tenslotte zo aangepakt dat HIJ er niet echt een buil aan valt maar dat jij opnieuw je portemonnee flink mag trekken. Of dat slim van jou is laat ik in het midden maar het is in ieder geval slim van de FM. Enfin als jij tevreden bent is het ok.

Plaats reactie