Re: Pinarello topic
Geplaatst: 30 jan 2013 08:55
Nee, nieuwe type (imitatie) heeft ook een druppelpen
Fiets - Race en MTB website voor wielrenners, sportieve fietsers, mountainbikers
https://www.fiets.nl/forum/
Wow wel een snel oordeel over iemand zeg. Ik denk iig dat deze fiets wel echt is. De laatste generatie neppers zijn idd moeilijk te onderscheiden hoewel door nepverkopers ook vaak genoeg kopie foto's van de echte Pinarello's op internet geplaatst worden.sob schreef:Als dat wagenpark bij de eigenaar van de fiets hoort,dan zou het mij verbazen als het een nepper is,ziet er een beetje uit daar dat er niet naar een eurootje meer of minder word gekeken.....
Maar goed zou ook nog schijn bedriegt kunnen zijn.
Theoretisch allemaal prachtig waar. Maar dan is het wel apart dat de Dogma die speciaal voor een slecht wegdek is ontwikkeld, de DogmaK, geen "bochel" in de achtervork heeft. Daar rijden de Sky's en Movistars Parijs Roubaix en Ronde van Vlaanderen mee en die biedt, neem ik aan, meer comfort dan de standaard Dogma.MartijnPinarello schreef:http://www.inometa.de/uploads/tx_userav ... cal_EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;MartijnPinarello schreef:Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.amclassic-fan schreef:Carbon heeft helemaal geen dempende werking. Die constructie is enkel om anders te zijn dan de concurentie. Als je meer demping uit de constructie wilt halen moet de boel veel radicaler vorm gegeven worden.
Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Dat hangt helemaal van de frequentie en amplitude af die wordt gedempt..... Het is natuurlijk geen gedempte voorvorkAls die Onda vork echt zoveel demping zou geven zou de Dogma niet zo goed sturen als dat ie nu doet. En een 27.2 zadelpen doet meer dan die achterbocht qua demping. Geloof mij, het is puur marketing. Niks mis mee, ik vind het wel mooi en onderscheidend, maar beter is het niet. (Misschien is het zelfs wel de reden dat ze relatief zwaar zijn).
Zie hoofdstuk "Dynamic material"
Voordeel van carbon fiber is dat je de vorm eenvoudig kan veranderen en dus de dempende eigenschappen
Dat ieder materiaal een iets dempende werking heeft lijkt me nogal wiedes, anders zou je een oneindige stijfheid hebben. Het merendeel van een frame bestaat niet uit geweven vezels, maar uit de UD vezels. Met die laatste categorie heb je veel meer controle over de richting waarin je 't frame stijf wilt maken. Maar goed de link die je aan haalt heeft een stevig marketing sausje gekregen, er mist nogal wat essentiele informatie over wat ze nu daadwerkelijk aan 't vergelijken zijn. Als ik 't goed begrijp zijn ze verschillende layups van de carbon pijp aan 't vergelijken met 1 enkele stalen pijp. Maar wie weet hebben ze iets anders gedaan, het staat er niet al te duidelijk.MartijnPinarello schreef:Dat is natuurlijk niet waar, elk materiaal heeft een dempende werking. Carbon vezel (voor de treksterkte, carbon zelf is een geweven doek) in combinatie met 2k epoxyhars (drukstertte) heeft zeker wel een dempende werking. De vorm van de buis (en de dikte van de wand) in combinatie met de richting van de trilling levert wel degelijk een dempend effect op. Een trilling die dwars op een buis staat zal meer worden gedempt dan een trilling die zich in de lengterichting beweegt. Door de hoek zoveelmogelijk van de richting van de trilling te laten afwijken creëer je een dempend effect. Daarom zijn de stalen vorken van vroeger krom.
Ik heb vast nog ergens een boek uit de tijd dat ik materiaalkunde studeerde in Delft waar er verder op ingegaan wordt, maar dat heb ik in de jaren verdrongen Ik zou ook niet meer weten wat de damping ratios van verschillende materialen zijn, maar het eerste niet-dempende materiaal moet nog worden uitgevonden. Of het dempende effect van de Pinarello daadwerkelijk voortkomt uit de gegolfde vorken of uit de richting van de vezels en de variatie in wanddikte weet ik niet. Feit is wel dat het comfortabele frames zijn. Vreemd genoeg is een Dogma weer harder dan een Paris of een Quattro. Ander carbon?
Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.legrimpeur schreef:Mooi zo! Hoe heet dat ook al weer? 'Eind goed, al goed? ' Ik hoop dat je nu (weer) een tevreden fietser bent !
Is cardsports de volgende Veltec in het rijtje vraag ik me dan af.colnagofreak schreef:
Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.
Ik ben uiteindelijk tevreden met de uitkomst, maar het blijft een teleurstelling dat Pinarello/CardSport niet mee wil werken aan het herlakken van een nog in een frame dat nog in een perfecte technische staat is! Deze houding heeft er voor mij wel in geresulteerd dat Pinarello voor mij een "never again" is. Het blijft voor mij gewoon een fout die niet erkend wordt door de fabrikant, een frame van 3600 euro wat zo vergeeld na 2 jaar, dat moet gewoon niet kunnen! Ook al is het dan net na de garantietermijn gemeld.
....!
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.colnagofreak schreef:Als fietser was en ben ik altijd tevreden, over de geboden service fabrikant/importeur iets minder.legrimpeur schreef:Mooi zo! Hoe heet dat ook al weer? 'Eind goed, al goed? ' Ik hoop dat je nu (weer) een tevreden fietser bent !
Het blijft voor mij gewoon een fout die niet erkend wordt door de fabrikant, een frame van 3600 euro wat zo vergeeld na 2 jaar, dat moet gewoon niet kunnen! Ook al is het dan net na de garantietermijn gemeld.
Uiteindelijk moet ik nu toch meer geld uitgeven dan ik uiteindelijk van plan was, maar gezien de verkleuring die gewoon doorzet was doorrijden ook niet echt een optie, dan had ik over 2 jaar ook onverkoopbaar frame waar ik mij dagelijks aan zou ergeren. Het aanbod van de FM was uiteindelijk de beste oplossing om nu tot aanschaf van een ander frame over te gaan.
BlaBlaBla, als je nu eerst eens de moeite genomen had de voorgaande postings te lezen! Dit is al diverse malen hier gepasseerd, en jurisdisch gezien heb je helemaal gelijk!GoldenRatio schreef:
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.
In principe moet je je dus wenden tot de winkelier, die hoort het eigenlijk op te lossen.
Een winkelier kan jou verwijzen naar een importeur of fabrikant om rechtsstreeks dingen op te lossen. Echter de winkelier behoort jou wettelijk een deuglijk product te verkopen (hier geldt een juiste relatie tussen: product-prijs-verwachte levensduur- etc)
Doorsturen ontslaat hem niet van die verplichting. Gezien de prijs van het frame verwacht je niet dat er in zo'n korte tijd al verkleuring optreed. De winkelier heeft ook meer verplichtingen aangaande de producten die hij verkoopt dan de importeur of fabrikant.
colnagofreak schreef:BlaBlaBla, als je nu eerst eens de moeite genomen had de voorgaande postings te lezen!GoldenRatio schreef:
Als consument heb je een (koop)contract met een winkelier, niet met de importeur.
In principe moet je je dus wenden tot de winkelier, die hoort het eigenlijk op te lossen.
Een winkelier kan jou verwijzen naar een importeur of fabrikant om rechtsstreeks dingen op te lossen. Echter de winkelier behoort jou wettelijk een deuglijk product te verkopen (hier geldt een juiste relatie tussen: product-prijs-verwachte levensduur- etc)
Doorsturen ontslaat hem niet van die verplichting. Gezien de prijs van het frame verwacht je niet dat er in zo'n korte tijd al verkleuring optreed. De winkelier heeft ook meer verplichtingen aangaande de producten die hij verkoopt dan de importeur of fabrikant.
Het is nu ook voor een groot gedeelte door de FM in coulance opgelost, maar je kan ook niet van een verkoper verwachten dat als na veel gebel met importeur, de verkoper alles voor zijn rekening neemt als importeur/fabrikant het laten afweten.