Ik zou niet hookless met een binnenband gaan rijden.
Tubeless
En waarom niet? Er wordt (bijna?) geen enkele fiets tubeless (dus met latex) af fabriek geleverd, maar (vrijwel) altijd met biba. Ik zie in de handleiding van mijn Spesh ook niets staan dat je zonder biba moet rijden op de hookless velgen.
Dit zegt Giant erover:
Indien nodig kun je een binnenband gebruikten op een Giant hookless velg, voor zover de band die je gebruikt het Giant testprotocol heeft doorstaan. Let wel:Giant hookless velgen zijn ontworpen om optimaal te presteren als ze tubeless gemaakt zijn en worden gebruikt zonder binnenband.
Over welke wielen heb je het dan want voor zo ver ik weet zijn de roval wielen (in ieder geval voor de racefiets) nog geen van allen hookless, dus dan is het niet zo vreemd dat ze er niets over zeggen.
In het geval van Giant staat het dus wel in de manual en die worden vaak ook standaard tubeless afgeleverd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Inderdaad, ze maken zelf reclame dat je ze op zo'n "lekker" hoge druk kan rijden omdat ze hooked zijn:
De Rapide CL II maakt gebruik van een hooked velg (waardoor een echte bandenspanning tot 110psi mogelijk is) voor een veilige bandbevestiging en een eenvoudigere montage dan ooit tevoren.
- thestudent
- Forum-lid HC
Giant kan die dingen eigenlijk ook niet af fabriek gevuld verkopen. Wie weet hoe lang zo'n fiets in een magazijn in een doos verblijft voor hij bij een retailer verkocht wordt. Dat zou uiteindelijk weer een zootje kunnen geven met lekkende of hard geworden tubeless vloeistof.
De banden tubeless maken moet dus door de verkopende fietsenmaker als onderdeel van het rijklaar maken worden gedaan.
De banden tubeless maken moet dus door de verkopende fietsenmaker als onderdeel van het rijklaar maken worden gedaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!