Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote Giro d'Italia 2011 topic

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 25 mei 2011 11:59

Stokie schreef:In zo'n klimtijdrit gaat het ook puur om de klimkwaliteit, daarom had je kunnen verwachten dat Contador zou winnen.
Iedereen 'moet' tot het uiterste gaan om een goede tijd te realiseren. Ga je niet tot het uiterste in een klimtijdrit, dan kan je enorm veel tijd verliezen. Nibali en scarponi strijden nog om de podiumplekken, dan kan je verwachten dat ze alles uit de kast halen.
Iemand van buiten de top10 staat niet voor niets niet in de top 10. Dat is gewoon een (veel) mindere klimmer.

In een etappe als vandaag en morgen, zullen de aanvallers hun kansen mogen en zullen de klassementsmannen hun 'rustdagen' pakken.


De uitslag van vorig jaar spreekt je al tegen.
Bovendien is het niet zo dat een goede klimmer die op plaats 20 staat niet hard een berg op kan fietsen.
Ook is een lange bergetappe anders dan 1 enkele beklimming.
Uiteraard was te verwachten dat een Contador een top tijd zou rijden, maar ik denk niet dat het per definitie zo is dat iemand van plek 1 2 of 3 de rit zou winnen.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 25 mei 2011 15:56

De uitslag van vorig jaar spreekt mij helemaal niet tegen. Enkel Garzelli, wat gewoon een ex-girowinnaar is (en dus ook een goed klimmer) bleek in staat de klassementsmannen voor te blijven. Garzelli deed het nu ook weer prima.

Overigens is garzelli de eerste 'goede' klimmer die niet in de top 15 staat. Daarnaast is ook sastre iemand die normaliter hard omhoog kan rijden, die staat 29e. Alle anderegoede klimmers staan al in de top 10.
Juist omdat een lange etappe anders is dan een klimtijdrit deed mij vermoeden dat contador er een one-man-show van ging maken. Hij is namelijk veruit de beste klimmer in het peloton. Hij kon net zoals iedereen 'fris' beginnen aan de tijdrit en liet nog maar eens zien echt hard te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 mei 2011 16:29

Nog even over de versnellingen. David Millar gebruikte SRAM XX spullen. Hij wilde een 42 binnenblad gebruiken in de Dolomieten en had dus een heel groot tandwiel achter nodig, een 11-36 cassette... Misschien om beter te kunnen schakelen voor? Veel renners reden met 34-52 rond, wat de schakelprestatie niet ten goede komt. Maar wellicht is het ook voor de aandacht (en dat is gelukt; foto komt van een artikel op road.cc)
[img=http://road.cc/sites/default/files/imag ... 20mech.jpg]

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 25 mei 2011 16:38

36...In de jaren 80 was 42x26 HET verzet voor degenen die geen brug over konden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2011 18:59

Leuk, 2 sprintende Italianen :D :D :D
Visconti zal wel worden gediskwalificeerd.
Less is bore

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 25 mei 2011 19:12

Geen diskwalifacatie maar een declassering naar de derde plaats.
Niet echt een straf naar mijn mening.
Als hij niets doet wordt hij tweede of derde en nu ook, dus slechter is hij er niet van geworden.

Maar ja de kampioen van Italie wordt denk ik niet zo snel gediskwalificeerd in de Giro.

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 25 mei 2011 19:12

Wat een idioot die Visconti.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 25 mei 2011 19:24

ponsteen schreef:Nog even over de versnellingen. David Millar gebruikte SRAM XX spullen. Hij wilde een 42 binnenblad gebruiken in de Dolomieten en had dus een heel groot tandwiel achter nodig, een 11-36 cassette... Misschien om beter te kunnen schakelen voor? Veel renners reden met 34-52 rond, wat de schakelprestatie niet ten goede komt. Maar wellicht is het ook voor de aandacht (en dat is gelukt; foto komt van een artikel op road.cc)

[plaatje]

Beetje onbegrijpelijk vind ik dat, zeker voor een prof. Een gatenkaascassette is bepaald niet efficiënt. Er ontbreken immers diverse verzetten, waardoor je onnodig (veel) energie verspilt.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 mei 2011 19:29

Ja, dat klopt wel. Maar dit is een alternatief voor de 52-34 met 11-28 of 12-29 configuratie. Dat zijn ook gatenkazen, maar wel minder, daar heb je gelijk in. Moet wel zeggen dat met die enorm lage snelheden de verschillen tussen verzetten toch wel klein zijn. Desondanks: Voor cadansfetishisten zou de triple hier een uitkomst zijn (met 11-25/26). Maar dat kan dan weer niet (om promotie-technische redenen).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2011 19:48

Vantheman schreef:Geen diskwalifacatie maar een declassering naar de derde plaats.
Niet echt een straf naar mijn mening.
Als hij niets doet wordt hij tweede of derde en nu ook, dus slechter is hij er niet van geworden.

Maar ja de kampioen van Italie wordt denk ik niet zo snel gediskwalificeerd in de Giro.

Werkelijk belachelijk. Schandalig dat ze daar weer eens met 2 maten meten.
Less is bore

roy73
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:31

roy73 25 mei 2011 19:54

Inderdaad, Renshaw kon vorig jaar na een kopstootje zijn koffers pakken. (ik weet dat dat niet in de Giro was, maar dat zou niet uit moeten maken lijkt me)
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 mei 2011 19:56

't is nochtans het reglement. ooit was er een incident met 2 renners in de tour die voorop waren, waarbij het echt uit de hand liep. Toch bleven ze daar ook 1 en 2.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie